DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE INITIAL TRAINING OF MATHEMATICS TEACHERS:
PERCEPTIONS OF GRADUATING STUDENTS OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARÁ
Abstract
Digital Information and Communication Technologies are increasingly present in our daily lives, being indispensable tools for our survival and presenting advances that promote the possibility of change in various sectors of society, including education. In this work, we seek to analyze whether, in the opinion of graduating students, the Mathematics Degree course at the Federal University of Pará capacitated them to use digital technologies of Information and Communication in their professional performance. To this end, the pedagogical project of the course was analyzed in order to observe aspects related to the digital environment in initial training. In addition, a survey, through a form, was carried out with graduating students in order to obtain their opinion on their initial training process. The results indicate that the formation of the Mathematics teacher has weaknesses, in the opinion of the participants, and the pedagogical project presents few incentives regarding the use of digital resources in professional practices, leaving reflections on the efficiency of initial training in the techno-teaching perspective.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1,
de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de
Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena.
Diário Oficial da União, Brasília, DF, 09 de abril de 2002e, Seção 1, p. 31. Republicada por
ter saído com incorreção do original no D.O.U. de 4 de março de 2002, Seção 1, p. 8. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.
CAMARGOS JUNIOR, Artur. Formação docente e competências para o uso de TDIC em sala de aula. In: Ferreira; Gabriella Rosseti. Educação e Tecnologias, Experiencias, Desafios e Perspectivas 2. Local: Editora Atena, 2019. p.8-16.
CIBOTTO, Rosefran Adriano Gonçales; OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato. O Conhecimento Tecnológico e Pedagógico do Conteúdo (TPACK) na Formação Inicial do Professor de Matemática. In: VIII EPCT - Encontro de Produção Científica e Tecnológica, 2013, Campo Mourão - PR.
CORRÊA, João Nazareno Pantoja; BRANDEMBERG, João Cláudio. Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no Ensino De Matemática em Tempos de Pandemia: Desafios e Possibilidades. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 22, p. 34–54, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/4176. Acesso em: 15 jan. 2022.
COSTA, Nielce Meneguelo Lobo; PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito. A Integração das Tecnologias Digitais ao Ensino de Matemática: desafio constante no cotidiano escolar do professor. Perspectivas da Educação Matemática, v. 8, n. 16, 6 nov. 2015.
GESTRADO. Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente. Relatório Técnico. Trabalho Docente em Tempos de Pandemia. Belo Horizonte: UFMG, 2020.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª. ed.São Paulo: Atlas, 2008.
GOULART, Marceli Behm; DA COSTA, Priscila Kabbaz Alves; PEREIRA, Ana Lúcia. A integração das TDIC na formação inicial de professores de matemática no Brasil: uma análise a partir dos projetos pedagógicos. Olhar de Professor, v. 21, n. 2, p. 351-367, 2018.
GUTIERREZ-FALLAS, Luis Fabián; HENRIQUES, Ana. O TPACK de futuros professores de matemática numa experiência de formação. Relime, Cidade do México, v. 23, n. 2, p. 175-202, 2020. Disponível em: O TPACK de futuros professores de matemática numa experiência de formação (scielo.org.mx). Acesso em: 15 jan. 2022.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 9. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LIMA, Luciana de; LOUREIRO, Robson Carlos. A Aprendizagem Significativa do Conceito de Tecnodocência: integração entre Docência e Tecnologias Digitais. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 1, p. 1-10, julho, 2016.
LOUREIRO, Robson Carlos; LIMA, Luciana de. Tecnodocência: integração entre tecnologias digitais da informação e comunicação e docência na formação do professor. Fortaleza: Amazon, 2018.
MACIEL, Kayque Henrique; CIBOTTO, Rosefran Adriano Gonçales; CEOLIM, Amauri Jersi. Uso pedagógico das Tecnologias da Informação e Comunicação (tic): formação inicial e percepções de licenciandos em matemática da UNESPAR. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, Brasil, v.09, n.19, p. 308-329, jul-out, 2020
MAZON, Michelle Juliana Savio. TPACK (Conhecimento pedagógico de conteúdo tecnológico): relação com as diferentes gerações de professores de matemática. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciência, 2012.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MISKULIN, Rosana Giarreta Sguerra. As possibilidades didático-pedagógicas de ambientes computacionais na formação colaborativa de professores de matemática. In: FIORENTINI, Dario. (Org.). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 217-248.
RIBEIRO, Flávia Martins; PAZ, Maria Goretti. O ensino da matemática por meio de novas tecnologias. Revista Modelos, Osório, Ano 2 – Vol. 2 – N º 2 – AGO/2012.
SHULMAN, Lee S. Knowledge an Teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review. v. 57, n.1, p. 1- 22, fev, 1987.
SILVA, Elieudo Nogueira; LIMA, Francisco José. Tecnologias digitais na formação de professores: um panorama de pesquisas apresentadas no encontro nacional de educação matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 892–905, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i23.4868. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/4868. Acesso em 10 jan 2021.
SILVA, Juarez Bento da; BILESSIMO, Simone Meister Sommer; MACHADO, Leticia Rocha. Integração de tecnologia na educação: proposta de modelo para capacitação docente inspirada no TPACK. Educação em Revista [online]. 2021, v. 37, e232757. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698232757. Acesso 15 Jan 2022.
SOUZA, Liliane de Oliveira. As TIC na formação docente: fundamentos para design de objetos virtuais de aprendizagem. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.
ULIANO, Kelly. Tecnologia Digital da Informação e Comunicação (TDIC) na educação: aplicativos e o mundo tecnológico no contexto escolar. 49f, Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação na Cultura Digital), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
VALENTE, José Armando. (2003). Formação de Educadores para o uso da informática na escola. Campinas: Núcleo de Informática Aplicada à Educação/UNICAMP, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.