BEING-WITH DIGITAL TECHNOLOGIES MANIFESTED IN THE WAYS OF THINKING ABOUT A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY BY STUDENTS OF A DEGREE COURSE IN MATHEMATICS
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9451Abstract
This report presents a Mathematical Modeling activity developed with students from a Mathematics Degree course accustomed to carrying out investigative activities. The activity was inspired by a real, non-mathematical context, about a subject that has been causing positive impacts on society and the environment, the use of photovoltaic solar energy. The purpose of this work is to describe the development of the activity that led to a mathematical investigation, as well as the strategies used by students and the discussions that emerged in the groups, creating reflections. We significantly noted the role played by digital technologies, especially graphic plotting software, throughout the entire process of investigating the activity, as well as the natural way in which their use was designed during the resolution of the problem, denoting a being-with technologies in the classroom by modelers. We also highlight the importance of interaction between students, mediating teachers and digital technologies that provided an environment for building knowledge, not only, but mainly, mathematics.
Downloads
References
ALLEVATO, N. S. G. Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 2005. 370f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro, 2005.
ALMEIDA, L. M. W. de; VERTUAN, R. E. Discussões sobre "como fazer" Modelagem Matemática na sala de aula. In: ALMEIDA, L. M. W. de; ARAÚJO, J. de L. Práticas de Modelagem Matemática na Educação Matemática. Londrina: Eduel, 2011. p. 19-43.
ALMEIDA, L. M. W. de; SILVA, K. P. da; VERTUAN, R. E. Modelagem matemática na educação básica. 1. ed., 2ª reimpressão, São Paulo: Contexto, 2022.
ALRØ, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Trad. Orlando de A. Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
ALVES, M. de O. L. Energia solar: estudo da geração de energia elétrica através dos sistemas fotovoltaicos on-grid e off-grid. 2019. 75 f. Monografia (Especialização) - Curso de Engenharia Elétrica, Universidade Federal de Ouro Preto, João Monlevade, MG, 2019.
BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24, 2001, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2001, p.1-14.
BICUDO, M. A. V.; ROSA, M. Realidade e cibermundo: horizontes filosóficos e educacionais antevistos. 1 ed. Canoas: Editora da Ulbra, 2010
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática & implicações no Ensino-Aprendizagem de Matemática. Blumenau: Editora da Furb, 1999.
BURAK, D. Modelagem Matemática: ações e interações no processo de ensino e aprendizagem. 1992. 460f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1992.
BURAK, D. Modelagem na Perspectiva da Educação Matemática: Um Olhar sobre seus Fundamentos. UNION - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, [S.L.], n. 51, p. 09-26, Diciembre 2017.
FERREIRA, N. S.; FRANCHI, R. H. de O. Modelagem Matemática e as Tecnologias de Informação como Estratégia para Ensino de Funções na Perspectiva Socio-Crítica. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 15, 2011, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: UEPB, 2011. p. 1-12.
HUF, S. F.; BURAK, D.; PINHEIRO, N. A. M. Modelagem Matemática na Educação Básica: um olhar para o currículo. Educação Matemática Debate, [S.L.], v. 4, p. 1-16, 22 jun. 2020.
KLÜBER, T. E. Modelagem Matemática: revisitando aspectos que justificam a sua utilização no ensino. In: BRANDT, C. F.; BURAK, D.; KLÜBER, T. E. Modelagem Matemática: uma perspectiva para a educação básica. Ponta Grossa: Uepg, 2010. p. 97-114.
MAGALHÃES, G. G.; ALMEIDA, L. M. W. de. O uso do Geogebra em atividade de modelagem matemática: uma proposta para o ensino de cálculo. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais [...]. Cascavel: Unioeste, 2017. p. 1-10.
OLIVEIRA, W. P.; KLÜBER, T. E. O sentido da Modelagem Matemática atribuído à formação inicial de professores. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais [...]. Cascavel: Unioeste, 2017. p. 1-13.
PINHEIRO, J. M. L. Ser-com-geometria dinâmica: contribuições à compreensão do ser-com-tecnologias digitais. Ensino Tecnologia em Revista, v. 12, n. 1, p. 70-86, 2022.
PINTO, F. P. M. Viabilidade econômica de Sistema Fotovoltaico em uma residência na cidade de Arvorezinha-RS. 2018. 80f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Curso de Engenharia Civil, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, São Leopoldo, 2018.
ROSA, M. A Construção de Identidades Online por meio do Role Playing Game: relações com o ensino e aprendizagem de matemática em um curso à distância. 2008. 263f. Tese (Doutorado em Educação Matemática), Universidade Estadual Paulista (UNESP), Rio Claro, 2008.
ROSA, M. Cyberformação com Professores de Matemática: interconexões com experiências estéticas na cultura digital. In: ROSA, M.; BAIRRAL, M. A.; AMARAL, R. B. (Orgs). Educação Matemática, Tecnologias Digitais e Educação a Distância: pesquisas contemporâneas. Natal: Livraria da Física, 2015. p. 57-93.
ROSA, M. Insubordinação criativa e a cyberformação com professores de matemática:
desvelando experiências estéticas por meio de tecnologias de realidade aumentada.
REnCiMa: Revista de ensino de ciências e matemática, São Paulo. v. 8, n. 4, p. 157-
173, 2017.
ROSA, M. Corpo-próprio, Tecnologias Digitas e Educação Matemática: percebendo-se cyborg. In: BICUDO, M. A. V.; PINHEIRO, J. M. L. (Orgs). Corpo-vivente e a constituição do conhecimento matemático. São Paulo: Livraria da Física, 2023. p. 187-227.
ROSA, M.; MUSSATO, S. Atividade-matemática-com-tecnologias-digitais-econtextos-culturais: investigando o design como processo de cyberformação com professores de matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, São Paulo, v. 8, n. 4, p. 23-42, 2015.
SCHRENK, M. J.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática como prática pedagógica. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, [S.L.], v. 24, n. 1, p. 194-224, abr. 2022.
SILVA, R. S.; BARONE, D. A. C.; BASSO, M. V. de A. Modelagem matemática e tecnologias digitais: uma aprendizagem baseada na ação. Educação Matemática e Pesquisa, São Paulo, v.18, n.1, p. 421-446, 2016.
VERTUAN, R. E. Práticas de monitoramento cognitivo em atividades de Modelagem Matemática. 2013. 248 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.
VERTUAN, R. E; SILVA, K. P. da; BORSSOI, A. H. Modelagem Matemática em disciplinas do Ensino Superior: o que manifestam os estudantes? Educere et Educare, Cascavel, v.12, n.24, p. 1-15, jan./abr. 2017.
ZILLES, R. et al. Sistemas Fotovoltaicos conectados à rede elétrica. São Paulo: Oficina de Textos, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







