Plataforma Genia
possibilidades de uso por estudantes de graduação de Licenciatura em Matemática
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.32.9421Abstract
The search for technological resources that optimize the teaching and learning of mathematics is ongoing. In this context, the GenIA platform emerges as a possibility for creating Learning Objects (LO) without the need for prior knowledge in programming languages. This qualitative research investigated the possibilities of GenIA for students in the Full Degree Course in Mathematics at the Federal University of Technology Paraná (UTFPR), Curitiba Campus. The research was based on two instruments: detailed monitoring of the students' interaction with GenIA, observing their experiences and evolution, and collecting in-depth data on the students' perceptions and evaluations of the platform (structured questionnaire). The results demonstrated that even without prior knowledge in programming languages, mathematics undergraduate students were able to create LOs on the GenIA platform. They recognized the tool's potential to make classes more interactive and to support their teacher training.
Downloads
References
BALBINO, R. O.; KALINKE, M. A.; ZATTI, E. A.; MATTOS, S. G.; LOSS, T.; MOTTA, M. S. Programação Intuitiva: em Busca de Compreensões. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 36, p. 1-22, 17 dez. 2021.
ELIAS, A. P. A. J.; SUCHECK, F.; KALINKE, M. A.; MOTTA, M. S. Construindo aplicativos para o ensino de Matemática utilizando o software de programação APP Inventor. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, 2021.
KALINKE, M. A.; BALBINO, R. O. Lousas Digitais e Objetos de Aprendizagem. In: KALINKE, M. A; MOCROSKY, L. F. (Org.). A Lousa Digital e Outras Tecnologias na Educação Matemática. Curitiba: CRV, 2016, p. 13-32.
KALINKE, M. A.; MOCROSKY, L. F.; PANOSSIAN, M. L.; BANIN, E. S. Tecnologias digitais na formação e prática dos futuros professores de Matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 2, 2017. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4546>. Acesso em: 20, maio, 2024.
LÉVY, P. A ideografia dinâmica: Rumo a uma imaginação artificial? Edições Loyola, 2 ed., 2004.
LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22(140), 55, 1932.
MEREDYK, F.; MOTTA, M. S.; PANOSSIAN, M. L.; KALINKE, M. A. Desenvolvimento do Saber Tecnológico do professor de Matemática por meio da programação de aplicativos educacionais móveis no software App Inventor 2. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 2022.
RIBEIRO, A.; MOTTA, M. S.; KALINKE, M. A. Percepções de professores de um curso de graduação em Matemática sobre a utilização de Objetos de Aprendizagem em suas práticas pedagógicas. Revista Paranaense de Educação Matemática, 2021.
STAVNY, F. M.; MATTOS, S. G.; BALBINO, R.; ZATTI.; KALINKE, M. A. Em busca de compreensões sobre utilização de recursos digitais na criação de objetos de aprendizagem de matemática. Revista Eletrônica de Matemática, 2021.
ZATTI, E. A. GenIA: plataforma para construção de objetos de aprendizagem que faz uso de programação intuitiva e é assistida por inteligência artificial. 2023.121 f. Tese (Doutorado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2023.
ZATTI, E.; BALBINO, R.; MATTOS, S.; KALINKE, M. A. Uma proposta para a criação de uma plataforma assistida pela inteligência artificial para construção de objetos de aprendizagem de Matemática. Revista Paradigma, 43ª edição temática 2, pp. 259-281, 2022.
ZATTI, E. A.; KALINKE, M. A. Plataforma GenIA: uma proposta de uso da inteligência artificial e da programação intuitiva na criação de objetos de aprendizagem. Revista Pesquisa Qualitativa, V. 12, N.30, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.