Ensino de Matemática
uma revisão sistemática sobre experiências de ensino não presenciais durante a pandemia
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9385Abstract
The COVID-19 pandemic has significantly impacted education around the world, including mathematics teaching. As a result, teachers needed to deal with the new demands of non-face-to-face teaching. In this context, many teachers had diverse practical experiences during the pandemic period, with regard to the teaching process. The present research aimed to analyze the remote teaching of mathematics in basic education, during the pandemic, from the teacher's perspective. The research was a systematic review, a research modality that follows defined protocols and seeks to answer a focal question. The question we sought to answer was the following: How did mathematics teaching occur in Basic Education in Brazil during the Covid-19 pandemic? The object of study of our research were scientific articles published in Brazil, between 2020 and 2023, which were about teaching mathematics in practice, during the pandemic period. To study the selected articles, we carried out a qualitative analysis, using Bardin's Content Analysis as a methodological reference. The technique chosen to study and discuss the results was Category Analysis. To separate the categories, we read all the selected articles, seeking to answer the review question and relate the results with the theoretical references that discuss mathematics teaching. After reading the articles, we considered the existing similarities, and three categories were defined: (1) TDIC and Mathematics Teaching during the pandemic; (2) Didactic Modalities: Different ways of teaching Mathematics; and (3) Behavioral Engagement: The importance of Participation. As a result, it was identified that in the face of the pandemic context, mathematics teachers managed to overcome the difficulties and challenges faced, carrying out their practices. TDIC were necessary during this period, being used in two forms of teaching modalities, expository classes and active methodologies. Finally, student behavioral engagement was one of the ways to evaluate students during pandemics. Furthermore, it has no direct relationship with the chosen teaching modalities.
Downloads
References
ALVES, D. M.; CARNEIRO, R. dos S.; CARNEIRO, R. dos S. Gamificação no ensino de matemática: uma proposta para o uso de jogos digitais nas aulas como motivadores da aprendizagem. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 146–164, 2022. DOI: 10.12957/redoc.2022.65527. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/65527. Acesso em: 11 nov. 2023.
ANJOS, I.; MOREIRA, J.; TINTI, D. Gamificação nas aulas de Matemática: uma experiência com alunos da EJA da APAE de Itabirito/MG. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 6, n. 1, p. 447-463, 4 mai. 2023. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13107. Acesso em: 30 out. 2023.
ARAÚJO, C. H. D.; BORGES NETO, H. Trilha didática para o Ensino de Matemática: uma proposta realizada em contexto de ensino remoto no munícipio de Canindé, CE. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 180–201, 2022. DOI: 10.12957/redoc.2022.66745. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/66745. Acesso em: 30 out. 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
Base Legislação da Presidência da República - Portaria no 454 de 20 de março de 2020. Disponível em: <https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=PRT&numero=454&ano=2020&ato=904UTSU5EMZpWT3dc>. Acesso em: 9 dez. 2023.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.
BORBA, M. de C.; LACERDA, H. D. G. Políticas Públicas e Tecnologias Digitais: um celular por aluno. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 490–507, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/25666. Acesso em: 20 nov. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre o retorno às aulas presenciais e sobre caráter excepcional de utilização de recursos educacionais [...]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p.39, 18 mar. 2020.
BUNZEN, C. O ensino de língua materna em tempos de pandemia. In: RIBEIRO, Ana Elisa; MATTOS VECCHI, Pollyanna de (Org.). Digitais e escola: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo: Parábola, 2020. p. 21–30.
CENSO ESCOLAR. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar. Acesso em: 20 set. 2023.
CORONAVÍRUS BRASIL. Disponível em: <https://covid.saude.gov.br/>. Acesso em: 9 dez. 2023.
CORRÊA, J. N. P.; BRANDEMBERG, J. C. Tecnologias digitais da informação e comunicação no ensino de matemática em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 22, p. 34–54, 2020. DOI: 10.30938/bocehm.v8i22.4176. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/4176. Acesso em: 20 nov. 2023.
COSTA, G. D. F. da. Tendências Atuais do Ensino e Aprendizagem de Matemática. Indaial: UNIASSELVI, 2019.
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática e Educação. In: KNIJNIK, Gelsa. et al (orgs). Etnomatemática: currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2010.
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: Arte ou técnica de explicar ou conhecer. 5a Edição. São Paulo: Ática, 1998. 88 p. (Série Fundamentos).
D’AMBROSIO, U. Matemática, ensino e educação: uma proposta global. Temas & Debates: SBEM, São Paulo, ano IV. n.3, p.1-15, 1991.
D’AMBRÓSIO, U. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, 2005.
DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 268–288, 2017. DOI: 10.15536/thema.14.2017.268-288.404. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404. Acesso em: 30 mai. 2024.
FARDO, M. L. A. Gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 11, n. 1, 2013. DOI: 10.22456/1679-1916.41629. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/41629. Acesso em: 30 mai. 2024.
FERREIRA, G.; OLIVEIRA, C. Educação Matemática Financeira: uma proposta à luz da História da Matemática . Revista de História da Educação Matemática, [S. l.], v. 8, p. 1–18, 2022. Disponível em: https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/508. Acesso em: 30 out. 2023.
FISCARELLI, S. H.; UEHARA, F. M.; MELO, A. C. D. de. Engajamento de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental no uso de Objetos de Aprendizagem. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 8, n. :, p. e196522–e196522, 22 ago. 2022. DOI: 10.31417/educitec.v8.1965. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1965. Acesso em: 30 mai. 2024.
FREDRICKS, J. A.; BLUMENFELD, P. C.; PARIS, A. H. School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Review ofEducationalResearch, v. 74, n. 1, p. 59–109, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. LOGEION: Filosofia da Informação, v. 6, n. 1, p. 57–73, 2019. DOI: 10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 11 nov. 2023.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
KONZEN, S.; BINOTTO, R. R. Uma experiência com ensino remoto de semelhança de triângulos em tempos de pandemia. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 10, n. 28, p. 1–18, 2023. DOI: 10.30938/bocehm.v10i28.8587. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/8587. Acesso em: 30 out. 2023.
KRAKECKER, L.; FREITAS, J. L. M. de. Validações matemáticas na sala de aula: sensações, movimentos e desafios de uma pesquisa que acontece durante a pandemia do novo Coronavírus. Revista BOEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 176–191, 2021. DOI: 10.5965/2357724X09182021176. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/19133. Acesso em: 30 out. 2023.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008. 197 p.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 2002.
LIMA, J. R. de B.; ABEL, M. R. C.; NASCIMENTO, N. S. do. O ensino exploratório como metodologia de ensino no processo de aprendizagem matemática por meio do ensino remoto. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 933–945, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i23.5077. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5077. Acesso em: 30 out. 2023.
LIMA, T. C. S. DE; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, v. 10, p. 37–45, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/HSF5Ns7dkTNjQVpRyvhc8RR/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2023.
LOPES, L. G. de O.; BULGARELLI, A. F. Aprendendo com a construção de um Protocolo de Rigor Metodológico em Pesquisa Qualitativa: relato de experiência. Saberes Plurais Educação na Saúde, v. 5, n. 2, p. 39–50, 2021. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/236634. Acesso em: 10 out. 2023.
LUCHESI, B. M.; LARA, E. M. de O.; SANTOS, M. A. Guia prático de introdução às metodologias ativas de aprendizagem. Campo Grande, MS: Editora UFMS, 2022.
MACHADO, F.; LIMA, M. O Uso da Tecnologia Educacional: Um Fazer Pedagógico no Cotidiano Escolar. Scientia cum Industria, v. 5, p. 44-50, 2017. Disponível em: https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/scientiacumindustria/article/view/5280/pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.
MATOS, E. DE A.; SCIPIÃO, L. R. DE N. P.; TÔRRES, L. M. G. Proposta Didática para o Ensino de Matemática do 6o Ano do Ensino Fundamental Utilizando Dados da Pandemia da Covid-19. Abakós, v. 11, n. 1, p. 104-124, 11 abr. 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/abakos/article/view/29446. Acesso em: 30 out. 2023.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digitalonline. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.63438. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 20 mai 2024.
MOREIRA, L. C. A construção e validação de uma intervenção educacional para o Ensino Médio apoiada na Metodologia da Problematização. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Universidade Federal da Bahia e da Universidade Estadual de Feira de Santana. Salvador, p. 165. 2016.
MUNIZ, C.A. Pedagogia: educação e linguagem matemática. PED EaD, 1ª edição, FUB/UnB, 2007.
OLIVEIRA, G. S. Metodologia do Ensino de Matemática: fundamentos teóricos e práticos. Uberlândia, MG: FUCAMP, 2020. 154 p.
OLIVEIRA, R. R. de; ANDRADE, M. H. de. Uma vivência didática: Ensino de Matemática numa Cibercultura impulsionada pela pandemia do Coronavírus. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 814–828, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i23.5074. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5074. Acesso em: 30 out. 2023.
Organização Pan-Americana de Saúde/Organização Mundial da Saúde (OPAS/OMS). Histórico da pandemia de COVID-19, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19. Acesso em: 22 set. 2023.
Organização Pan-Americana de Saúde/Organização Mundial da Saúde (OPAS/OMS). OMS declara fim da Emergência de Saúde Pública de Importância Internacional referente à COVID-19, 2023. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/5-5-2023-oms-declara-fim-da-emergencia-saude-publica-importancia-internacional-referente. Acesso em: 22 set. 2023.
PAIVA, A. de S.; ALMEIDA, R. O.; GUIMARAES, A. P. M. Implicações do processo dialógico em sala de aula de biologia visando o pensamento crítico e a formação política. In: X COLÓQUIO INTERNACIONAL PAULO FREIRE, 2018, Recife. ANAIS X COLÓQUIO INTERNACIONAL PAULO FREIRE, v. 1. p. 38-49, 2018.
PAIVA, M. R. F.; PARENTE, J. R. F.; BRANDÃO, I. R.; QUEIROZ, A. H. B. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE-Revista de Políticas Públicas, v. 15, n. 2, 2016.
RAMOS, A.; FARIA, P. M.; FARIA, Á. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em ciências da educação. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 17–36, 2014. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2014000100002. Acesso em: 20 mai. 2024.
RODRIGUES, L. P.; COSTA, E. G. Impacto da pandemia de Covid-19 ao sistema social e seus subsistemas: reflexões a partir da teoria social de Niklas Luhmann. Sociologias, Porto Alegre, n. 56, p. 302-335. 2021. DOI: 10.1590/15174522-102859. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/sociologias/article/view/102859. Acesso em: 20 mai. 2024.
SANTANA, A. C. de S. Uma proposta de ciclos formativos em educomunicação baseados na práxis fedathiana: o case do CRID. 2019. 254f. - Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2019.
SANTOS, T. E. dos; SILVA, E. F. S. e; CORREIA, N. D. da S. Dominó: A matemática e a estratégia. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 358–372, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i23.5007. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5007. Acesso em: 30 out. 2023.
SCHMITT, T.; FILHO, J. Aulas virtuais em tempos de pandemia: estratégias e dinâmicas para possíveis sucessos do ensino e aprendizagem. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 5, n. 5, p. 386-400, 22 dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13295. Acesso em: 30 out. 2023.
SILVA, E. G. M.; MORAES, D. A. F. O uso pedagógico das TDIC no processo de ensino e aprendizagem: caminhos, limites e possibilidades. Ivaiporã (PR): Universidade Estadual de Londrina; 2014. (Governo do Estado do Paraná, Secretaria de Educação, editores. Cadernos PDF; vol I). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uel_ped_artigo_edina_guardevi_marques_silva.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.
SILVA, G.; BARBOZA, P. O Discurso do Professor de Matemática sobre Metodologias de Ensino Empregadas em Sala de Aula. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 5, n. 1, p. 439-462, 16 mar, 2022. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12403. Acesso em: 20 nov. 2023.
SILVA, V. M.; OLIVEIRA, C. A. de. Metodologia WebQuest nas aulas de Matemática em contexto de pandemia da Covid-19. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 6, n. 12, p. 1–16, 2022. DOI: 10.46551/emd.v6n12a08. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/5045. Acesso em: 30 out. 2023.
SKOVSMOSE, O. Educação Matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, Coleção Perspectivas em Educação Matemática, SBEM, 2001. 160 p.
Sobre nós | WhatsApp. Disponível em: https://www.whatsapp.com/about. Acesso em: 18 dez. 2023.
TEODOSIO, E. de S. Storytelling como uma metodologia ativa no ensino de Matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 258–268, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i23.5099. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5099. Acesso em: 30 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.