EVIDENCE OF POSITIVISM AND TEACHING OF DIFFERENTIAL AND INTEGRAL CALCULUS IN THE 19TH CENTURY IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9214Abstract
The objective of the study was to identify the influence of the French philosopher Auguste Comte (1798-1857) in Brazilian mathematics education, in the 19th century in Brazil, especially in the disciplines of Differential and Integral Calculus in military and engineering educational institutions. Using the bibliographic-analytical methodology, Comte's books, Differential and Integral Calculus textbooks, notebooks of former students of the engineering course at the Military School and Polytechnic School, curricula, Differential Calculus programs from the 19th century were taken as a documentary corpus. and exam questions, which were analyzed according to the semiotic structures model developed by Richard (2004). It was found that there was a tenuous appropriation of Comte's proposals in the teaching of Differential and Integral Calculus in Brazil.
Downloads
References
BENITO, A. E. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas: Editora Alínea, 2017.
BLOCH, M. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
CARDOSO, L. A. Evolução da Mathematica no Brazil. Secção de Mathematica. Revista do Instituto Politécnico, ed. 18, p. 3-13, 1888.
CAJORI, F. A history of mathematical notations. 2v. New York: Dover, 1993.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.
COMTE, A. Philosophie Prémiere. Paris: Hermann Editeurs et des Artes, 1975.
COMTE, A. Cours de Philosophie Positive. V. 1, Paris: Rouen Frères, Libraires Editeurs, 1830.
COMTE, A. Traité Élémentaire de Géométrie Analytique a deux et a trois dimensions. Paris: Carilian-Goeury et Dalmont Ed., 1843.
COMTE, A. Curso de Filosofia Positiva. Seleção de textos. São Paulo: Abril Cultural (Os pensadores), 1978.
CUNHA, E. Uma poética do espaço brasileiro. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2009.
CUNHA, E. Caderno de cálculos. Coleção Euclides da Cunha. Original. Manuscrito. (AEC 649). Biblioteca Nacional do Rio de Janeiro. (S.I.,18-)
CUNHA, T. R. Caderno manuscrito. Acervo de manuscritos da Biblioteca Nacional do Rio de Janeiro, 1884.
ESPAGNE, M. Les Transferts Culturels Franco-Allemands. Paris: Presses Universitaires de France, 1999.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v. 1 n. 1, p. 9-43, 2001.
LACROIX, S. Traité Élémentaire de Calcul Différentiel et de Calcul Intégral. Paris: Gauthier-Villars, Imprimeur-Libraire, 1802.
LACROIX, S. Tratado elementar de calculo differencial e integral. 1. Parte. Tradução de Francisco C. S. A. Torres. Rio de Janeiro: Tipografia Nacional, 1812.
LACROIX, S. Tratado elementar de calculo differencial integral. 2. Parte. Tradução de Francisco C. S. A. Torres. Rio de Janeiro: Tipografia Nacional, 1814.
LEMOS, M. Augusto Comte e o Positivismo. O Globo (RJ), 26 ago. 1876, p. 3. Disponível em https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=369381&Pesq=%22Miguel%20Lemos%22&pagfis=2913. Acesso em, 20 set. 2021.
LINS, I. História do Positivismo no Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1964.
LUZ, F. C. Caderno manuscrito. Acervo de manuscritos da Biblioteca Nacional do Rio de Janeiro, 1846.
MENDES, R. T. Benjamin Constant - Esboço de uma apreciação sintética da vida e da obra do fundador da República Brasileira. Rio de Janeiro: Apostolado Pozitivista Brasileiro, 1913.
MOREIRA, H. J. F. Escola Central: a academia do Largo de São Francisco de Paula que consolidou o ensino de engenharia civil no Rio de Janeiro. Tese. Programa de Pós-Graduação em História das Ciências. UFRJ, 2014.
PAIM, A. História das Ideias Filosóficas no Brasil. São Paulo: Grijaldo, Edusp, 1974.
PEIXOTO, M. M. P. Estudo dos Principios do Calculo Differencial. These. Escola Militar do Rio de Janeiro, 1853.
PROGRAMA DE ENSINO. Escola Politécnica. Rio de Janeiro: Typografia Nacional, 1880.
PROGRAMA DE ENSINO REFERENTE AOS ANOS DE 1881 E 1882/ESCOLA POLITÉCNICA. Rio de Janeiro: Typografia Nacional, 1882.
ROMERO, S. A philosofia no Brasil: ensaio critico. Porto Alegre : Typ. de Deutsche Zeitung, 1878.
SERRET, J. A. Cours de Calcul Différentiel et Integral. 3a ed. Paris: Gauthier-Villars, 1886.
SILVA, C. M. S. Matemática Positivista e sua difusão no Brasil. E-book, 2ª ed. Vitória: EDUFES, 2023.
SONNET, H. Premiers Éléments de Calcul Infinitesimal. Paris: Librairie Hachette et & Cia, 1897.
VIDAL, D. No interior da sala de aula: ensaio sobre cultura e prática escolar. Currículo sem Fronteiras, v. 9, n. 1, p. 25-41, 2009.
VIÑAO, A. F. Os cadernos escolares como fonte histórica: aspectos metodológicos e historiográficos. MIGNOT, A. C. V. (Org.). Cadernos à vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008, p. 15-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.