EVIDENCE OF POSITIVISM AND TEACHING OF DIFFERENTIAL AND INTEGRAL CALCULUS IN THE 19TH CENTURY IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9214

Abstract

The objective of the study was to identify the influence of the French philosopher Auguste Comte (1798-1857) in Brazilian mathematics education, in the 19th century in Brazil, especially in the disciplines of Differential and Integral Calculus in military and engineering educational institutions. Using the bibliographic-analytical methodology, Comte's books, Differential and Integral Calculus textbooks, notebooks of former students of the engineering course at the Military School and Polytechnic School, curricula, Differential Calculus programs from the 19th century were taken as a documentary corpus. and exam questions, which were analyzed according to the semiotic structures model developed by Richard (2004). It was found that there was a tenuous appropriation of Comte's proposals in the teaching of Differential and Integral Calculus in Brazil.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Circe Mary Silva da Silva, Universidade Federal de Pelotas

.

References

AUTOR

BENITO, A. E. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas: Editora Alínea, 2017.

BLOCH, M. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CARDOSO, L. A. Evolução da Mathematica no Brazil. Secção de Mathematica. Revista do Instituto Politécnico, ed. 18, p. 3-13, 1888.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação. N. 2, p. 177-229, 1990.

COMTE, A. Philophie Prémiere. Paris: Hermann Editeurs et des Artes, 1975.

COMTE, A. Cours de Philosophie Positive. V. 1, Paris: Rouen Frères, Libraires Editeurs, 1830.

COMTE, A. Traité Élémentaire de Géométrie Analytique a deux et a trois dimensions. Paris: Carilian-Goeury et Dalmont Ed., 1843.

COMTE, A. Curso de Filosofia Positiva. Seleção de textos. São Paulo: Abril Cultural (Os pensadores), 1978.

CUNHA, E. Uma poética do espaço brasileiro. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2009.

CUNHA, E. Caderno de cálculos. Coleção Euclides da Cunha. Original. Manuscrito. (AEC 649). Biblioteca Nacional do Rio de Janeiro. . (S.I.,18-)

CUNHA, T. R. Caderno manuscrito. Acervo de manuscritos da Biblioteca Nacional do Rio de Janeiro, 1884.

ESPAGNE, M. Les Transferts Culturels Franco-Allemands. Paris: Presses Universitaires de France, 1999.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. v.1 n.1, p. 9-43, 2001.

LACROIX, S. Traité Élémentaire de Calcul Différentiel et de Calcul Intégral. Paris: Gauthier-Villars, Imprimeur-Libraire, 1802.

LACROIX, S. Tratado elementar de calculo differencial e integral. 1. Parte. Tradução de Francisco C. S. A. Torres. Rio de Janeiro: Tipografia Nacional, 1812.

LACROIX, S. Tratado elementar de calculo differencial integral. 2. Parte. Tradução de Francisco C. S. A. Torres. Rio de Janeiro: Tipografia Nacional, 1814.

LEMOS, M. Augusto Comte e o Positivismo. O Globo (RJ), 26 ago. 1876, p. 3. Disponível em https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=369381&Pesq=%22Miguel%20Lemos%22&pagfis=2913. Acesso em, 20 set. 2021.

LINS, I.. História do Positivismo no Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1964.

LUZ, F. C. Caderno manuscrito. Acervo de manuscritos da Biblioteca Nacional do Rio de Janeiro, 1846.

MENDES, R. T. Benjamin Constant - Esboço de uma apreciação sintética da vida e da obra do fundador da República Brasileira. Rio de Janeiro: Apostolado Pozitivista Brasileiro, 1913.

MOREIRA, H. J. F. Escola Central: a academia do Largo de São Francisco de Paula que consolidou o ensino de engenharia civil no Rio de Janeiro. Tese. Programa de Pós-Graduação em História das Ciências. UFRJ, 2014.

PAIM, A. História das Ideias Filosóficas no Brasil. São Paulo: Grijaldo, Edusp, 1974.

PEIXOTO, M. M. P. Estudo dos Principios do Calculo Differencial. These. Escola Militar do Rio de Janeiro, 1853.

PROGRAMA DE ENSINO. Escola Politécnica. Rio de Janeiro: Typografia Nacional, 1880.

PROGRAMA DE ENSINO REFERENTE AOS ANOS DE 1881 E 1882/ESCOLA POLITÉCNICA. Rio de Janeiro: Typografia Nacional, 1882.

ROMERO, S. A philosofia no Brasil : ensaio critico. Porto Alegre : Typ. de Deutsche Zeitung, 1878.

SERRET, J. A. Cours de Calcul Différentiel et Integral. 3a ed. Paris: Gauthier-Villars, 1886.

SONNET, H. Premiers Éléments de Calcul Infinitesimal. Paris: Librairie Hachette et & Cia, 1897.

VIDAL, D. No interior da sala de aula: ensaio sobre cultura e prática escolar. Currículo sem Fronteiras, v. 9, n. 1, p. 25-41, 2009.

VIÑAO, A. Os cadernos escolares como fonte histórica: aspectos metodológicos e historiográficos. Org. Ana Crystina V. Mignot. Cadernos à vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: Eduerj, 2008.

Published

2024-08-30

How to Cite

Silva, C. M. S. da. (2024). EVIDENCE OF POSITIVISM AND TEACHING OF DIFFERENTIAL AND INTEGRAL CALCULUS IN THE 19TH CENTURY IN BRAZIL . Revista Paranaense De Educação Matemática, 13(31), 1–23. https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.31.9214

Issue

Section

Artigos Científicos