Professores Iniciantes que Ensinam Matemática e seus dizeres sobre a Docência
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2024.13.30.75-92Abstract
This article problematizes the sayings about the teaching of beginning teachers who teach Mathematics, graduates of a degree course in Mathematics. The materiality of the research is constituted by the data produced in a questionnaire organized in Google Forms, answered by fourteen teachers at the beginning of their teaching. The sayings describe the challenges, difficulties, feelings and possibilities of professional practice in face-to-face and remote teaching, with regard to students' (in)discipline and interest in learning; the modes of communication produced in the pandemic; dissatisfaction, worries and hope, which go beyond the dimensions of knowledge, in the ways of being and conducting oneself in the school context, in the students and in the classrooms. The impossibility of separating the teacher from the person is considered, so that movements of thought and commitment to teaching can be produced.
Downloads
References
ANDRÉ, M. Políticas de apoio aos docentes em estados e municípios brasileiros: dilemas na formação de professores. Educar em Revista, 50, 35-49, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n50/n50a04.pdf. Acesso em: 11 out. 2020.
ANTUNES, A. G. O linguajear e o emocionar no diário de uma professora iniciante. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2013. Disponível em: http://repositorio.furg.br/handle/1/4792. Acesso em: 19 nov. 2020.
AQUINO, J. G. Da (contra) normatividade do cotidiano escolar: problematizando discursos sobre a indisciplina discente. Cadernos de Pesquisa, v. 41, n. 143, maio/ago., 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/HMV47d5Wj5mWSt4P73jR7hj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 3 mar. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 24 maio 2016. Seção 1, n. 98, p. 44-46.
BAHIA, S. B. M. H.; FABRIS, E. T. H. A constituição do professor iniciante: articulação entre da partilha e experiência coformativa. Revista Textura, v. 23, n. 53, p. 192-215, jan./mar, 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/5806. Acesso em: 5 out. 2021.
BAHIA, S. B. M. H.; FABRIS, E. T. H. Grupos de sentido. In: LIMA, S. D. (Org.) Vocabulário LABPED: saberes construídos no laboratório pedagógico de experiências educativas. São Paulo, SP: Pimenta Cultural, 2022.
BARBOSA, D. E. F.; BARBOZA, P. L. Os primeiros anos de docência do professor de Matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática – REVEMAT, Florianópolis, v. 15, p. 01-18, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2020.e73218. Acesso em: 6 maio 2021.
CIRÍACO, K. T.; MORELATTI, M. R. M.; PONTE, J. P. Os primeiros anos da docência e as dificuldades de professoras iniciantes que ensinam Matemática no interior do estado de Mato Grosso do Sul. Perspectivas em Diálogo: revista de educação e sociedade, v. 6, n. 12, p. 51-70, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/9104#:~:text=Artigos-,Os%20primeiros%20anos%20da%20doc%C3%AAncia%20e%20as%20dificuldades%20de%20professoras,UFSCar%2C%20S%C3%A3o%20Carlos%2C%20SP. Acesso em: 4 jun. 2021.
CIRÍACO, K. T.; MORELATTI, M. R. M. Percursos identitários do início da atividade profissional de uma professora de matemática. Práxis Educativa (impresso), v. 15, p. 1-18, 2020.
CRUZ, G. B.; FARIAS, I. M. S.; HOBOLD, M. S. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, 14, 1-15, jan./dez., 2020. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4149. Acesso em: 18 maio 2020.
CUBAS, C. J.; RECHIA, K. C. Apresentação. In: LARROSA, J.; RECHIA, K. C.; CUBAS, C. J. Elogio do professor. Autêntica Editora, 2021.
FIORENTINI, D.; CRECCI, V. Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente–Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 5, n. 8, p. 11-23, 2013. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/74. Acesso em: 15 ago. 2020.
FORTES, F. A. M.; NACARATO, A. M. Narrativas de professores iniciantes e a formação em Pedagogia EaD. Cadernos de Pesquisa, v. 28, n. 2, p. 318-343, 2021. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/15039. Acesso em: 30 jan. 2022.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 mar. 2019.
LARROSA, J. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
FABRIS, E. T. H; DAL’IGNA, M. C. Nenhuma escola está imune às ondas de violência e conservadorismo. IHU On-line, n. 516, ano XVII, p. 56-60, dez. 2017. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/7152-nenhuma-escola-esta-imune-as-ondas-de-violencia-e-conservadorismo. Acesso em: 14 jul. 2020.
FABRIS, E. T. H.; OLIVEIRA, S.; LIMA, Samantha D. A artesania do planejamento: sobre uma ética do saber-fazer nos anos iniciais do ensino fundamental. ANPED – Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2020. Disponível em: http://anais.anped.org.br/regionais/sites/default/files/trabalhos/19/6191-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf. Acesso em: 13 mar. 2022.
FOUCAULT, M. Ética, Sexualidade, Política. Coleção Ditos & Escritos, v. 5. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
FOUCAULT, M. Segurança, território, população. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, M. Do governo dos vivos. Curso no Collège de France, 1979-1980 (excertos). São Paulo/Rio de Janeiro, CCS/Achiamé, 2010.
GAMA, R. P.; FIORENTINI, D. Formação continuada em grupos colaborativos: professores de matemática iniciantes e as aprendizagens da prática profissional. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 11, n. 2, p. 441-461, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/2827. Acesso em: 11 jun. 2020.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. São Paulo: DP&A, 2006.
HUBERMAN, M. O Ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (org.). Vidas de professores. Portugal: Porto Editora, 1995.
MONTEIRO, A.; SENICATO, R. B. Educação (matemática) em tempos de pandemia: efeitos e resistências. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 13, n. 1, p. 317-333, 2020. Disponível em: https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/607/509. Acesso em: 12 mar. 2021.
MOTA, J. S. Utilização do Google Forms na pesquisa acadêmica. Revista Humanidades e Inovação, v. 6, n. 12, p. 271-380, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1106. Acesso em: 17 nov. 2020.
NÓVOA, A. Currículo e docência: a pessoa, a partilha, a prudência. Este texto limita-se a transcrever a intervenção oral proferida no 1º Colóquio Internacional de Políticas Curriculares, no dia 13 de novembro de 2003. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4816/1/8575161121_1_11.pdf. Acesso em: 22 out. 2021.
NÓVOA, A.; ALVIM, Y. C. Os professores depois da Pandemia. Educação & Sociedade. Campinas, v. 42 p.1-16. abr. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mvX3xShv5C7dsMtLKTS75PB/. Acesso em: 12 ago. 2021.
NÓVOA, A. Escola e professores: proteger, transformar, valorizar. Colaboração Yara Alvim. Salvador: SEC/IAT, 2022.
OLIVEIRA, S. Tornar-se professor/a: Matriz de experiência e processos de subjetivação na iniciação à docência. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos/UNISINOS, São Leopoldo, RS, Brasil, 2015. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/4836/SANDRA%20DE%20OLIVEIRA_.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 10 abr. 2020.
PONTE, J. P. et al. O início da carreira profissional de Matemática e Ciências. Revista de Educação, v. 10, n. 1, p. 31-46, 2001. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4286. Acesso em: 18 nov. 2019.
ROCHA, L. P.; FIORENTINI, D. Percepções e reflexões de professores de Matemática em início de carreira sobre seu desenvolvimento profissional. In: FIORENTINI, D.; GRANDO, R. C.; MISKULIN, R. G. S. (orgs.). Práticas de Formação e de Pesquisa de Professores que Ensinam Matemática. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009.
SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016289, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 20 jan. 2021.
SANTINO, F. S.; CIRÍACO, K. T.; FAUSTINO, A. C. Percepções de uma professora iniciante acerca das contribuições da pesquisa na sua formação inicial para o ensino de Matemática. Form. Doc., Belo Horizonte, v. 13, n. 26, jan./abr., 2021. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/359. Acesso em: 10 nov. 2021.
SERIANE, R. Professores de Matemática dos anos finais do ensino fundamental em início de carreira: desafios, vivências e sentimentos. 2015. Dissertação. (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2015. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/16180. Acesso em: 15 mar. 2021.
VAILLANT, D.; MARCELO, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Universidade Tecnológica Federal de Paraná, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.