Atividade Orientadora de Ensino na Educação de Jovens e Adultos: compreensões das professoras
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2024.13.30.396-415Abstract
The objective of this article is present the experience of teachers who teach in the modality of Youth and Adult Education in a school in the city of XXXXXXXX-PR. The experience demonstrates how the teachers had articulated in their pedagogical practices the theoretical and methodological assumptions of the Teaching Guiding Activity (AOE) in the classroom. The interactions took place during meetings at the Mathematics Pedagogical Workshop (OPM), an extension action of the university at the school, through a teacher training process whose intention is to provide interactions that give new meaning to the organization of teaching, problematizing the challenges and potentialities of the Teaching Guidance Activity in the context of Youth and Adult Education. The project enabled teachers to join a movement that instigates theoretical and practical reflection, systematizing actions that involve mathematical concepts with a social function, contributing to the learning and development of Youth and Adult Education students. The teachers discussed and adapted a Learning Triggering Situation developed at OPM considering the needs of young and adult students and developed it in the classroom. From this, the teachers became aware of the changes that occurred in their pedagogical practice through the mediation of AOE, which generated positive results in their actions and those of the students, and this way of organizing teaching proved to be an effective proposal for teaching and learning mathematical concepts.
Downloads
References
CEDRO, W. L. MORAES, S. P. G. ROSA, J. E. A atividade de ensino e o desenvolvimento do pensamento teórico em matemática. Ciência & Educação, v. 16, n. 2, p. 427-445, 2010.
FONSECA, M.da C. F. R. Educação matemática de jovens e adultos. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2018.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 9. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1967.
GUIMARÃES JEZ, A. G., SOBRINHO, C., RIBAS , I., PANOSSIAN, M. L., TOCHA , N. N..
A Alta do Oryza Sativa. (2020). Disponível em: https://sites.google.com/view/opm-2019/.Acesso em: 17 de Agosto de 2022.
LEONTIEV, A. N. Atividade. Consciência. Personalidade. Tradução de Priscila Marques. Bauru, SP: Mireveja, 2021. 256 p.
MOURA, M. O. de. A Atividade de Ensino como Unidade Formadora. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 11, n. 12, p.1-43, 1996.
MOURA, M. O. de; et al. Atividade orientadora de ensino: unidade entre ensino e aprendizagem.
Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p.205-229, abr. 2010.
MOURA, M. O. de; SFORNI, M. S. de F.; ARAÚJO, E. S. Objetivação e apropriação de conhecimentos na Atividade Orientadora de Ensino. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 14, n. 1, p.39-50, 2011.
MOURA, M. O de, Araújo, E. S., & Serrão, M. I. B. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas, v. 24. 2019.
MOURA; A. R. L. de; ROCHA, C. H. S.; SILVA; S. S. Controle da variação de quantidades: Iniciação à linguagem numérica. Manoel Oriosvaldo de Moura (Organizador). São Paulo: FEUSP, 2023.
PANOSSIAN, M. L., SILVA, A. L. DA, PALLU, F., & OLIVEIRA, L. S. DE. (2018). A oficina
pedagógica de matemática como atividade. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 1(4), pp. 14–39.
PANOSSIAN, M. L.; TOCHA, N. N. (org.). Estabelecendo Parâmetros de Análise de Situações de Ensino de Conteúdo Matemático: aproximações a partir da Atividade Orientadora de Ensino. Curitiba, 2020.
VIGOTSKY, L. S. A Formação social da mente. Trad. Neto J. C. et al. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.