Percepções sobre tarefas exploratórias no contexto de Lesson Study desenvolvido no programa Residência Pedagógica Matemática
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.350-367Abstract
The text aims to analyze the relevance of exploratory tasks in the investigative lesson of a Lesson Study, as perceived by teaching candidates participating in the Pedagogical Residency Program for Mathematics (PRP) at the Federal University of XXXXXXX (XXXXXXX). This Lesson Study is part of a research project that aims to assess the contributions of a Lesson Study, conducted in the context of remote classes, to the teaching learning of future Mathematics teachers. The Mathematics PRP involved twenty-five teaching candidates from the Mathematics course, three professors from XXXXXXX, three mentor teachers from the state school system, and students from elementary and high schools in the same system. Due to the Covid-19 pandemic, the Lesson Study was developed through weekly online meetings and was organized into seven stages. These stages included studies related to the topic and the investigative lesson, curriculum guidelines, lesson planning, teaching and reflection on the planned lesson, as well as the implementation and reflection on the re-planned lesson. Data were collected through recordings and transcriptions of the meetings, teacher observation logs, and reflective reports produced by the teaching candidates. The planned lesson included exploratory tasks related to the theme of Financial Education. The design of the exploratory tasks, as well as their execution with the students, constituted the focus of discussions about the lesson plan and the lesson carried out. The exploratory tasks led to debates and reflections among the students that extended beyond the planned investigative lesson.
Downloads
References
BAPTISTA, M. et al, E. Aprendizagens profissionais de professores dos primeiros anos participantes num estudo de aula. Educação em Revista, v. 30, n. 4, p. 61-79, out./dez. 2014.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora, 1994.
BRASIL. Edital nº 1 de 3 de janeiro de 2020. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em 11/09/2023.
CANAVARRO, A.; OLIVEIRA, H.; MENEZES, L. Práticas de Ensino exploratório: ações e intencões de uma professora. In: PONTE, J. P. Práticas profissionais de professores de matemática. U-Lisboa, 2014, p. 217-233.
FASOLIN, B. D. et al. Aplicação de atividade investigativa sobre educação financeira - uma inspiração na metodologia Lesson Study. In. ÁGORA MATEMÁTICA, 5., 2021, Campo Mourão. Anais [...] Campo Mourão: UNESPAR, 2021, p. 20-28, 2021. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1WVDBpBkjqO60q0JsbX_stHTJtEkboXhL/view
FURTADO, J. G. et al. Atividade investigativa no contexto de um Lesson Study – uma experiência no ensino remoto. In. ÁGORA MATEMÁTICA, 5., 2021, Campo Mourão. Anais [...] Campo Mourão: UNESPAR, 2021, p. 94-105, 2021. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1WVDBpBkjqO60q0JsbX_stHTJtEkboXhL/view
GÓMEZ, E. S. Lesson Study: nuevos espacios para recrear el conocimiento práctico en la formación inicial docente. In: RICHT, A.; PONTE, J.P.; GÓMEZ, E.S. Estudos de aula na formação inicial e continuada de professores. Livraria da Física, 2022, p. 197-232.
PONTE, J. P. Estudos de aula na formação inicial de professores de matemática. Revista Internacional para Estudos de Lições e Aprendizagem. v. 6, n. 2, p. 169–181, 2017.
FUJII, T. Lesson study and teaching mathematics through problem solving: The two wheels of a cart. In: QUARESMA, M.; WINSLØW, C.; CLIVAZ, S.; PONTE, J. P.; NÍ SHÚILLEABHÁIN, A.; TAKAHASHI, A. (Ed.). Mathematics lesson study around the world: Theoretical and methodological issues, ICME 13 Monographs. Springer, 2018.
LUVISON, N. A. F. et al. “Preciso estudar fora, e agora?” uma experiência com o segundo ano do Ensino Médio. In. ÁGORA MATEMÁTICA, 5., 2021, Campo Mourão. Anais [...] Campo Mourão: UNESPAR, 2021, p. 42-52, 2021. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1WVDBpBkjqO60q0JsbX_stHTJtEkboXhL/view
MARCELO GARCÍA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradução de Isabel Narciso. Porto/POR: Porto Editora, 1999.
MURATA, A. Introduction: Conceptual overview of lesson study. In: HART, L. C.; ALSTON, A.; MURATA, A. (Ed.). Lesson study research and practice in mathematics education: Learning together, Learning Together. Springer, 2011, p. 1-12.
NEVES, R.S.P; SILVS, A.D.R.M.; FIORENTINI, D.; SILVA, J.M. P. Uma experiência de Lesson Study no estágio curricular supervisionado em Matemática: construção e análise colaborativa de um plano de aula. In: RICHT, A.; PONTE, J.P.; GÓMEZ, E.S. Estudos de aula na formação inicial e continuada de professores. Livraria da Física, 2022, p. 267-306.
NÓVOA, A. Para uma formação de professors construída dentro da profissão. Revista de Educación, v. 350. p. 203-218, set-dez. 2009.
PÉREZ GÓMEZ, Á. I. et al. Lesson study. Cuadernos de pedagogía, n. 417, p. 64-67. 2011.
PONTE, J. P. et al. Exercícios, problemas e explorações: perspetivas de professoras num estudo de aula. Quadrante, v. 24, n. 2, p. 11-134, 2015.
PONTE, J. P. et al. O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de matemática. Bolema, v. 30, n. 56, p. 868-891, 2016
RICHT; A. PONTE, R. A colaboração profissional em estudos de aula na perspectiva de professores participantes. Bolema, n. 64, v.33, p. 937-962, 2019.
RICHT.A.; PONTE, J.P.; TOMKELSKI, M. L. Estudos de aula na formação de professores
de matemática do ensino médio. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 100, n. 254, p. 54-81, 2019.
RICHT.A. Desenvolvimento profissional de formadores de futuros professores de matemática em estudos de aula. In: RICHT, A.; PONTE, J. P.; GÓMEZ, E. S. Estudos de aula na formação inicial e continuada de professores. Livraria da Física, 2022, p.121-150.
SOTO GÓMEZ, E.; PÉREZ GOMEZ, A. Lessons Studies: un viaje de ida y vuelta recreando el aprendizaje comprensivo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, v. 29.2, n. 83, p. 15-28, 2015.
STIGLER, J.; HIEBERT, J. The teaching gap: Best ideas from the world’s teachers for improving education in the classroom. New York: The Free Press. 1999.
TAKAHASHI, A. Current trends and issues in lesson study in Japan and the United States. Journal of Japan Society of Mathematical Education, v. 82, n. 12, p. 15–21, 2000.
TAKAHASHI, A., MCDOUGAL, T. Collaborative lesson research: maximizing the impact of lesson study. ZDM Mathematics Education, v. 48, p. 513–526, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.