THE INITIAL TRAINING OF MATHEMATICS TEACHER: INTERPRETATIONS FROM THE FIRST INTERNATIONAL LESSON STUDY SEMINAR IN MATHEMATICS TEACHING
uma metanálise dos trabalhos apresentados no I SILSEM
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.250-271Abstract
This study aimed to identify the contributions of Lesson Study to the initial training of mathematics teachers. To do so, we chose to conduct a meta-analysis research (Fiorentini and Lorenzato, 2006), in which eight expanded abstracts were analyzed, resulting from completed and ongoing research, published in the Proceedings of the 1st International Seminar on Lesson Study in Mathematics Teaching (In Portuguese, I SILSEM), held in Brazil in May 2021. The study indicates that the researches adopted a qualitative and interpretative approach and considered as the main stages of Lesson Study: planning, teaching, observation, and analysis of lessons, with some of the latter being conducted during the pandemic period, which reshaped the experience of the stages with the support of communication technology resources, shared writing, and record keeping. In terms of results, it was evident that teachers under training, when engaging in collaborative work in lesson plan development, selection, creation, and proposition of exploratory tasks, curriculum guidance analysis, mathematical content study, lesson development, observation, lesson evaluation, and reflection on the entire process, produce essential knowledge for their professional practice. These results, documented in the 1st SILSEM, highlight the potential of Lesson Study for initial teacher training while reinforcing the need for further research and practices on this topic.
Keywords: Initial Training. Teacher. Mathematics. Lesson Study.
Downloads
References
AGRANIONIH N. T.; ZIMER T. T. B.; GUÉRIOS E. Estudos de aula no contexto de atividades remotas do programa residência pedagógica de matemática da UFPR. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2022.
AGUIAR E. B. SILVA M. V. G. SILVA, A. D. M. Ensaio de lesson study: introdução ao conceito de ângulos por meio da resolução de problemas com materiais manipuláveis. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2022.
ARTIGUE, M. Ingénierie Didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. La Pensée Sauvage-Éditions, Grenoble, v. 9, n. 3, p. 281-308, 1988.
BALDIN, Y, Y. O significado da introdução da metodologia japonesa de Lesson Study nos cursos de capacitação de professores de matemática no Brasil. In: SIMPÓSIO BRASIL-JAPÃO, 9. 2009, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, 2009.
BALL, D. L.; COHEN, D. K. Developing Practice, Developing Practitioners: Toward a Practice-Based Theory of Professional Education. In: SYKES, G.; DARLING-HAMMOND, L. (Eds.). Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice. San Francisco, CA: Jossey Bass, 1999, p.3-32.
BARROS A. P. R.; FERRASSO M. T. O. Desdobramentos de uma experiência de lesson study híbrido em um curso de formação inicial. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2022.
BAUMFIELD, V. et al. How lesson study is used in initial teacher education: an international review of literature, Teacher Development, [s. l.], v. 26, n.3, p. 356-372, 2022. DOI: 10.1080/13664530.2022.2063937
BEZERRA, R. C.; CAETANO, R. S.; PERON, L. D. C. Lesson Study na Formação Inicial de Professores: uma Experiência no Projeto Pibid/Matemática. Jornal Internacional De Estudos Em Educação Matemática, [s. l.], v. 15, n. 2, p. 132–141, 2022.
BEZERRA, R. C. Aprendizagens e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática nos anos iniciais do ensino fundamental no contexto da lesson study. 210 f. Tese (Doutorado) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2017.
CAMPOS, J. S. K.; SOUZA, M. A. V. F. Formação de professores para aula de resolução de problemas a partir de um Lesson Study: contribuições, constrangimentos e desafio. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2022.
CARDOSO, M. B.; FIALHO, L. M. F.; BARRETO, M. C. Lesson Study nas teses e dissertações brasileiras na área de Educação Matemática a partir de uma revisão sistemática de literatura. Revista Paranaense de Educação Matemática, [s. l.], v. 12, n. 28, p. 86–107, 2023.
CARRILLO, J. et al. Determining Specialized Knowledge For Mathematics Teaching. In: UBUZ, B.; HASER, C. et al. (Ed.). VIII Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8). 8. Antalya, Turkey: Middle East Technical University, Ankara, v., 2013. p. 2985-2994. Disponível em: http://cerme8.metu.edu.tr/wgpapers/WG17/Wg17_Climent.pdf.
CRECCI, V. M.; NACARATO, A. M.; FIORENTINI, D. Estudos do estado da arte da pesquisa sobre o professor que ensina matemática. Zetetike, Campinas, SP, v. 25, n. 1, p. 1–6, 2017.
CURI, E. Lesson Study: Contribuições para Formação de Professores que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 14, n. 34, p. 1-19, 5 abr. 2021.
ESTRELLA, Soledad. Lesson Study en Chile:más de una década de avances y hallazgos. In: Seminário Internacional de Lesson Study no Ensino de Matemática - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2022.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 -2012. Campinas: FE/Unicamp, 2016.
FIORENTINI, Dario; RIBEIRO, Carlos Miguel; LOSANO, Ana Letícia; CRECCI, Vanessa Moreira; FERRASCO, Thais de Oliveira.; VIDAL, Carina Pauluci. Estudo de uma experiência de Lesson Study Híbrido na formação docente em matemática: contribuições de/para uma didática em ação. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 19. 2018, Salvador. Anais [...]. Salvador: Endipe, 2018, p. 1-38.
GUÉRIOS, E.; GONÇALVES, T. O. Um estudo acerca da pesquisa sobre formação inicial de professores que ensinam matemática nos anos iniciais de escolarização. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 78, p. 27-45, 2019.
ISODA, M.; OLFOS, R. A abordagem de resolução de problemas no ensino de matemática com base no estudo em sala de aula. Valparaíso: Edições Universitárias de Valparaíso, 2009
MURATA, A.; TAKAHASHI, A. District-level lesson study: How Japanese teachers improve their teaching of elementary mathematics. Paper presented at a research pre-session of the annual meeting of the National Council of Teachers of Mathematics, Las Vegas, NV, USA. 2002.
MURATA, A. Introduction: conceptual overview of lesson study. In: HART, L. C.; ALSTON, A. S.; MURATA, A. Lesson Study Research and Practice in Mathematics Education, Learning Together, Springer, 2011, p. 1-12.
NASCIMENTO, A. M P.; PINA NEVES, R. S.; MACEDO, A. D. R. A formação inicial do(a) professor(a) de matemática: compreensões a partir dos trabalhos apresentados no I Seminário Internacional de Lesson Study no Ensino de Matemática (SILSEM). In: CASTRO, Paula Almeida de; FREGNI LINS, Abigail. (Org.). CONEDU - Educação Matemática. 21ed.- Campina Grande-PB: Realize Eventos Científicos & Editora LTDA, 2022, v. 21, p. 1-225.
NASCIMENTO, A. M. P.; CARVALHO, E. F.; RAMOS, P. S. Estudo de aula na formação docente inicial em matemática: criação de um terceiro espaço formativo. Paradigma, [s. l.], v. 43, n. 1, p. 68-91, 2022.
OLIVEIRA, M. A.; MELO, G. F. A. Licenciandos(as) que vivenciaram lesson study a partir do conteúdo "a distância entre dois pontos": (re) significando saberes. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2022.
PEREIRA M. A. S.; SILVA V. S.; SILVA A. D. R. M. Utilizando a metodologia lesson study no planejamento de um jogo para introduzir o conteúdo de razões trigonométricas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2022.
PINA NEVES, R. S.; FIORENTINI, D. Aprendizagens de futuros professores de Matemática em um Estágio Curricular Supervisionado em processo de Lesson Study. Perspectivas da Educação Matemática, INMA/UFMS, v. 14, n. 34, p. 1–30, 2021.
PINA NEVES, R. S.; FIORENTINI, D.; SILVA, J. M. P. Lesson Study presencial e o estágio curricular supervisionado em matemática: contribuições à aprendizagem docente. Paradigma, [s. l.], v. 43, n. 1, p. 409-442, 2022.
PONTE, J. P. (Org.). Práticas profissionais dos professores de matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014.
PONTE, J. P. Lesson studies in initial mathematics teacher education. International Journal for Lesson and Learning Studies, [s. l.], v. 6, n. 2, p. 169-181, 2017.
SILVA, A. D. R. M. Contribuições da Jugyou Kenkyuu e da engenharia didática para a formação e o desenvolvimento profissional de professores de matemática no âmbito do estágio curricular supervisionado. 2020. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.
SOUZA C. F.; SOUZA JUNIOR A. J. O desenvolvimento do conhecimento didático de futuros professores de matemática com o estudo de aula e robótica educacional. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2022.
VIEIRA, R. S. A.; MATA-PEREIRA, J. O estudo de aula na formação inicial: aprendizagens de duas futuras professoras no campo do conhecimento matemático. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2022.
YOSHIDA, M. Lesson study: A case study of a Japanese approach to improving instruction through school-based teacher development. Ph.D. Dissertation, The University of Chicago, Illinois, Chicago, 1999.
ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.