O papel da Educação Matemática na abordagem da propagação da Dengue
um relato de experiência em Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2024.13.30.450-470Abstract
This text presents a perspective of how an activity on exponential function prepared in GeoGebra can be worked in parallel to the geometric progression subject to overcome gaps and lags in mathematics, resulting from non-face-to-face classes in a second-year high school class. This activity sought to make students explore the representation of the same mathematical object in the registers of: natural language, algebraic, numerical and graphic. We analyzed the responses stored in the online GeoGebra Groups platform from the perspective of Duval's Theory of Registers of Semiotic Representations. We verified the difficulty for students to move from one register to another, especially in the conversion of representations and the need to stimulate and guide the recomposition of learning.
Downloads
References
CARIUS, A. C.; ROSA, T. L. C. P. da. A escola fechou. E agora? Discutindo as práticas pedagógicas em Matemática em tempos de COVID-19. Revista BOEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 143-162, 2021.
DUVAL, R.; THADEU, M. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012.
DUVAL, R.; THADEU, M. Questões epistemológicas e cognitivas para pensar antes de começar uma aula de matemática. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, v. 11, n. 2, p. 1-78, 2016.
GOULART, J. S. S.; FARIAS, L. M. S.; GOULART, C. Algumas reflexões sobre os impactos sofridos pelos sistemas didáticos em tempos de pandemia. Revista BOEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 163-175, 2021.
SOUZA, J.; GARCIA, J. Contato matemática. São Paulo: FTD, v. 3, 2016.
ROLIM, R. C. Impactos do ensino tradicional durante a retomada das aulas presenciais. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar, v. 3, n. 4, p. e341363-e341363, 2022.
UNICEF. Fundo das Nações Unidas para a Infância. Disponível em: https://www.unicef.org/reports/where-are-we-education-recovery. Acesso em: 09 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.