TEACHING MATHEMATICS TO STUDENTS WITH AUTISM: CHALLENGES AND POSSIBILITIES
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.63-85Keywords:
Mathematics, Autism, Specialized School, TeachersAbstract
This is a qualitative research, whose main objective was to investigate the teaching processes of Mathematics Literacy promoted by teachers in a Specialized School for students with Autism Spectrum Disorder (ASD), aiming to contribute to the field of mathematics teaching, for students with this specificity. The research subjects were six teachers who work in the Literacy Cycle and work in a Specialized School. Data collection was based on the analysis of individualized teaching curricula and mappings of mathematics teaching processes used by these teachers. The Focal Group technique was used as a data collection tool. Regarding the mapping of mathematics teaching, it was observed that the six teachers present to the students’ pedagogical proposals that stimulate initial skills, following a path to be considered mathematically literate. These education professionals seek teaching tools based on the curricula of their students, using the skills promoted by the Teacch Program. Among these skills, we found the Thematic Units of Number, Algebra and Geometry being carried out with students with autism. In general, the data produced by the research indicate proper teaching environments for the neurobiological and behavioral condition that accompanies autism, with pedagogical actions focused on the field of Mathematics, even if in the modality of Special Education this curricular component is not required.
Keywords: Mathematics. Autism. Specialized School. Teachers.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liberlivros, 2005.
ASSOCIAÇÃO AMERICANA DE PSIQUIATRIA – APA. Manual de diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-V. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
BARROS, Isabela Barbosa do Rêgo; FONTE, Renata Fonseca Lima da. Estereotipias motoras e linguagem: aspectos multimodais da negação no autismo. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Minas Gerais, v. 16, n. 4, p. 745-763, 2016. Disponível em: https://www. scielo.br/scielo.php?pid=S1984-63982016000400745&script=sci_arttext. Acesso em: 16 nov. 2019.
BIEMBENGUT, Maria Salett. Mapeamento na Pesquisa Nacional. Rio de Janeiro – RJ: Ciência Moderna, 2008.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 out. 2021.
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Lei nº 13.146, de 6 de jul. de 2015. Brasília, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 30 set. 2021.
BRITES, Clay; BRITES, Luciana. Mentes únicas. São Paulo: Editora Gente, 2019.
BRITO, Anita; SALES, Nicolas Brito. TEA e inclusão escolar: um sonho mais que possível. São Paulo: Edição do Autor, 2014.
DANYLUK, Ocsana Sônia. Alfabetização matemática: as primeiras manifestações da escrita infantil. 5. ed. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2015.
FONSECA, Maria Elisa Granchi; CIOLA, Juliana de Cássia Baptistella. Vejo e Aprendo: fundamentos do Programa Teacch – o ensino estruturado para pessoas com autismo. 2. ed. Ribeirão Preto, São Paulo: Book Toy, 2016.
GAIATO, Mayra. S.O.S. autismo: guia complete para entender o Transtorno do Espectro Autista. São Paulo: nVersos, 2018.
GAIATO, Mayra; TEIXEIRA, Gustavo. Reizinho autista: Guia para lidar com comportamentos difíceis. São Paulo: nVersos, 2018.
GATTI, Bernadete Angelina. Grupo Focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Líber Livros, 2005.
GOMES, Camila Graciella Santos; SILVEIRA, Dutra Analice. Ensino de habilidades básicas para pessoas com autismo: manual para intervenção comportamental. Curitiba: Appris, 2016.
LACERDA, Lucelmo. Transtorno do Espectro autista: uma brevíssima introdução. 1. Ed. Curitiba: CVR, 2017.
LIBERALESSO, Paulo. Transtorno do Espectro Autista. Autismo: compreensão e práticas baseadas em evidências. Curitiba: Capricha na Inclusão, 2020. Disponível em: https://mid.curitiba.pr.gov.br/2021/00312283.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.
LIMA, Milene Rocha. Desenvolvendo a linguagem em crianças com TEA. In: STRAVOGIANNIS, Andrea Lorena (Coord.). Autismo: um olhar por inteiro. São Paulo: Literare Books International, 2021. p. 34-38.
MARQUES, Paola Reyer. Tomada de Consciência no Ciclo de Alfabetização a partir de problemas do campo aditivo da Provinha Brasil de Matemática. 2016. 86 f. Dissertação (Mestrado Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal do Rio Grande/RS, Rio Grande, 2016.
NACARATO, Adair Mendes. Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática, Sociedade Brasileira de Educação Matemática, São Paulo, v. 9, n. 9-10, p. 1-6 jan./dez.2005. Disponível em: https://pactuando.files.wordpress.com/2014/08/eu-trabalho-primeiro-no-concreto.pdf. Acesso em: 13 jun. 2022.
NAVARRO, Eloisa Rosotti; SOUZA, Maria do Carmo de. Educação Matemática em Pesquisa: Perspectivas e Tendências. Guarujá, São Paulo: Científica Digital, 2021. Disponível em: http://downloads.editoracientifica.org/books/978-65-87196-76-3.pdf. Acesso em: 13 out. 2021.
ROTTA, Newra Tellechea; OHLWEILER, Lygia; RIESGO, Rudimar dos Santos. Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e Multidisciplinar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2016.
SAMPAIO, Renato Tocantins; LOUREIRO, Cybelle Maria Veiga; GOMES, Cristiano Mauro Assis. A Musicoterapia e o Transtorno do Espectro do Autismo: uma abordagem informada pelas neurociências para a prática clínica. Per musi, Belo Horizonte, n. 32, p. 137-170, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-75992015000200137&script=sci_arttext. Acesso em: 16 nov. 2020.
SANTOS, Felipe Alonso dos (Org.). Documento Orientador Curricular do Território rio-grandino: educação infantil [Recurso Eletrônico]. Rio Grande: SMED, 2019. Disponível em: https://www.riogrande.rs.gov.br/smed/externo/20200331-ped-doc_educacao_infantil.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.
STRAVOGIANNIS, Andrea Lorena. Autismo: um olhar por inteiro. São Paulo-SP: Literare Books International, 2021.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução de Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre: Bookman. 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.