TEACHING MATHEMATICS TO STUDENTS WITH AUTISM: CHALLENGES AND POSSIBILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.63-85

Keywords:

Mathematics, Autism, Specialized School, Teachers

Abstract

This is a qualitative research, whose main objective was to investigate the teaching processes of Mathematics Literacy promoted by teachers in a Specialized School for students with Autism Spectrum Disorder (ASD), aiming to contribute to the field of mathematics teaching, for students with this specificity. The research subjects were six teachers who work in the Literacy Cycle and work in a Specialized School. Data collection was based on the analysis of individualized teaching curricula and mappings of mathematics teaching processes used by these teachers. The Focal Group technique was used as a data collection tool. Regarding the mapping of mathematics teaching, it was observed that the six teachers present to the students’ pedagogical proposals that stimulate initial skills, following a path to be considered mathematically literate. These education professionals seek teaching tools based on the curricula of their students, using the skills promoted by the Teacch Program. Among these skills, we found the Thematic Units of Number, Algebra and Geometry being carried out with students with autism. In general, the data produced by the research indicate proper teaching environments for the neurobiological and behavioral condition that accompanies autism, with pedagogical actions focused on the field of Mathematics, even if in the modality of Special Education this curricular component is not required.

Keywords: Mathematics. Autism. Specialized School. Teachers.

 

 

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Author Biographies

Luciane de Oliveira Hentsch Vasconcelos, Universidade Federal do Rio Grande

Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG, sob orientação do Professor Dr. João Alberto da Silva. Pertence ao grupo de pesquisa cadastrado no CNPq, GEEMAI - Grupo de Estudos sobre Educação Matemática com Ênfase nos Anos Iniciais. Possui Pedagogia - anos iniciais - FURG. Possui pós graduação em Orientação e Supervisão Escolar, Atendimento Educacional Especializado e Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional. Servidora Pública Municipal desde 2013. Atualmente, atua como Professora de Educação Especial de estudantes com autismo e psicóticos da Escola Municipal de Educação Especial Maria Lúcia Luzzardi e Assessora do Núcleo dos Anos Iniciais da Secretaria de Município de Rio Grande - SMEd. 

João Alberto da Silva, Fundação Universidade do Rio Grande

João Alberto da Silva é Pedagogo e Psicólogo, com Pós-Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco. Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, com doutorado-sanduíche na Universidade de Genebra. Professor Associado na Universidade Federal do Rio Grande-FURG junto aos cursos de Licenciatura e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências. É líder do Grupo de Estudos em Educação Matemática com ênfase no anos iniciais - GEEMAI (FURG/UFPel/UNIPAMPA/IFSul). Coordenador Geral do Comitê Assessor da área de Educação da Fundação de Amparo à pesquisa do Rio Grande do Sul - FAPERGS (2019-2021, reconduzido 2022-2024). Gerencia Convênios de Cooperação Internacional do Brasil, financiados pela CAPES/AULP, com Moçambique e com o Cabo Verde para formação de professores em Ciências e Matemática, bem como tem acordos de cooperação com a Universidade de Salamanca (Espanha) e Universidade de Juliaca (Peru). É Consultor do INEP na Comissão de Assessoramento Didático-Pedagógico na área de Matemática e suas Tecnologias da Diretoria de Avaliação da Educação Básica do INEP. Coordenador Adjunto da Equipe de Avaliação do Programa Nacional do Livro Didático para Matemática dos anos iniciais (PNLD 2018-2021) e Assessor Pedagógico do PNLD Ensino Médio (2021-2024). Fez parte da Diretoria Regional do Rio Grande do Sul da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) como 2º secretário (2018-2020). Foi coordenador adjunto (2018-2021) e atual coordenador geral (2022-2025) do GT01 da SBEM-Nacional sobre ensino de Matemática na Educação Infantil e nos anos iniciais e pertence ao mandato atual do Conselho Nacional Editorial da SBEM, que edita as revistas da associação e organiza as políticas de publicação de livros e outras obras. Membro do Conselho Editorial da Editora CRV e da Editora da Universidade Federal de Rondônia. Coordena o projeto de extensão Programa de Alfabetização Matemática para formação de professores da Educação Infantil e anos iniciais

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Published

2023-08-17

How to Cite

de Oliveira Hentsch Vasconcelos, L., & da Silva, J. A. . (2023). TEACHING MATHEMATICS TO STUDENTS WITH AUTISM: CHALLENGES AND POSSIBILITIES. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(28), 63–85. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.63-85

Issue

Section

Artigos Científicos