PROBLEM SOLVING: STRATEGY FOR TEACHING, LEARNING AND ASSESSING PROPORTIONALITY CONTENT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.76-99

Keywords:

Mathematics Teaching. , Youth and Adult Education. , Proportionality. , Problem Solving.

Abstract

The present study aims to report what happened during the development of activities involving the proportionality content, whose purpose was to investigate how thirty-six students who are attending high school integrated to vocational education, in the modality (EJATEC), explored the concept of proportionality through problem solving. Particularly, it aims to analyze the relevant aspects regarding the proportional reasoning that emerged from this experience. This is, therefore, a qualitative study, whose data were collected through observation during the construction of knowledge about the proportionality content through problem solving. The students mobilized different problem solving strategies (tables, graphs, numerical and algebraic expressions), employing both quantitative (involving the manipulation of numerical algorithms) and qualitative thinking (analyzing and explaining the strategies used), thus building new knowledge. Furthermore, the study concludes that the students were co-constructors of their own learning, realizing that the developed activities, centered on problem solving, served as a starting point for the teaching, learning and evaluation of the content under study, that is, proportionality. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manoel dos Santos Costa, Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IEMA

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática. Atualmente é Professor e Pesquisador do Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IEMA) e do Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Gestão de Ensino da Educação Básica da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), em São Luís / MA. Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos Avançados em Educação Matemática (GPEAEM). Possui experiência na área de Educação, com ênfase na Educação Matemática, atuando principalmente nas seguintes linhas de pesquisas: Formação (Inicial e Continuada) de professores que ensinam Matemática, Fundamentos e Metodologias do Ensino de Matemática e Resolução de Problemas na Educação Matemática.

Ana Célia de Jesus Martins, Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IEMA

Mestranda em Gestão de Ensino da Educação Básica pela Universidade Federal do Maranhão - (UFMA) e Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA). Atualmente é professora do Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão – (IEMA) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEPEM).

Érica Marlúcia Leite Pagani, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais – CEFET

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática. Professora do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET). Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos Avançados em Educação Matemática (GPEAEM). Tem experiência na área da Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino Profissionalizante, Ensino de Cálculo, Resolução de Problemas, Investigações Matemáticas e Educação Financeira Escolar.

Norma Suely Gomes Allevato, Universidade Cruzeiro do Sul - UNICSUL

Doutora em Educação Matemática.  Atualmente é professora titular e coordenadora do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL). Lider do Grupo de Pesquisa e Estudos Avançados em Educação Matemática  (GPEAEM ), onde desenvolve atividades de pesquisa e extensão voltadas à formação de professores de e que ensinam Matemática. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: resolução de problemas, formação de professores e ensino e aprendizagem. 

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. As conexões trabalhadas através da resolução de problemas na formação inicial de professores de matemática. REnCiMa - Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 10, p. 1-14, 2019.

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: Por que através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, L. R. et al. (Org). Resolução de Problemas: teoria e prática. 2ª. ed. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2021, p. 37-57.

BANDEIRA, E. Linguagem escrita em aulas de matemática: uma experiência em sala de aula. In: Anais do X EGEM - Encontro Gaúcho de Educ. Matemática. Ijuí: UNIJUÍ, 2009, p. 1 - 7. Disponível em: http://www.projetos.unijui.edu.br/matematica/cd_egem/fscommand/RE/RE_25.pdf. Acesso em: 12 jul. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 06 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 10 jun. 2022.

CASTRO, N. F. O Ensino da Matemática na Educação de Jovens e Adultos. Revista Com Censo, Brasília, v. 4, n. 4, p. 69-76, 2017. Disponível em: http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/145. Acesso em: 25 abr. 2022.

COSTA, M. S. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Proporcionalidade através da resolução de problemas: uma experiência na formação inicial de (futuros) professores de matemática, 2012. 292 f. (Tese Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2012.

COSTA, M. S.; ALLEVATO, N. S. G. Proporcionalidade: eixo de conexão entre conteúdos matemáticos. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 6, n. 1, p. 1-26, 2015. Disponível: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2263/1830. Acesso em: 27 out. 2022.

CYRINO, M. C. C. T, et al. Formação de professores em comunidade da prática: frações e raciocínio proporcional. Londrina: UEL, 2014.

DAMASCENO, A. A; OLIVEIRA, G. S; CARDOSO, M. R. G. O ensino de matemática na educação de jovens e adultos: a importância da contextualização. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v. 17, n. 29, p. 112-124, 2018. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/1347. Acesso: 06 jun. 2022.

DANTE, L. R. Teláris matemática, 7º ano: ensino fundamental, anos finais. 3ª. ed. São Paulo: Ática, 2018.

FERREIRA, R. B. O ensino de funções através da resolução de problemas na educação de jovens e adultos. 2011. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2011.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª. ed. revisada. Campinas: Autores Associados, 2012.

FONSECA, M. C. F. R. Educação Matemática de Jovens e Adultos: especificidades, desafios e contribuições. 3ª. ed. [2. reimp.] – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020.

HELDER, R. Como fazer análise documental. Porto: Universidade de Algarve, 2006.

HATFIELD, L. L. Heuristical emphasis in the instruction of mathematical problem solving: Rationales and research. In: HATFIELD, L. L.; BRADBARD, D. A. (org.). Mathematical Problem Solving: papers from a research workshop. Colombus: Eric, 1978.

LAMON, S. Teaching fractions and ratios for understanding: Essential Content Knowledge and instructional strategies for teachers, 2ª. ed. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2005.

MARANHÃO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Documento Curricular do Território Maranhense: para a Educação Infantil e o Ensino Fundamental. 1ª. ed. FGV Editora, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/documento_curricular_ma.pdf. Acesso em: 01 nov. 2022.

MARANHÃO, C.; MACHADO, S. Uma meta-análise de pesquisas sobre o pensamento proporcional. Educar em Revista, Curitiba, v. 27, n. especial, p. 141-156, Editora UFPR, 2011.

NCTM - National Council of Teachers of Mathematics. Principles and Standards for School Mathematics. Reston: NCTM, 2000.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Novas Reflexões sobre o ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, M.A.V.; BORBA, M.C. (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo. Editora Cortez. 2005, p. 213-231.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Proporcionalidade através da Resolução de Problemas no Curso Superior de Licenciatura em Matemática. In: Anais do VI SIPEM – Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Pirenópolis, 2015. p. 1-14.

POMPEU, C. C. Um estudo sobre a relação de alunos da educação de jovens e adultos do estado de São Paulo com a Matemática. 2017. 281 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

SCHROEDER, T. L.; LESTER, F. K. Developing understanding in mathematics via problem solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (Org.). New directions for elementary school mathematics. Reston: NCTM, p. 31-42, 1989.

SILVA, J. E. N.; NACARATO, A. M. A mobilização de saberes matemáticos pelo aluno da EJA em um ambiente de aprendizagem no ensino médio. In: Anais do XII EBRAPEM – Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, Rio Claro: UNESP, 2008, p. 1-20.

SILVA, V. C.; MOURA, F. A. A relação com o saber e suas implicações no desempenho escolar em matemática. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 442-459, 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46128. Acesso: 08 ago. 2022.

TINOCO, L. A. A. (Coord.) Razões e proporções. 2ª. ed. Rio de Janeiro: Projeto Fundão, Instituto de Matemática – UFRJ/IM, 2011.

VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução: Paulo Henrique Colonese. 6ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Published

2023-05-05

How to Cite

dos Santos Costa, M., Martins, A. C. de J., Pagani, Érica M. L. ., & Allevato, N. S. G. (2023). PROBLEM SOLVING: STRATEGY FOR TEACHING, LEARNING AND ASSESSING PROPORTIONALITY CONTENT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(27), 76–99. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.76-99

Issue

Section

Número Temático: Resolução de Problemas na Educação Matemática