THE DIADACTIC CONTRACT IN THE USE OF DIGITAL LEARNING OBJECTS AIMED AT SPATIAL PERCEPTION: CONTINUING TRAINING FOR CHILD EDUCATION TEACHERS IN A VIRTUAL ENVIRONMENT

Authors

  • Roberta Gonçalves Gomes Marques UFRPE
  • Anna Paula de Avelar Brito Lima UFRPE

Abstract

We present in this article a discussion about the Didactic Contract, analyzing the contractual relations established in a virtual environment of continuing education of Early Childhood teachers, focused on the use of Digital Learning Objects (DLO) related to spatial perception. This is an excerpt from a Doctoral research developed in the field of Didactics of Mathematics. Therefore, we approach this problem through the notion of Didactic Contract, proposed by Brousseau (1986), within the scope of Didactic Situations Theory, investigating it in a different teaching context from those commonly explored when researching this didactic phenomenon. Eleven early childhood teachers participated in the study.Virtual semi-structured interviews were carried out, in addition to a virtual continuing education course on the use of Digital Learning Objects, developed by LOM(Learning Objects for Mathematics - repository created by UFRN), which address spatial perception in Early Childhood Education . The results showed that the contractual relationship established between the actors involved presented particularities of a didactic relationship little experienced by the teachers: the virtual context and the domain of Digital Learning Objects, especially for use in Early Childhood Education. On the other hand, the study also revealed that there are contractual elements observed in ordinary contexts, which characterize the hard core of the contract, which were also identified in the virtual environment, including the interference of the execution or not, by the parties involved, of the foreseen agreements. also in the Pedagogical Contract. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Fernando Emílio Leite de. O contrato didático e as organizações matemáticas e didáticas: analisando suas relações no ensino da equação do segundo grau a uma incógnita. 2016. 305 f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2016.

ALMOULOUD, S. AG. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR. 2007.

BRAGA, Juliana Cristina. Objetos de aprendizagem: metodologia de desenvolvimento. Santo André: Editora da UFABC, 2015. 163p. v.2.

BRITO MENEZES, Anna Paula de Avelar. Contrato didático e transposição didática: inter-relações entre os fenômenos didáticos na iniciação à álgebra na 6ª série do ensino fundamental. 2006. 411f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.

BRASIL. Referencial curricular nacional para a educação infantil - Brasília: MEC, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/base/o-que. Acesso em: 11 jun. 2019.

BROUSSEAU, Guy. Introdução ao estudo da teoria das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. São Paulo: Ática, 2008.

BROUSSEAU, G. Os diferentes papéis do professor. In: PARRA, C. & SAIZ, I. (orgs.) (1996). Didática da matemática: Reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 48-72.

BROUSSEAU, Guy. Fondements et méthodes de La didactique dês mathématiques. Recherches em didactique dês mathématiques, Liege, v. 7, n.2, p.33-115, 1986.

CASTRO FILHO, J. A.; SILVA, M. A.; MAIA, D. L. (Orgs.). Lições do projeto um computador por aluno: estudos e pesquisas no contexto da escola pública. Fortaleza-CE: EdUECE, 2015.

CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991.

D’AMORE, B. Elementos de didática da matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2007.

DI GIORGI, Cristiano Amaral Garboggini et. al. Necessidades formativas de professores de redes municipais: contribuições para a formação de professores críticos reflexivos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

FERNANDES, L. C; SILVA, S. L. A. A formação continuada dos professores numa perspectiva de (re)construção da prática pedagógica no exercício profissional. CONEDU, 2014.

GATTI, Bernadete A.; BARRETO, Elba de Sá; ANDRÉ, Marli E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. 3. ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2018.

MARQUES, Roberta Gonçalves Gomes Marques. O Contrato Didático na utilização de objetos digitais de aprendizagem voltados para percepção espacial: uma formação continuada para professoras da educação infantil num ambiente virtual. 2022. 269 f.: il. Tese (Doutorado) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências, Recife, 2022.

PRADANOV, Cleber Cristiano e FREITAS, Ernani César. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2.ed. Novo Hamburgo: Freevale, 2013.

PRADO, M.E.B.B e SILVA, M. G. M. Formação de educadores em ambientes virtuais de aprendizagem. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 79, p. 61-74, jan. 2009.

SARRAZY, B. Le contrat didactique. Revue française de pédagogie, n.112, p.85-118, 1995.

SCHUBAUER-LEONI, M.L. Le contrat didactique dans une approchepsycho sociale des situations d’ensigneiment. Interactions Didatiques, v.8, p.63-75, 1988a.

SCHUBAUER-LEONI, M.L. Le contrat didactique: une construction theorique et une connaissance pratique. Interactions Didactiques, v.9, p.68-80, 1988b

SCHUBAUER-LEONI, M.L.; PERRET-CLERMONT, A.N. Social Interactions and Mathematics Learning. In: NUNES, T.; BRYANT, P. (orgs) Learning and Teaching Mathematics: an international perspective. Publisers-UK: Psychology Press, 1997.

SILVA, B. A. Contrato didático: educação matemática uma nova introdução. Anna Franchi. et al. 3.ed. São Paulo: EDUC, 2008.

SILVA, C. T. A. da; GARÍGLIO, J. Â. A formação continuada de professores para o uso das tecnologias da informação e comunicação (TIC): o caso do projeto escolas em rede, da Rede Estadual de Educação de Minas Gerais. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 10, n. 31, p. 481-503, set. /dez. 2010.

SILVA, T. R.F; LIMA, A. P. A. B; MENEZES, M. B.Fatores do tipo história didática e suas influências nas decisões didáticas no ensino de expressões algébricas. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, Brasil, v.10, n.22, p.200-221, mai.-ago. 2021.

WILEY, D.A. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy.2001.

Published

2022-12-01

How to Cite

Gonçalves Gomes Marques, R., & de Avelar Brito Lima, A. P. (2022). THE DIADACTIC CONTRACT IN THE USE OF DIGITAL LEARNING OBJECTS AIMED AT SPATIAL PERCEPTION: CONTINUING TRAINING FOR CHILD EDUCATION TEACHERS IN A VIRTUAL ENVIRONMENT . Revista Paranaense De Educação Matemática, 11(26), 268–288. Retrieved from https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/6742

Issue

Section

Artigos Científicos