TRACES OF THE PRAXEOLOGICAL EQUIPMENT OF SOME STUDENTS FROM GEOMETRIC REPRESENTATIONS IN THE RESOLUTIONS OF A TASK

Authors

Abstract

This article aims to analyze a task involving the representation of points in a Cartesian coordinate system in three-dimensional Euclidean space in the light of the Anthropological Theory of Didactics – ATD. The choice of question occurred after the correction of one of the Analytical Geometry assessments, belonging to the curriculum of the Mathematics Degree Course of a Brazilian University. From different ostensible sketches, it was possible to promote inferences about the praxeological equipment of some students through the presented variations, as solutions. As a methodological approach, a praxeological analysis was chosen, which made it possible to map the techniques, technologies and theories evoked in the representational process. The results point to the emergence of a closer look at the transit between representations in the plane and space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jany Santos Souza Goulart, UEFS - Universidade Estadual de Feira de Santana

Professora Adjunta do Departamento de Ciências Exatas da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências, pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/UEFS).

Claudiano Goulart, UEFS - Universidade Estadual de Feira de Santana

Professor Titular do Departamento de Ciências Exatas da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Doutor em Matemática pela Universidade de Brasília (UnB).

References

ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: Editora da

UFPR, 2007.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do

conhecimento. Tradução Esteia dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

Disponível em: http://astro.if.ufrgs.br/fis2008/Bachelard1996.pdf. Acesso em: 15 abr. 2018.

BOCSH, M.; CHEVALLARD, Y. La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs.

Objet d’estude et problematique. Recherches en Didactique des Mathématiques. Grenoble:

La Pensé Sauvage-Éditions, v.19, n° 1, p. 77 – 124, 1999. Disponível em:

http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=35 Acesso em: 04 de jan. 2019,

p. 1- 37.

BROUSSEAU, G. Les obstacles épistémologiques et les problèmes en mathématiques. Willy

Vanhamme et Jacqueline Vanhamme. La problématique et l’enseignement de la

mathématique. Comptes Rendus de La XXVIII Rencontre Organisée par La Commission

Internationale Pour L’etude et L’amélioration de L’enseignement des Mathématiques. Actes

[...]. Louvain-la-neuve, p. 101-117, 1976. Disponível em: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal00516569v2/document. Acesso em: 23 maio 2018.

BROUSSEAU, G. Introdução ao Estudo das Situações Didáticas: conteúdos e métodos de

ensino, São Paulo; Ática, 2008.

BROUSSEAU, G. Estudos Experimentais e Teóricos de Situações Didáticas em

Matemática. In: Curso da Escola de Altos Estudos – EAE. Universidade Bandeirante de São

Paulo – UNIBAN, 2009. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=BQpdY1P4OM&t=295s. Acesso em: 05 abr. 2018.

CAMARGO, I. de; BOULOS, P. Geometria Analítica: um Tratamento Vetorial. 3. ed. São

Paulo: Prentice Hall, 2005.

CHAACHOUA, H.; BESSOT, A. Introduction de la notion de variable dans le modele

praxéologique. CONGRÈS POUR LA THÉORIE ANTHROPOLOGIQUE DU

DIDACTIQUE, 5. 2016, Espagne. Atas [...]. Castro-Urdiales, Espagne, 2016.

CHAACHOUA, H.; BESSOT, A. A noção de variável no modelo praxeológico. In: A Teoria

Antropológica do Didático: princípios e fundamentos. ALMOULOUD, S. A.; FARIAS, L.

M. S.; HENRIQUES, A. (org.). Curitiba: CVR, 2018. p. 119-133.

CHEVALLARD, Y. Conceitos Fundamentais da Didática: as perspectivas trazidas por uma

abordagem antropológica. In: BRUN, J. Didática das Matemáticas. Tradução Maria José

Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

CHEVALLARD, Y. Les savoirs enseignés et leurs formes scolaires de transmission: un point

de vue didactique. Colloque international Savoirs scolaires, interactions didactiques et

formation des enseignants. Actes [...]. Marseille, 1997.

CHEVALLARD, Y. Analyse des pratiques enseignantes et didactique des mathématiques:

l’approche anthropologique. In: Actes de l’université d’été de la Rochelle, Juillet 1998. p. 91-

Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=27.Acesso

em: 10 de mar. 2020.

CHEVALLARD, Y. Théorie Anthopologique du Didactique & Ingénierie Didactique du

Développement. In: Journal du Seminaire TAD/IDD – 3; pp. 1-39, 2009. Disponível em:

http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/journal-tad-idd-2009-2010-3.pdf. Acesso em:

jul.2019

CHEVALLARD, Y. Introducing the Anthropological Theory of the Didactic: an Attempt at a

Principled Approach. Hiroshima Journal of Mathematics Education 12: 71-114, 2019.

Disponível: https://www.jasme.jp/hjme/download/05_Yves%20Chevallard.pdf

Acesso: 13 de jan. 2022.

CONNE F. Saber e Conhecimento na Perspectiva da Transposição Didática. In: BRUN, J.

Didática das Matemáticas. Tradução Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

CORRÊA, P. S. Q. Álgebra Linear e Geometria Analítica. Rio de Janeiro: Interciência,

CROSET, M. C.; CHAACHOUA, H. Une réponse à la prise en compte de l’apprenant dans la

TAD: la praxéologie personnelle. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble,

GOULART, J. S. S. Uma proposta didática para o ensino da álgebra vetorial

fundamentada pelo modelo T4TEL no contexto de um ambiente híbrido de

aprendizagem. Tese (Doutorado) Universidade Federal da Bahia em convênio com a

Universidade Estadual de Feira de Santana, 2021. Disponível em:

https://repositorio.ufba.br/handle/ri/33990. Acesso em: 01 de fev. 2022.

LEHMANN, C. H. Geometria Analítica. Trad. Ruy Pinto da Silva Sieczkowski – 7. Ed. –

São Paulo: Globo, 1991.

LORETO, A. C. da C.; LORETO JUNIOR, A. P. L. Vetores e Geometria Analítica: teoria e

exercícios. 4. ed. São Paulo: LCTE Editora, 2014.

MELLO, D.; WATANABE, G. R. Vetores e uma Iniciação à Geometria Analítica. São

Paulo: Ed. Livraria da Física, 2011.

STEINBRUCH, A.; WINTERLE, P. Geometria Analítica. 2. ed. São Paulo: McGraw-Hill,

WINTERLE, P. Vetores e Geometria Analítica. 2. ed. São Paulo: Pearson Education do

Brasil, 2000

Published

2022-09-14

How to Cite

Goulart, J. S. S., & Goulart, C. (2022). TRACES OF THE PRAXEOLOGICAL EQUIPMENT OF SOME STUDENTS FROM GEOMETRIC REPRESENTATIONS IN THE RESOLUTIONS OF A TASK. Revista Paranaense De Educação Matemática, 11(25), 345–362. Retrieved from https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/5162

Issue

Section

Número Temático: Didática da Matemática