UMA VISÃO CRÍTICA DE PROBLEMAS DO CAMPO CONCEITUAL ADITIVO PRESENTES EM LIVROS DIDÁTICOS DISPONIBILIZADOS NA INTERNET
Abstract
Research results have shown that students, even those who have already completed Elementary School, have difficulties in solving problems of more complex additive structures. This difficulty is also reported by teachers, especially those who work with the Elementary Schools and who present their testimonies in continuing education courses, particularly after observing that the Brazilian National Common Curriculum Base, BNCC, presents many skills in which the student must "solve and elaborate problems". This situation worsened with the need to prepare remote teaching classes. Many began to consult the internet in the search for theoretical and didactic support. The aim of this text is to present the study resulting from the analysis of problems present in available textbooks, free of charge, on the Internet. Our studies are based on Vergnaud's theoretical references of additive conceptual fields and Skovsmose's investigative and critical learning environments. The results of our analysis point to diversified ways to rework problems of the additive field in order to guide teacher and student to develop research scenarios in the classroom. This study concluded that such referral brings a critical and significant dimension to pedagogical practice.
Downloads
References
ABRAHÃO, A. M. C; SILVA, L. A.; MADALENA, S. P.; ARANTES, S. A. C. Problemas
de livros didáticos: campo conceitual aditivo em discussão. In: Encontro Nacional de
Educação Matemática (ENEM), 14., 2022, Edição Virtual: Sociedade Brasileira de
Educação Matemática (SBEM - RJ), 2022. Disponível em:
https://youtu.be/vSy3ZAV9xnM>. Acesso em: 20 jun. 2022.
ABRAHÃO, A. M. C; OGLIARI, E; SILVA, L. A.; MADALENA, S. P.; ARANTES, S. A.
C. Resolução de Problemas do Campo Aditivo. In: Encontro de Educação Matemática do
Estado do Rio de Janeiro (EEMAT), 8, 2021, Edição Virtual: Sociedade Brasileira de
Educação Matemática (SBEM), 2021. Disponível em:
<https://www.even3.com.br/eematrj2021/>. Acesso em: 20 jun. 2022.
ABRAHÃO, A. M. C., SERRA, A. F. V. Formação Do Pedagogo: Ensino E Aprendizagem
Do Campo Aditivo. In: Encontro de Educação Matemática do Estado do Rio de Janeiro
(EEMAT), 7, 2018, Rio de Janeiro. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM -
RJ), 2018. Disponível em: <https://sbemriodejaneiro.org/anais/>. Acesso em: 20 jun. 2022.
ABRAHÃO, A. M. C.; VIEIRA, E. R. Formulação de Problemas do Campo Multiplicativo:
alternativa de uso do livro didático, Cap.2. In: Aplicações e reflexões da resolução de
problemas para o ensino e aprendizagem de matemática. Adnelson Jati Batista, Rafael
Filipe Novôa Vaz, Solange Almeida Santos (org.). Boa Vista: Ed. EDUCITEC, p.43-77,
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Base Curricular Nacional Comum:
Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 2017. Disponível
em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#fundamental/a-area-de-matematica>. Acesso
em: 09 ago. 2021.
GIOVANNI JÚNIOR, J. R. A conquista da matemática, obra em 5 v. do 1º ao 5º ano. São Paulo: FTD, 2018. Disponível em: <https://www.leonardoportal.com/p/acervo-dematematica.html>. Acesso em: 14 dez. 2021.
MAGINA, S.; CAMPOS, T. M. M.; GITIRANA, V.; NUNES, T. Repensando Adição e
Subtração: contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. 3. ed. São Paulo: PROEM,
MENDONÇA, T. M.; PINTO, S. M.; CAZORLA, I. M.; RIBEIRO, E. As estruturas aditivas
nas séries iniciais do ensino fundamental: um estudo diagnóstico em contextos diferentes.
Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, México, v. 10, n. 2,
p. 219-239, jul. 2007.
PASSOS, C. M. C.; SILVA, Z. A. I. Caderno do Futuro: matemática - obra em 5 v. do 1º
ao 5º ano. São Paulo: IBEP, 2013. Disponível em:
<https://www.leonardoportal.com/p/acervo-de-matematica.html>. Acesso em: 14 dez. 2021.
PIAGET, J. SZEMINSKA, A. A gênese do número na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.
PROF. LEONARDO PORTAL. Prof. Leonardo Portal, c2021. Página inicial. Disponível
em: < https://www.leonardoportal.com/>. Acesso em: 14 dez. 2021.
SCARPELLI, R.T. Um estudo sobre o ensino de multiplicação em uma escola bilíngue de
surdos. 2022. 285 p. Tese (Doutorado em Ensino da Matemática) - Programa de Pósgraduação em Ensino de Matemática. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro,
SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, nº 14, p. 66-91, 2000.
TOLEDO, C. M. (ed.). Buriti mais: matemática - obra em 5 v. para alunos do 1° ao 5º ano.
São Paulo: Moderna, 2017. Disponível em: <https://www.leonardoportal.com/p/acervo-dematematica.html>. Acesso em: 14 dez. 2021.
VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da
matemática na escola elementar. Tradução de: MORO, M. L. F. Curitiba: Editora UFPR,
VERGNAUD, G. A psicologia da educação. In: PLAISANCE, E.; VERGNAUD, G. As
ciências da educação. São Paulo: Loyola, 2003.
VIEIRA, E. R.; ABRAHÃO, A. M. C. Conceitos do campo multiplicativo e a metodologia de
resolução de problemas In - Articulações entre Ensino e Pesquisa em Educação Matemática
nos Anos Iniciais. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana (EM
TEIA), Pernambuco, v. 12, n. 3, p. 1-21, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.