CONHECIMENTO REVELADO NA ESCRITA REFLEXIVA DE FUTUROS PROFESSORES DE MATEMÁTICA DECORRENTE DE PLANEJAMENTOS DE AULAS EM UMA DISCIPLINA DE PRÁTICA DE ENSINO

Authors

Abstract

The present article aims to identify the subdomains of the Mathematics Teacher's Specialised Knowledge (MTSK) revealed in the reflective writing of future teachers as a result of lesson plans in the Mathematics Teaching Practice and Methodology discipline, highlighting the components of this formative context that have possibly contributed to the mobilization of such knowledge. To this end, we analyzed the reflective writings of three undergraduates of the fourth year of the Mathematics Teaching Degree Course of the Universidade Estadual de Londrina, elaborated during the discipline that targeted the study and elaboration of lesson plans, during the academic year of 2019. The results reveal mobilizations of the MTSK subdomains and components of the formative context that possibly collaborated for this, such as anticipation of students questions, mistakes, and resolutions, studying content from didactic books, discussing with classmates and with the teacher educator, among others; besides pointing potentialities of the use of the reflective writing in the preservice mathematics teacher education and the subject conduction dynamics to provide an appropriate environment for the mobilization of teacher professional knowledge and to the professional development of prospective teachers. They can also guide the teacher trainers in their formative practices and highlight the need for an appreciation of teacher professional knowledge which is specialized and built from a formation that considers it as such.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Rodrigo Teixeira, Universidade Estadual de Londrina

Professor do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Londrina. 

References

AKYUZ, D.; DIXON, J. K.; STEPHAN, M. Improving the quality of mathematics teaching with effective planning practices. Teacher Development: journal of teachers’ professional development, v. 17, n. 1, p. 92-106, 2013.

ARAÚJO, W. R. Conhecimento especializado do professor de Matemática sobre função no contexto de uma experiência prévia de Lesson Study. 2018. Dissertação de mestrado (Faculdade de Educação ) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content Knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

BARROSO, J. M. Conexões com a Matemática. 1 ed. São Paulo: Moderna, 2010.

BLAUTH, I. F.; SCHERER, S. Planejamento de aulas com/para o uso de tecnologias digitais e a construção de conhecimentos por futuros professores de Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, v. 7, n. 13, p. 181-198, jan.-jun. 2018.

BONATO, G. V. Conhecimento Matemático para o Ensino mobilizado em um planejamento de aula na perspectiva da Resolução de Problemas. 2020. Dissertação de Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática) Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: Ensino Fundamental e Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 16 nov. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília: MEC, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). PCN + Ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/Semtec, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 07 jun. 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática (3º e 4º ciclos). Brasília: MEC, 1998.

CABANHA, D. S. C. Conhecimento Especializado de um Formador de Professores de Matemática em início de carreira: o ensino a distância de Derivada. 2018. Tese de Doutorado (Instituto de Geociências e Ciências Exatas) – Universidade Estadual Paulista (Unesp), Rio Claro, 2018.

CARRILLO, J.; CLIMENT, N.; CONTRERAS, L. C.; MUÑOZ-CATALÁN, M. C. Determining Specialised Knowledge For Mathematics Teaching. In: UBUZ, B.;HASER, C. et al. (Ed.). VIII Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8). 8. Antalya, Turkey: Middle East Technical University, Ankara, 2013. p. 2985-2994. Disponível em: <http://cerme8.metu.edu.tr/wgpapers/WG17/Wg17_Climent.pdf>.

CARRILLO-YAÑEZ, J.; CLIMENT, N.; MONTES, M.; CONTRERAS, L. C.; FLORES-MEDRANO, E.; ESCUDERO-ÁVILA, D.; VASCO, D.; ROJAS, N.; FLORES, P.; AGUILAR-GONZÁLEZ, Á.; RIBEIRO, M.; MUÑOZ-CATALÁN, M. C. The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, v. 20, n. 3, p. 236-253, 2018.

CLIMENT, N.; ESCUDERO-ÁVILA, D.; ROJAS, N.; CARRILLO, J.; MUÑÓZ-CATALAN, C.; SOSA, L. 2014. El conocimiento del profesor para la enseñanza de la Matemática. In: AGUILAR, Á. et al. Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas. Huelva, España: Universidad de Huelva Publicaciones, p. 43-70, 2014.

COMPONENTE. In: MICHAELIS dicionário brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2020. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/componente/. Acesso em: 15 set. 2020.

COSTA, P. K. A. Tensões e contribuições do estágio curricular na constituição da identidade profissional do licenciando em Matemática na EaD. 2018. Tese de doutorado (Instituto de Física Gleb Wataghin) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

DANTE, L. R. Matemática: contexto e aplicações. Volume 2. 5 ed. São Paulo: Ática Didáticos, 2011.

DARSIE, M. M. P.; CARVALHO, A. M. P. A reflexão na construção dos conhecimentos profissionais do professor de matemática em curso de formação inicial. Zetetiké. Campinas, SP, v. 6, n. 10, p. 57-76, jul./dez. 1998.

FLORES-MEDRANO, E.; ESCUDERO-ÁVILA, D.; MONTES, M.; AGUILAR, A.; CARRILLO, J. (2014). Nuestra modelación del conocimiento especializado del profesor de matemáticas, el MTSK. In: AGUILAR, Á. et al. Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de matemáticas. Huelva, España: Universidad de Huelva Publicaciones, p. 71-93, 2014.

IEZZI, G.; DOLCE, O.; DEGENSZAJN, D.; PÉRIGO, R. Matemática. Volume único. São Paulo: Atual editora, 2002.

IEZZI, G.; DOLCE, O.; DEGENSZAJN, D.; PÉRIGO, R.; ALMEIDA, N. Matemática: Ciência e aplicações. Vol. 2. 6 ed. São Paulo: Atual editora, 2010.

LEITE, E. A. P.; PASSOS, C. L. B. Considerações sobre lacunas decorrentes da formação oportunizada no curso de Licenciatura em Matemática no Brasil. Revista de Educação Pública, Cuiabá, MT, v. 29, p. 1-23, jan./dez. 2020.

MORAL, G. C. Y. Conhecimento especializado de professores de matemática mobilizados em um contexto de planejamento de ensino de divisões de frações por meio de resolução de Problemas. 2018. Dissertação de Mestrado (Programa de Pós-graduação em Ensino) - Universidade de Cuiabá, Cuiabá, 2018.

MORIEL JUNIOR, J. G. Conhecimento especializado para ensinar divisão de frações. 2014. Tese de Doutorado (Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática – PPGECEM/REAMEC) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2014.

MUTTON, T.; HAGGER, H.; BURN, K. Learning to plan, planning to learn: the developing expertise of beginning teachers. Teachers and teaching: theory and pratice, v. 17, n. 4, p. 399-416, 2011.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.

PARANÁ. Secretaria do Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Matemática. Curitiba: SEED, 2008.

PASSOS, C. L. B. A comunicação nas aulas de Matemática revelada nas narrativas escritas em diários reflexivos de futuros professores. Interacções. Lisboa, n. 8, p. 18-36, 2008.

PASSOS, C. L. B.; NACARATO, A. M.; FIORENTINI, D.; MISKULIN, R. G. S.; GRANDO, R. C.; GAMA, R. P.; MEGID, M. A. B. A.; FREITAS, M. T. M.; MELO, M. V. Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: Uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, Lisboa, v. XV, n. 1 e 2, p. 193-219, 2006.

PONTE, J. P. Estudiando el conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas. In N. Planas (Ed.), Teoría, crítica y prática de la educación matemática, Barcelona: Graó, p. 83-98, 2012.

PONTE, J. P. Formação do professor de Matemática: perspectivas atuais. In: PONTE, J. P. (org.). Práticas profissionais dos Professores de Matemática. 1 ed. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 343-360.

RIBEIRO, J. Matemática: ciência, linguagem e tecnologia. Volume único. 1. ed. São Paulo: Scipione, 2007.

RIVERA, R. The reflective writing continuum: Re-conceptualizing Hatton & Smith’s types of reflective writing. International Journal of Research Studies in Education, v. 6, n. 2, p. 49-67, 2017.

ROWLAND, T. The Knowledge Quartet: the genesis and application of a framework for analysing mathematics teaching and deepening teachers' mathematics knowledge. Sisyphus: Journal of Education, Lisbon, v. 1, n. 3, p. 15-43, jan. 2013.

SBEM – SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Subsídios para a discussão de propostas para os cursos de Licenciatura em Matemática: uma contribuição da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. 2003. Disponível em: https://www.academia.edu/4256113/SUBS%C3%8DDIOS_PARA_A_DISCUSS%C3%83O_DE_PROPOSTAS_PARA_OS_CURSOS_DE_LICENCIATURA. Acesso em: 16 abr. 2020.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Washington, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SMOLE, K. C. S; DINIZ, M. I. S. V. Matemática: Ensino Médio. Volume 2. São Paulo: Editora Saraiva, 2010.

SUPERFINE, A. C. Planning for Mathematics Instruction: A Model of Experienced Teachers’ Planning Processes in the Context of a Reform Mathematics Curriculum. The Mathematics educator, v. 18, n. 2, p. 11-22, 2008.

VALENTE, W. R. A. Prática de Ensino de Matemática e o impacto de um novo campo de pesquisas: a Educação Matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, SC, v. 7, n. 2, p. 179-196, nov. 2014.

Published

2022-12-01

How to Cite

Rodrigues, A. L., & Teixeira, B. R. (2022). CONHECIMENTO REVELADO NA ESCRITA REFLEXIVA DE FUTUROS PROFESSORES DE MATEMÁTICA DECORRENTE DE PLANEJAMENTOS DE AULAS EM UMA DISCIPLINA DE PRÁTICA DE ENSINO. Revista Paranaense De Educação Matemática, 11(26), 149–171. Retrieved from https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/5133

Issue

Section

Artigos Científicos