SOBRE UM MATERIAL CURRICULAR EDUCATIVO INTEGRADOR E SUA RELAÇÃO COM OS CONHECIMENTOS DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E MATEMÁTICA

Authors

Abstract

The relationships that teachers have with educational curriculum materials and teaching knowledge guided us in this study. In this sense, we have a main objective to discuss the knowledge mobilized by Physical Education and Mathematics teachers from the Early Years of Elementary Education when interacting with an integrative curriculum educational material. We use the ideas of curriculum integration when we think of a connection between these two disciplines in a methodological perspective in which qualitative research fits. We conducted a field research through interviews, guided by a semi-structured script with a Physical Education teacher and two another teachers who teach Mathematics in the Early Years, after analyzing an integrative educational material. From the results, we realized that the knowledge that these teachers mobilized can contribute to their professional development, giving rise to new studies and reflections on the teaching knowledge and its relationship with the curriculum materials in view of other possibilities of the organizations of curriculum school. 

keywords: Educational Curriculum Material. Curriculum Integration. PE. Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia Suely Souto, Universidade Estadual de Montes Claros

Master's student in Education. Professor of Physical Education at the Municipal Network of Montes Claros and deputy director at the State Education Network of the State of Minas Gerais.

 

Kátia Lima

PhD in Mathematical Education. Adjunct Professor at the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB).

Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida, PPGE/UNIMONTES

PhD in Education. Professor of the Graduate Program in Education at the State University of Montes Claros (UNIMONTES).

 

References

BALL, Deborah Loewenberg; HILL, Heather C.; BASS, Hyman. Knowing mathematics for teaching: Who knows Mathematics well enough to teach third grade, and how can we decide? American Educator, v. 29, p. 14-22, 2005.

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, American Association of Colleges for Teacher Education, Washington, v. 59, n. 5, p. 389-407, nov./dez. 2008.

BEANE, James A. Integração curricular: a essência de uma escola democrática. Currículo sem Fronteiras, v. 3, n. 2, pp. 91-110, jul./dez. 2003.

BETTI, Mauro; GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Corporeidade, jogo, linguagem: a Educação Física nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 1.ed. São Paulo: Cortez, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação, 2017.

BROWN, Matthew William. The Teacher-Tool Relationship: Theorizing the Design and Use of Curriculum Materials. In: REMILLARD, Janine. T; HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn Monica. (Ed.). Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009. p. 17-36.

DAVIS, Elizabeth; KRAJCIK, Joseph. Designing Educative Curriculum Materials to Promote Teacher Learning. Educational Researcher, v. 34, n. 3, 2005.

HILL, Heacher C.; BALL, Deborah Loewenberg; SCHILLING, Stephen G. Unpacking Pedagogical Content Knowledge: Conceptualizing and Measuring Teachers’ Topic-Specific Knowledge of Students. Journal for Research in Mathematics Education, v. 39, n. 4. p. 372-400, 2008.

JANUARIO, Gilberto. Marco conceitual para estudar a relação entre materiais curriculares e professores de Matemática. 2017. 194f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

LIMA, Katia. Relação professor-materiais curriculares em Educação Matemática: uma análise a partir de elementos dos recursos do currículo e dos recursos dos professores. 2017. 163f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

LIMA, Kátia; MANRIQUE, Ana Lucia. Conhecimentos mobilizados por professores ao interagirem com materiais curriculares de Matemática. Ensino em Re-Vista, Uberlândia. v. 27, n. 3. p. 783-811. 2020.

MUNIZ, Cristiano Alberto. Brincar e Jogar: enlaces teóricos e metodológicos no campo da educação matemática. - 2. ed. ;1. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

REMILLARD, Janine T. Examining key concepts in research on teachers’use of Mathematics Curricula. Review of Educational Research, Washington, American Educational Research Association, v. 75, n. 2, p. 211–246, jun. 2005. DOI: 10.3102/00346543075002211.

RIBEIRO, Rogério Marques. Modelagem Matemática e mobilização de conhecimentos didático-matemáticos na formação continuada de professores dos anos iniciais. 2016. 262f. Tese (Doutorado em Educação) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

SHULMAN, Lee S.; SHULMAN, Judith H. Como e o que os professores aprendem: uma perspectiva em transformação. In: Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 120-142, jan./jun. 2016.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge: Harvard University, v. 57, n. 4, p. 1-22, 1987.

SHULMAN, Lee S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, American Educational Research Association, Washington, v. 15, n. 2. p. 4-14. fev. 1986.

Published

2022-12-01

How to Cite

Souto, L. S., Lima, K., & Almeida, S. P. N. de C. e. (2022). SOBRE UM MATERIAL CURRICULAR EDUCATIVO INTEGRADOR E SUA RELAÇÃO COM OS CONHECIMENTOS DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E MATEMÁTICA. Revista Paranaense De Educação Matemática, 11(26), 289–314. Retrieved from https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/5105

Issue

Section

Artigos Científicos