Contributions and challenges of experimentation in mathematics teaching
an integrative literature review
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.10066Abstract
This study aims to identify the potentialities and challenges of using experimentation as a pedagogical practice for teaching and learning mathematics. Using a qualitative approach, this integrative review examines seventeen articles written in English, Spanish, and Portuguese. The sample was selected from the CAPES journal portal. The study is guided by the question: what are the potentialities and challenges of using experimentation as a pedagogical practice for teaching and learning mathematics? Among the benefits highlighted are the development of skills and competencies for the 21st century, as well as creativity, motivation, autonomy, and a deeper understanding of mathematical content. They also bring challenges such as the difficulty of including experimental practices in the mathematics curriculum. In the end, it is suggested that new research be carried out in the area, especially with regard to training teachers to use experimental practices in the classroom.
Downloads
References
AMBROSE A. Susan et al. How learning works: seven research-based principles for smart teaching. United States of America: Jossey-Bass, 2010.
BARBOSA, N. M. .; FONTES, G. F. The study of the Clepsydra using the Cavalieri’s Principle: a didactic experimentation in spatial geometry using the three-dimensional version of GeoGebra. Research, Society and Development, [S. l.], v. 12, n. 3, p. e18412340619, 2023. https://doi.org/10.33448/rsd-v12i3.40619
BARBOSA, N.; RIBEIRO, I. E. C. Experimentação didática para o desenvolvimento da aprendizagem significativa visando a compreensão dos racionais: um estudo baseado em uma pesquisa docente. Revista Baiana de Educação Matemática, [S. l.], v. 3, n. 01, p. e202202, 2022. https://doi.org/10.47207/rbem.v3i01.13797
BARBOSA, Nelson Machado, SANT'ANA, Érika da Costa. Experimentação didática visando o ensino de Geometria Analítica utilizando smartphones: uma adaptação do Projeto Reforço Escolar com o aplicativo GeoGebra. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 6, n. 2, p. e2007, 2020. https://doi.org/10.35819/remat2020v6i2id4177
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC/CNE, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79611-anexo-texto-bncc-aprovado-em-15-12-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 jan 2024.
BRASIL. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa) 2022. Brasília, 2022.
CAMPOS, Roberta. Desafios e oportunidades da experimentação no ensino: uma análise crítica. Brasília: Editora Educacional, 2023.
CHAVANTE, E R. Matemática - 6º ano: Ensino Fundamental, anos finais. São Paulo: SM Ltda, 2015.
CHESIMET, MC, GITHUA, BN e NG'ENO, JK. Efeitos da abordagem de aprendizagem experiencial na criatividade matemática dos alunos entre os alunos do ensino médio do subcondado leste de Kericho, Quênia. J. Educ. Pract, v. 7, p. 51–57, 2016.
COHEN K. David. Experimental pedagogy: implementing and evaluating innovative teaching practices. Springer, 2023
Cotic, N., Plazar, J., Istenic Starcic, A., Zuljan, D. The effect of outdoor lessons in natural sciences on students’ knowledge, through tablets and experiential learning. J. Baltic Sci. Educ, v. 19, n. 5, p. 747-763, 2020. http://dx.doi.org/10.33225/jbse/20.19.747
DIAS , Charles de F.; VEBBER, Guilherme C.;FRONZA, Juliana. Experimentação do origami no ensino de geometria. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 5, n. 2, p. 108–122, 2019. https://doi.org/10.35819/remat2019v5i2id3392.
FELCHER, Carla Denize Ott; FOLMER, Vanderlei. O uso de Tecnologias Digitais no Ensino de Matemática. Ijuí, RS: Editora Unijuí. 2021
FIORENTINE, Dário. A Pesquisa e as Práticas de Formação de Professores de Matemática em face das Políticas Públicas no Brasil. Bolema, v. 21 n. 29, p. 43-70, 2008.
FREITAS, Rafael. Desafios e estratégias no ensino de matemática: uma abordagem inovadora. São Paulo: Editora Moderno, 2022.
GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova Na Escola, n.10, p.43-49, Nov. 1999.
HAGENKÖTTER, R., NACHTIGALL, V., ROLKA, K. et al. Model authenticity in learning mathematical experimentation: how students perceive and learn from scientist and peer models. Eur J Psychol Educ, v. 39, p. 3301–3324, 2024. https://doi.org/10.1007/s10212-024-00843-4.
JARQUIN MATAMOROS, R. F. Trabajo experimental para el aprendizaje del péndulo simple con estudiantes de la carrera Física - Matemática. Wani, [S. l.], v. 40, n. 80, p. 40–52, 2024. https://doi.org/10.5377/wani.v40i80.17679
KAARAKKA, Terhi; HELKALA, Kirsi; VALMARI, Antti; JOUTSENLAHTI, Marjukka. Pedagogical experiments with MathCheck in university teaching. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 84–112, 2019. https://doi.org/10.31129/LUMAT.7.3.428
NUGROHO, Muhamad Asif Cahya Aji, BUDIYONO, SLAMET, İsnandar. Experimentation of Innovative Learning Models in Terms of Students Multiple Intelligences Among Midle School Students in Demak District. International Journal of Educational Research Review, v. 4, n. 2, p. 262-68, 2019. https://doi.org/10.24331/ijere.518497.
PONTE. J., BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigação matemática na sala de aula. 2 ed. Autêntica: Belo Horizonte, 2016.
RAHMAWATI, N K.; ZAENURI; WARDONO. The experimentation of the TTW and the NHT learning models on polyhedron viewed from the problem solving ability. Journal of Physics: Conference Series, v. 1918, 042115, 2021. http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/1918/4/042115
SÁNCHEZ-BARBERO, B.; CÁCERES GARCÍA, M. J.; CHAMOSO SÁNCHEZ, J. M.; RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, M. M.; RODRÍGUEZ MUELAS, D. Elaborando cómics en tiempo de confinamiento para aprender matemáticas en Educación Infantil y Primaria. Magister, [S. l.], v. 32, n. 1, p. 97–101, 2020. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.97-101
SÁRATE-NAULA, L.; PAZMIÑO-PIEDRA, J.; CISNEROS-QUINTANILLA, P. Kahoot como estrategia metodológica para el aprendizaje de matemática: experiencias desde estudiantes de bachillerato. Cienciamatria, v. 8, n. 4, p. 405-424, 15 ago. 2022. https://doi.org/10.35381/cm.v8i4.858
SHAGHAGHIAN, Z., BURTE, H., SONG, D. et al. An augmented reality application and experiment for understanding and learning spatial transformation matrices. Virtual Reality, v. 28, n. 12, 2024. https://doi.org/10.1007/s10055-023-00904-x
SILVA, José Carlos Thompson da; SANTOS-WAGNE, Vânia Maria Pereira. O jogo Dominó como instrumento de motivação para o ensino de Combinatória por meio da Resolução de Problemas. Revista Paranaense de Educação Matemática, [S. l.], v. 13, n. 30, p. 352–377, 2024. DOI: 10.33871/22385800.2024.13.30.352-377. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/7664.
SILVA, Leomario Ribeiro Maciel da, et al. A experimentação como recurso didático no estudo de proporcionalidade entre grandezas. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 7, n. 2, p. e2002, 2021. https://doi.org/10.35819/remat2021v7i2id5085.
SILVA, Michelsch João da; FELCHER, Carla Denize Ott; FOLMER, Vanderlei. Contribuições dos materiais manipulativos virtuais para o ensino de matemática: uma revisão integrativa de literatura. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 19, n. 43, p. 252-271, dez. 2023. http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v19i43.15173.
SILVA, V. F.; FREITAS, M. S. Necessidades formativas de docentes da educação básica: análise de um curso de formação continuada em centro de ciências. Instrumento, Juiz de Fora, v. 18, n. 1, jan./jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18963. Aceso em: 12 jan 2024.
SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo), São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, mar. 2010.
SOUZA, P. de A.; TORRE, O. A. P. L. .; PEIXOTO, G. T. B. . Rotação por estações: experimentação de uma proposta didática a alunos do ensino médio, no estudo de progressões por meio dos fractais. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 10, p. e4219108804, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.8804.
TAHA, M. S et al. Experimentação como ferramenta pedagógica para o ensino de ciências. Experiências em ensino de ciências, v. 11, n. 1, p. 138-154, 2016.
TAHA, M. S. et al. Experimentação como ferramenta pedagógica para o ensino de ciências. Experiências em ensino de ciências, v. 11, n. 1, p. 138-154, 2016. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/552. Acesso em: 12 jan 2024.
Tang, Bin, et al. The Impact of Online Computer Assisted Learning at Home for Disadvantaged Children in Taiwan: Evidence from a Randomized Experiment. Sustainability, v. 12, n. 23, p. 10092, 2020. https://doi.org/10.3390/su122310092
Tong, D. H. et al. Applying experiential learning to teaching the equation of a circle: a case study. Eur. J. Educ. Res. 9, 239–255, 2020. https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.1.239
UYEN B. P.; TONG D. H.; LIEN, N. B. The effectiveness of experiential learning in teaching arithmetic and geometry in sixth grade. Front. Educ, v. 7, 858631, 2022. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.858631
Weinbern, AE, Basile, CG e Albright, L. O efeito de um programa de aprendizagem experiencial na motivação de alunos do ensino fundamental em relação à matemática e à ciência. RMLE Online, v. 35, n. 3, p. 1-12, 2011. https://doi.org/10.1080/19404476.2011.11462086
ZERNA-VALLE, A. P.; VERGARA-IBARRA, J. L. Diseño de una propuesta didáctica innovadora para la enseñanza y el aprendizaje de conjuntos. MQRInvestigar , [S. l.], v. 8, n. 1, p. 6028–6047, 2024. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.6028-6047
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







