Aprendizagens e aprendizados de um professor-pesquisador ao participar de uma experiência de Lesson Study sobre o sentido de zero
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.386-405Abstract
In 2018, the first author began participating in the Saturday Group (GdS) at the State University of Campinas (UNICAMP), which was developing a formative and investigative professional development process called Hybrid Lesson Study (LSH). Involved in all the contexts and relationships that intersected there, he realized the potential of this training process, not only for primary school teachers, but also for himself. In view of this, the aim of this study is to narratively analyze his experience of participating as a teacher-researcher in a Hybrid Lesson Study context, highlighting his learning and his learning in this context. This analysis is based theoretically on Situated Learning Theory and analytically on dialogical narrative analysis. For this analysis, they situate their learning in three main axes: learning as belonging; learning as doing; and learning as transformation. The results show that, by participating in the LSH, he learned, in terms of learning as doing, to explore, for example, data from different sources of evidence (audio and video recordings, written narratives, interviews, among others) and triangulate them in analysis; in terms of learning as belonging, he learned to take on greater responsibilities in the CoP, such as organizing events and occasionally taking on the position of trainer; in terms of learning as transformation, he learned to understand and recognize himself as a researcher-trainer in transformation
Downloads
References
ANGELINO, R. R. D. S.; FERNANDES, S. H. A. Saberes evidenciados no desenvolvimento da numeracia: vivências com o número zero na Educação Infantil. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 27, n. 71, p.17-30, 2021.
BABA, T. “How is Lesson Study Implemented?”. In: ISODA, M.; STEPHENS, M.; OHARA, Y.; MIYAKAWA, T. (ed.). Japanese lesson study in mathematics: its Impact, diversity and potential for educational improvement. Singapore City: World Scientific Publishing, p. 2-7, 2007.
BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389–407, 2008.
BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João, 2017.
BARTON, N. Percepção de ausência e a filosofia do zero. Synthese, v. 197, p. 3823-3850, 2020.
CARRILLO, J.; CLIMENT, N.; CONTRERAS, L. C.; RIBEIRO, M. Determining Specialized Knowledge for Mathematics Teaching. Congress of European Research I Mathematics Education –Cerme 8.Manavgat-Side, Antalya –Turkey: Middle East Technical Universit, p. 2985-2994, 2013.
CASTRO, J. F. Um estudo sobre a própria prática em um contexto de aulas investigativas de Matemática. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) ¬Universidade Estadual de Campinas - Faculdade de Educação, Campinas, 2004.
COCHRAN-SMITH, M.; LYTLE, S. L. Relationships of Knowledge and Practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education. v. 24, p. 249-305, 1999. Tradução: GEPFPM (Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Formação de Professores de Matemática - FE/Unicamp).
COCKBURN, A. D.; PARSLOW-WILLIAMS, P. Zero: understanding an apparently paradoxical number. In: COCKBURN, A. D; LITTLER, G. (ed.). Mathematical Misconceptions. London: Sage Publications, p. 7-22, 2008.
CRECCI, V. M; DE PAULA, A. P; FIORENTINI, D. (2019). Desenvolvimento profissional de uma professora dos anos iniciais que participa de um lesson study híbrido. Revista Educere et Educare, v. 14, n. 32, p. 1-21, 2019.
DE PAULA, A. P. M. Aprendizagens e aprendizados de professoras que ensinam matemática mediante participação em um Lesson Study Híbrido. 2023. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2023.
DE PAULA, A. P. M; FIORENTINI, D. Aprendizagem e aprendizados de uma professora dos anos iniciais em um contexto de Lesson Study Híbrido. In: COSTA, S. C. et al. (org.). Pesquisas interdisciplinares na Amazônia Tocantina: saberes e fazeres em diálogos, 2021, p. 91-109..
ELLIOTT, J. What is Lesson Study?. European Jornal of Education, v. 54, n. 2, p. 175-188, 2019.
FERNANDEZ, C.; YOSHIDA, M. Lesson Study: a japanese approach to improving mathematics teaching and learning. New Jersey, EUA: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.
FIORENTINI, D. Grupo de sábado: uma história de reflexão, investigação e escrita sobre a prática escolar em matemática. In: FIORENTINI, D.; CRISTÓVÃO, E. M. (org.). Histórias de investigação de/em aulas de matemática. Campinas, SP: Alínea, 2006, p. 13-36.
FIORENTINI, D. Quando acadêmicos da universidade e professores da escola básica constituem uma comunidade de prática reflexiva e investigativa. In: FIORENTINI, D.; GRANDO, R. C.; MISKULIN, R. G. S. (org.). Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 233-255.
FIORENTINI, D. Formação de professores a partir da vivência e da análise de práticas exploratório-investigativas e problematizadoras de ensinar e aprender matemática. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática. v. 7, n. 10, p. 63-78, 2012.
FIORENTINI, D.; CARVALHO, D. L. O GdS como lócus de experiências de formação e aprendizagem docente. In: FIORENTINI, D.; FERNANDES, F. L. P.; CARVALHO, D. L. (org.). Narrativas de Práticas de Aprendizagem Docente em Matemática. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 15-37, 2015.
FIORENTINI, D.; RIBEIRO, C. M. S.; LOSANO, A. L.; CRECCI, V. M.; OLIVEIRA, T.; VIDAL, C. P. Estudo de uma experiência de Lesson Study Híbrido na formação docente em matemática: contribuições de/para uma didática em ação. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 19., 2018, Salvador. Anais […]. Salvador, BA: UFBA, 2018. p. 1-38.
FIORENTINI, D.; HONORATO, A. H. A.; DE PAULA, A. P. M. Experiências de aprendizagem docente na gestão colaborativa do ensino-aprendizagem de matemática baseado em tarefas exploratórias. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 42, p. 1-30, 2023.
GONÇALVES, K. V.; FIORENTINI, D. Origens e traduções culturais do lesson study como processo formative e investigativo do professor que ensina matemática. SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA, 2., 2023. Anais […]. Editora da Universidade Federal da Fronteira Sul, 2023.
LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
LEWIS, C. How does lesson study improve mathematics instruction?. ZDM - Mathematics Education, v. 48, n. 4, p. 571-580, 2016.
LOSANO, A. L.; FERRASSO, T. O.; DE PAULA, A. P. M.; FIORENTINI, D. Experiência de Lesson Study Híbrido na formação continuada de professores que ensinam matemática: o caso do Grupo de Sábado/Unicamp. In: PINA NEVEZ, R.; FIORENTINI, D. (org.). Seminário Internacional de Lesson Study. Vitória: Edifes Parceria, 2022,p. 203-210.
OLIVER, A.; SMILEY, T. What are sets and what are they for? Philosophical Perspectives, v. 20, p. 123-155, 2006.
PONTE, J. P.; BAPTISTA, M.; VELEZ, I.; COSTA, E. Aprendizagens profissionais dos professores através dos estudos de aula. Perspectivas da Educação Matemática, v. 5, p. 7-24, 2012.
PONTE, J. P.; BROCADO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
QUARESMA, M.; PONTE, J. P. Comunicação, tarefas e raciocínio: aprendizagens profissionais proporcionadas por um estudo de aula. Zetetiké, Campinas, v. 23, n. 2, p. 297-310, 2015.
RIESSMAN, C. K. Narrative méthodos for the human/Sciences. California (EUA): SAGE Publications, 2008.
STEWART, I. Professor Stewart’s incredible numbers. Great Britain: Profile Books LTD, 2015.
XU, H.; PEDDER, D. Lesson Study e an international review of the research. In: DUDLEY. P. (Ed.), Lesson Study: Professional learning for our time. London: Routledge, p. 29-58, 2014.
YUVAL-DAVIS, N. Belonging and the politics of belonging. Patterns of Prejudice, v. 40, n. 3, p. 197-214, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.