A ANÁLISE LINGUÍSTICA SOB O ENFOQUE DAS PROJEÇÕES DA ENUNCIAÇÃO
UMA APROXIMAÇÃO ENTRE A SEMIÓTICA DISCURSIVA E O ENSINO DA LÍNGUA PORTUGUESA
DOI:
https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.25.353-379Keywords:
Teaching, Linguistic Analysis, Enunciation Projections, Discursive Semiotics.Abstract
This paper aims to demonstrate how the concept of linguistic analysis, a perspective defended by João Wanderley Geraldi, was related to the assumptions of Discursive Semiotics during doctoral research. More precisely, we aim to highlight how the study of enunciation projections (of person, time and space) has been transposed to Portuguese language teaching. We begin with Geraldi's contributions to reading and linguistic analysis, which permeate the Curriculum Guidelines of the State of Paraná, and then address the research carried out, bringing examples of the material developed and applied in an elementary school class.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. de Michel Lahud e Yara Frateschi. 9.ed. São Paulo: Hucitec, 1999.
BARROS, Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. 4.ed. São Paulo: Ática, 2005.
BENVENISTE, Emilé. Problemas de lingüística geral II. São Paulo: Pontes, 1989.
BORGATTO, Ana; BERTIN, Terezinha; MARCHEZI, Vera. Tudo é linguagem. São Paulo: Ática, 2008. 4 v.
CORTINA, Arnaldo; MARCHEZAN, Renata Coelho. Teoria semiótica: a questão do sentido. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina. (Orgs.). Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2004. vol.3. p.393-438.
FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 2.ed. São Paulo: Ática, 1999.
_____. Elementos de análise do discurso. 14.ed. São Paulo: Contexto, 2006.
GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. 4.ed. Cascavel: ASSOESTE, 1984.
______ . Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. 4.ed. Cascavel: ASSOESTE, 1984a. p.41-48.
______. Prática da leitura de textos na escola. In: GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. 4.ed. Cascavel: ASSOESTE, 1984b. p. 77-88.
______. Unidades básicas do ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. 4.ed. Cascavel: ASSOESTE, 1984c. p. 49-69.
______. Portos de passagem. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares da educação básica: língua portuguesa. Curitiba, 2008.