CONTRIBUIÇÕES DE JOÃO WANDERLEY GERALDI PARA O ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA NO BRASIL: EM FOCO A PRÁTICA DE ANÁLISE LINGUÍSTICA

Authors

  • Tatiana Fasolo Bilhar de Souza UNIOESTE
  • Terezinha da Conceição Costa-Hübes UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.25.123-151

Keywords:

Linguistic Analysis Practice, Portuguese Language Teaching, Grammar Teaching, João Wanderley Geraldi

Abstract

The proposal for the Linguistic Analysis Practice (LAP) articulated with the practices of producing and reading texts in Portuguese Language (PL) classes emerged in Brazil with the professor and researcher João Wanderley Geraldi in the 1980s. This practice became part of the PL teaching axes with the publication of parameterizing documents such as PCN (BRASIL, 1998) and BNCC (BRASIL, 2018). However, despite LAP is included in these (and other) documents, the guidelines for teaching practice are not always in accordance with Geraldi's proposal (1984, 1997[1991]). Therefore, given the importance of LAP, it is relevant to revisit it, discussing its context of emergence and its underlying conceptions, so that we do not lose sight of Gerald's original proposal and its contributions to PL teaching.

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Author Biographies

Tatiana Fasolo Bilhar de Souza, UNIOESTE

Professora no Centro Universitário da Fundação Assis Gurgacz (FAG). Mestra e Doutora em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Desenvolve pesquisas sobre a formação inicial de professores, ensino da Língua Portuguesa e gêneros discursivos, sustentadas pela Concepção Dialógica da Linguagem.

Terezinha da Conceição Costa-Hübes, UNIOESTE

Pesquisadora Sênior pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Mestra e Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), com Pós-Doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Desenvolve pesquisas sobre Formação (inicial e continuada) de professores e ensino da Língua Portuguesa, sustentadas pela Concepção Dialógica da Linguagem.

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Published

2024-07-09

Issue

Section

Dossiê: Homenagem a João Wanderley Geraldi