INSERVICE TEACHER EDUCATION OF THE “MAIS PAIC” PROGRAM FROM THE VIEWPOINT OF EDUCATIONAL MANAGERS AND TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.26.38-65Keywords:
educational policy, inservice teacher training, basic education, secondary educationalAbstract
This research aimed analyze the inservice teacher education of the “Mais Paic” program from the viewpoint of educational managers and lower secondary educational teachers. We used a descriptive and qualitative approach. Educational managers, Mathematics and Portuguese teachers were interviewed. We analyzed the interviews with content analysis. Our results show positive and negative characteristics of the inservice teacher education. Furthermore, improvement and harmful aspects were indicated by the participants. We discuss their viewpont and the implications for inservice teacher education.
Downloads
References
ABRÚCIO, Fernando Luiz. Gestão da escola e qualidade da educação: um estudo sobre dez escolas paulistas. In: FUNDAÇÃO VICTOR CIVITA. Estudos e pesquisas educacionais 1: estudos realizados em 2007, 2008, 2009. São Paulo: Fundação Vitor Civita, 2010. p. 211-240. Disponível em: https://fvc.org.br/wp-content/uploads/2018/04/estudos_e_pesquisas_educacionais_vol_1.pdf Acesso em: 4 mar. 2021.
ABRÚCIO, Fernando Luiz.; SEGATTO, Catarina Ianni.; PEREIRA, Maria Cecília Gomes. Regime de colaboração no Ceará: funcionamento, causas do sucesso e alternativas de disseminação do modelo. São Paulo: Instituto Natura, FGV, CEAPG, 2016. Disponível em: https://www.institutonatura.org/wp-content/uploads/2020/08/Pesquisa-FGV-_PAIC.pdf Acesso em: 4 mar. 2021.
ALMEIDA, Grasiane Sousa de.; LOPES, Jayane Mara Rosendo. O que explica o desempenho dos estudantes? Um estudo de revisão. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 1, n. 1, p. e020004, 2020. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020004
ALVES, Maria Teresa Gonzaga; SOARES, José Francisco. Contexto escolar e indicadores educacionais: condições desiguais para a efetivação de uma política de avaliação educacional. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 1, p.177-194, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000100012.
ANJOS, Ana Maura Tavares. Narrativas sobre o mais PAIC e a formação continuada de professores alfabetizadores. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 1, p. 158-168, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2000 Acesso em: 4 mar. 2021.
ARCHER, Anita.; HUGHES, Charles. Explicit Instruction: Effective and efficient teaching (what works for special-needs Learners). New York: The Guilford Press, 2011.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BISOL, Cláudia Alquati et al. Desafios para a inclusão de estudantes com deficiências físicas: uma revisão de literatura. CONJECTURA: filosofia e educação. v. 23, n. 3, p. 601-619, 2018. DOI: https://doi.org/10.18226/21784612.v23.n3.9
BONAMINO, Alícia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, v. 38, n.2, p.373-388, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000006
CANINDÉ. Ementa de Lei nº 2.402/2018, de 23 de março de 2018. Institui e organiza o Sistema Municipal de Ensino do Município de Canindé, e dá outras providências. Disponível em: https://www.caninde.ce.gov.br/diario/128/067_2018_0000001.pdf Acesso em: 21 out.
CEARÁ. Secretaria da Educação. Proposta MAIS PAIC - Ensino Fundamental II. Fortaleza, 2015. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/mais-paic/ Acesso em: 02 mar. 2021.
CHETTY, Raj; FRIEDMAN, John N.; ROCKOFF, Jonah E. Measuring the impacts of teachers I: Evaluating bias in teacher value-added estimates. American Economic Review, v. 104, n. 9, p. 2593-2632, 2014. DOI: https://doi.org/10.1257/aer.104.9.2593
CRUZ, Maria do Carmo Meirelles Toledo. Programa Aprendizagem na Idade Certa (Mais Paic): avanços permanentes na busca da equidade. São Paulo: Fundação Tide Setubal, 2019.
DARLING-HAMMOND, Linda; ROTHMAN, Robert. Teacher and Leader Effectiveness in High-Performing Education Systems. 2011. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED517673. Acesso em: 30 out, 2020.
DAVIS, Claudia Leme Ferreira et al. Formação continuada de professores em alguns estados e municípios do Brasil. Cad. Pesqui., v. 41, n. 144, p. 826-849, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000300010
DAVIS, Claudia Leme Ferreira. Formação continuada de professores: uma análise das modalidades e das práticas em estados e municípios brasileiros. Textos FCC, v. 34, p. 104, 2012. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/textosfcc/article/view/2452/2407 Acesso em: 05 set. 2020.
DUARTE, Marisa Ribeiro Teixeira; GOMES, Carlos André T.; GOTELIB, Luciana G. de Oliveira. Condições de infraestrutura das escolas brasileiras: uma escola pobre para os pobres?. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 70, p. 1-35, 2019. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.3536
FARIAS, Isabel Maria Sabino. et al. Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fundamentos da pesquisa. In: FARIAS, I. M. S.; NUNES, J. B. C.; NÓBREGA- THERRIEN, S. M. Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza: EdUECE, 2010.
FERREIRA FILHO, Luciano Nery; VIDAL, Eloisa Maia; PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas. Avaliação em larga escala no Ceará e as políticas de accountability – o protogonismo do Spaece. Revista Práxis Educacional, v. 16, n. 43, p. 452-471, Edição Especial, 2020. DOI: https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6954
FERREIRA, Hanuzia Pereira et al. Características docentes e gestão da formação continuada em cinco municípios do Ceará. Imagens da Educação, v. 10, n. 3, p. 125-142, 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i3.48237
GATTI, Bernadete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367919 Acesso em: 25 set, 2021.
GATTI, Bernadete Angelina; SÁ BARRETO, Elba Siqueira de; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: Unesco, 2011. Disponível em https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000212183 Acesso em: 25 set, 2021.
HARRIS, Douglas N.; SASS, Tim R. Teacher training, teacher quality and student achievement. Journal of public economics, v. 95, n. 7-8, p. 798-812, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2010.11.009
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso de et al. Knowledge of Physical Education students on Inclusive Education Enade/Brazil. Research, Society and Development, v. 8, n. 7, p. e11871106, 2019. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v8i7.1106
MORICONI, G. M. et al. Formação continuada de professores: contribuições da literatura baseada em evidências. Textos FCC: Relatórios técnicos, v. 52, 2017. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/textosfcc/issue/view/340 Acesso em: 14 out, 2020.
REGO, Patricia Regina Santos. Avaliação de curso de formação continuada da 2ª coordenadoria regional de educação: o atendimento às expectativas do Coordenador Pedagógico. 2013. 145f. Dissertação (Mestrado Profissional em Avaliação) - Fundação Cesgranrio, Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=87046 Acesso em: 02 de dez. 2020.
SILVA, Itamar Mendes da et al. Ideb e políticas educacionais em quatro municípios da Grande Vitória. Estudos em Avaliação Educacional, v. 31, n. 76, p. 104-133, 2020. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v31i76.6908
SILVA, Antônia Bruna. Avaliações municipais no contexto educacional cearense: contornos, intenções e finalidades. 2019. 283f. - Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49187?mode=full Acesso em: 25 ago. 2020.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação – o positivismo, a fenomenologia, o marxismo. 5 ed. 18 reimpr. São Paulo: Atlas, 1987. 175p.
VICENTINI, Paula Perin; LUGLI, Rosario Genta. História da profissão docente no Brasil: representações em disputa. São Paulo, SP: Cortez, 2009.
VIDAL, Eloísa Maia; VIEIRA, Sofia Lerche. Construindo uma história de colaboração na educação: a experiência do Ceará. Educação e Sociedade, v.34, n.125, p.1075-1093, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000400004
VIEIRA, Hebe Mara dos Santos; MOURÃO, David Ribeiro; BRAGA, Adriana Eufrásio. Concepções sobre a formação de professores de matemática no programa Mais PAIC. Revista Expressão Católica, v. 9, n. 1, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.25190/rec.v9i1.3877
VIEIRA, Sofia Lerche et al. Reações das políticas educacionais estaduais nas escolas: um estudo de caso em escolas do Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo. Cadernos Cenpec| Nova série, v. 6, n. 2, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v6i2.360
VIEIRA, Sofia Lerche; PLANK, David Nathan; VIDAL, Eloisa Maia. Política Educacional no Ceará: processos estratégicos. Educação & Realidade, v. 44, n. 4, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623687353
VIEIRA, Sofia Lerche. Estrutura e funcionamento da educação básica. 2. ed. Fortaleza: EdUECE, 2015.
ZUIN, Aparecida Luzia Alzira; DIAS, Juliane Santos. Formação dos professores que atuam na classe multisseriada na área rural no sul do Amazonas. Educação & Formação, v. 2, n. 1, p. 160-180, 2017. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v2i4.1916