SCIENTIFIC LITERACY:
THE DISCOURSE FROM DISSERTATIONS AND THESIS (1992-2016)
DOI:
https://doi.org/10.33871/22386084.2024.14.27.153-180Keywords:
Scientific literacy. Dialogy. Education for Science.Language philosophyAbstract
This paper maps Brazilian dissertations and thesis of Science Education on scientific literacy from 1992 to 2016 in order to understand the themes and meanings this expression has in Brazil. The methodological approach was the bibliographic research. The theoretical framework regarded Bakhtin’s language philosophy, and the critical theory in Education. It shows theme diversity within the scientific literacy studies’ field and its fuitfulness of themes regarding scientific literacy studies. It shows theme diversity on the scientific literacy studies, as a fruitful field to the study of sciences teaching and learning. It proves the hypothesis that scientific literacy is not appropriate to name what one wishes to on these thoughts, methods and practices nos Science in the Education field, and suggests Education for Science instead.
Downloads
References
ALVES FILHO, Francisco; SANTOS, Eliane Pereira dos. O tema da enunciação e o tema do gênero no comentário online. Revista Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 10, n. 12, p. 78-90, 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2013v10n2p78.
ARAGÃO, Suzan Bruno Carneiro. Alfabetização científica: concepções de futuros professores de Química. 2014. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BERNARDINELLI, Silvia. Nanotecnologia verde em uma perspectiva CTSA: análise de uma proposta didática WebQuest para a alfabetização científica na educação básica. 2014. 95 f. Dissertação (Mestrado em Química) – Programa de Pós-Graduação em Química,. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
BEZERRA, Paulo. Prefácio: uma obra à prova do tempo. In: BAKHTIN, Mikhail Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. revista. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016. p. V-XXII.
BUCH, Gisele Moraes. Clubes de ciência vinculados ao projeto “Enerbio – energia da transformação”: ações para a alfabetização científica de estudantes do ensino médio. 2014. 106 f. Dissertação (Mestrado Profissional) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2014.
BYBEE, Rodger. Achieving Scientific Literacy. The Science Teacher. v. 62, n. 7, p. 28-33, 1995. Disponível em: https://search.proquest.com/openview/c7c19b2a4e1ab1463c22f8d952bbb5fd/1?pq-origsite=gscholar&cbl=40590. Acesso em: 23 mar. 2017.
BYBEE, Rodger. The Sputinik: Why is this educational reform different from all other reforms? Symposium “Reflecting on Sputinik: Linking the past, presente and future of educational reform” 1997. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3360188/mod_resource/content/0/THE%20SPUTNIK%20ERA.pdf. Acesso em: 18 out. 2019.
CACHAPUZ, António et al. (org.). A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Building up explanation in physics teatching. International Journal of Science Education, v. 26, n. 2, p. 225-237, 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069032000052072.
CAZELLI, Sibele. Alfabetização científica e os museus interativos de ciência. 1992. 178 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1992.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para educação. 4. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 89-100, jan./fev./mar./abr. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009.
CHASSOT, Attico. Educação ConSciência. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2003.
DUSO, Leandro. Contribuições de projetos integrados na área das ciências da natureza à alfabetização científica de estudantes do ensino médio. 2009. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
FERREIRO, Emilia. A escrita...antes das letras. In: SINCLAIR, Hermine (org.). A produção de notações na criança: linguagem, número, ritmo e melodias. São Paulo: Cortez, 1990. p. 19-70.
FOUREZ, Gérard. A construção das ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. São Paulo: Ed. Unesp, 1995.
FOUREZ, Gérard. Crise no ensino de ciências? (Crisis in science teaching?) Investigações em Ensino de Ciências. v. 8, n. 2, p. 109-123, 2003. Disponível em: http://www.i f.ufrgs.br/public/ienci/artigos/Artigo_ID99/v8_n2_a2003.pdf. Acesso em: 23 mar. 2017.
FOUREZ, Gérard. Scientific and technological literacy as a social practice. Social Studies of Science. v. 27, p. 903-936, 1997. DOI: https://doi.org/10.1177/030631297027006003.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GASPARIN, Marilete. Restinga em Santa Catarina sob a óptica da alfabetização científica. 2012. 105 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2012.
GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias de reprodução. Petrópolis: Vozes, 1986.
GONÇALVES, Araceli. Alfabetização científica e postura fenomenológica: reflexões e possibilidades pedagógicas para o estudo da matemática. 2011. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2011.
GONTIJO, Cláudia Maria Mendes. Alfabetização: políticas mundiais e movimentos nacionais. Campinas: Autores Associados, 2014.
HURD, Paul Dehart. Science Literacy: It's Meaning for American Schools. Educational Leadership. Journal of the Association for supervision and curriculum development, NEA, n. 52, p. 13-16, 1958. Disponível em: https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/journals/ed_lead/el_195810_hurd.pdf. Acesso em: 23 mar. 2017.
HURD, Paul Dehart. Scientific literacy: new minds for a changing world. Science Education, v. 82, p. 407-416, 1998. Disponível em: http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/4837280/hurd__science_literacy_1_pdf. Acesso em: 23 mar. 2017.
JAROCHYNSKI, Nives Fernanda de Castro. A experimentação nas aulas de biologia como promotora da alfabetização científica. 2016. 145 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba, 2016.
KRASILCHIK, Myrian; MARANDINO, Martha. Ensino de ciência e cidadania. São Paulo: Moderna, 2004.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LATOUR, Bruno; WOOLGAR, Steve. A vida no laboratório: a produção dos fatos científicos. Tradução de Angela Ramalho Vianna. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.
LAUGKSCH, Rudi Christian. Scientific Literacy: a conceptual overview. Science Education, v. 84. p. 71-94, 2000. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1%3C71::AID-SCE6%3E3.0.CO;2-C.
LEITE, Vinicius Lopes. O estudo das diversas formas de produção de energia em uma abordagem CTSA: buscando indícios de alfabetização científica de estudantes do ensino médio. 2016. 163 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.
MACEDO, Neusa Dias. Iniciação à pesquisa bibliográfica: guia do estudante para a fundamentação do trabalho de pesquisa. 2. ed. São Paulo: Loyola, 1994.
MILLER, Jon D. Scientific Literacy: A conceptual and Empirical Review. Daedalus, n. 112, p. 29-48, 1983. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/20024852. Acesso em 20 dez. 2024.
MILLER, Jon. Public Understanding of, and Attitudes toward, Scientific Research: What We Know and What We Need to Know. Public Understanding of Science, v. 13, n. 3, p. 273-294, 2004. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0963662504044908.
MINGUES, Eliane. O museu vai à praia: análise de uma ação educativa à luz da Alfabetização Científica. 2014. 395 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
MIOTELLO, Valdemir. Ideologia. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005.
MIRANDA, Amanda Souza de. Divulgação da ciência e educomunicação: contribuições do jornal escolar para a alfabetização científica. 2007. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.
MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. 12. reimpr. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária,1986.
MORAES, Jerusa Vilhena de. A alfabetização científica, a resolução de problemas e o exercício da cidadania: uma proposta para o ensino de Geografia. 2010. 247 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
NIGRO, Rogério Gonçalves. Textos e leitura na educação em ciências: contribuições para a alfabetização científica em seu sentido mais fundamental. 2007. 294 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
NORRIS, Anat Yarden Stephen; PHILLIPS, Linda. How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, v. 87, p. 224-240, 2003. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.10066.
OLIVEIRA, Leizi de Marchi. A formação do pensamento científico durante o processo de alfabetização científica no ensino de teorias atômicas e elementos químicos. 2016. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas, Sociais e da Natureza, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2016.
OVIGLI, Daniel Bovolenta. Panorama das pesquisas brasileiras sobre educação em museus de ciências. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília ,v. 96, n. 244, p. 577-595, dez. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/33891329.
PIZARRO, Mariana Vaitiekunas. Alfabetização científica nos anos iniciais: necessidades formativas e aprendizagens profissionais da docência no contexto dos sistemas de avaliação em larga escala. 2014. 360 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2014.
PONTES, Luciana Aparecida de. Os indícios da alfabetização científica nos processos de elaboração e aplicação de oficinas de ciências e matemática por alunos do ensino médio. 2015. 181 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2015.
POZO, Jose Ignacio. La psicologia cognitiva y la educacion científica. Investigações em ensino de ciências, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 110-131, ago. 1996. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/public/ensino/N2/Pozo.HTM. Acesso em: 20 dez. 2024.
RICHETTI, Graziela Piccoli. A automedicação como tema social no ensino de química para o desenvolvimento da alfabetização científica e tecnológica. 2008. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
SANTOS, Paulo Sergio da Silva. Questões discursivas e sociais na alfabetização científica: um estudo crítico das erratas na revista Superinteressante. 2012. 164 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2012.
SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. 2008. 281 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, 2008.
SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências. v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID254/v16_n1_a2011.pdf. Acesso em: 16 abr. 2017.
SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em ensino de ciências. v. 13, n. 3, p 333-352, 2008. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID199/v13_n3_a2008.pdf. Acesso em: 16 abr. 2017.
SHEN, Benjamin. Science literacy and the public understanding of science. Communication of Scientific Information, p. 44-52, 1975. Disponível em: https://www.karger.com/Article/Abstract/398072. Acesso em: 23 mar. 2017.
SILVA, Bruno Rogério Duarte da. A alfabetização científica na perspectiva da Teoria da Aprendizagem Significativa. 2008. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008.
SOARES, Magda Becker. As muitas facetas da alfabetização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 52, p. 19-24, fev. 1985. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1358/1359. Acesso em: 20 dez. 2024.
SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca. Alfabetização. Brasília: MEC/Inep/Comped, 2000. (Série Estado do Conhecimento, n. 1).
STROEYMEYTE, Tatiana Souza da Luz. Currículo, Tecnologias e Alfabetização Científica: uma análise da contribuição da robótica na formação de professores. 2015. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
TAVARES, Mari Inêz. Alfabetização e letramento científicos: discursos produzidos nas dissertações e teses (1992-2016). 219 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2020.
TFOUNI, leda Verdiani. Letramento e alfabetização. 9. ed., São Paulo: Cortez, 2010.
VENDRUSCOLO, Anadir Elenir Pradi. A alfabetização científica: ensino de ciências naturais no ensino fundamental da rede municipal de educação de Jaraguá do Sul (SC). 2016. 215 f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
VERSUTI-STOQUE, Fabiana Maris. Indicadores da alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental e aprendizagens profissionais da docência na formação inicial. 2011. 231 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2011.
VOLÓCHINÓV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.