THE STUDENT ASSISTANCE POLICY OF THE UEM AND THE IMPACTS ON THE TEACHER TRAINING PROCESS OF THE REGIONAL CAMPUS OF VALE DO IVAÍ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2023.12.24.325-355

Keywords:

Student Assistance, Teacher training, Physical education, University education

Abstract

This research aimed to analyze the impact of the Student Assistance Policy (PAE) in the process of initial training of students of the Degree in Physical Education of the Regional Campus of Vale do Ivaí (CRV) linked to the State University of Maringá (UEM). The investigation is based on the assumptions of historical-dialectical materialism, having as methodological resources document analysis and bibliographic review. The results pointed that only the dimensions of food and digital inclusion were directed to students of the CRV Physical Education teacher training course, and when stratifying those who were in a condition of social vulnerability, evasion became intense in this reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela da Silva Viana, Universidade Estadual de Maringá/Licenciatura em Educação Física

Atualmente é estudante de graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá e  integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação - GEPEFI/CNPq. Desenvolve projeto de iniciação científica na área da Educação como bolsista do CNPq/UEM.

Marcos Vinicius Francisco, Universidade Estadual de Maringá/Departamento de Ciências do Movimento Humano e Programa de Pós-graduação em Educação

Marcos Vinicius Francisco é  Doutor em Educação (financiamento da FAPESP) pela Universidade Estadual Paulista, Campus de Presidente Prudente. Realizou um Doutorado Sanduíche (financiamento da CAPES) na Universidad Carlos III de Madrid, Espanha e concluiu um Pós-doutorado na área de Educação (financiamento da CAPES) junto à Universidade do Oeste Paulista (Unoeste). No quadriênio - 2017-2020 - atuou na coordenação do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista (PPGE/Unoeste) - cursos de Mestrado e Doutorado; ocupou o cargo de Editor Chefe do Periódico Colloquium Humanarum, vinculado ao referido PPGE; além de ter atuado como Membro do Comitê Gestor do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC do CNPq/Unoeste. Atualmente, ocupa a Chefia Adjunta do Departamento de Ciências do Movimento Humano, vinculado à Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí (UEM/CRV), é docente do curso de Educação Física e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPE/UEM - Maringá, PR). É líder do Grupo de Pesquisa: Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as (EPEFOP/CNPq) e Coordenador da Red Latinoamericana de estudios sobre educación escolar, violencia y desigualdad social (RESVIDES). É pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq) vinculado à UEM e ao Grupo de Pesquisas, Estado, Políticas Educacionais e Democracia (EPED/CNPq), ligado à Unoeste. 

Published

2023-12-14