Comunicação Suplementar e Alternativa

Saberes e práticas dos professores no atendimento de estudantes autistas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/2317417X.2024.21.2.9741

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Augmentative and Alternative Communication, Teaching, Learning

Abstract

This research focuses on proposing strategies that mitigate the communication barriers faced by non-verbal students with Autism Spectrum Disorder (ASD), as subjects of inclusive education rights, through Supplementary and Alternative Communication tools. Through this research, we sought to investigate the knowledge that teachers in the Multifunctional Resource Rooms (SRM) of municipal public schools in Umuarama-PR have regarding the use of supplementary and alternative communication resources in the development of learning for students with disorders. of the autistic spectrum. This is an exploratory research with a field research stage, with qualitative approaches, starting from the provision of a questionnaire to the 23 specialist teachers who expressed their knowledge on the topics: Assistive Technology; Educational support for students with ASD; Supplementary and Alternative Communication as a pedagogical work tool. The results identified were analyzed and discussed in the research through data analysis by Minayo (2001), and from them, it was possible to make a digital resource available to expand teachers' knowledge regarding the tools available for educational assistance in the classroom. multifunctional resource for non-verbal autistic students. All the methodological possibilities of this research sought to find ways to provide students with ASD with a better coexistence at school, in a way that contributes to their development and socialization with their peers.

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Author Biographies

Patricia Karla da Silva Mantovi, Prefeitura Municipal de Umuarama-Paraná

Mestra em Educação Inclusiva pelo Programa de Mestrado Profissional - PROFEI - UNESPAR. MBA em Gestão Pública e Inovação pela UNICENTRO. Especialista em Alfabetização e Letramento pela Faculdade Eficaz. Pedagoga pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Atua como coordenadora educacional da Educação Infantil na Secretaria Municipal de Educação de Umuarama-Paraná. Integra o Grupo de Pesquisa em Educação e Diversidade - GPED

Eromi Izabel Hummel, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus Marília. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina. Especialização em Novas Mídias Rádio e TV . Graduada em Pedagogia e Administração. Professora aposentada na educação básica e assessora pedagógica em tecnologia assistiva pela Secretaria Municipal de Educação de Londrina , no período de 1986 a 2019. Professora Associada no Colegiado de Pedagogia e no Mestrado Profissional em Educação Inclusiva (PROFEI) da Universidade do Estadual do Paraná - Campus Apucarana. Vice-coordenadora do PROFEI. Vice-coordenadora do Núcleo de Educação Especial e Inclusiva (NESPI). Coordenadora do Curso de Licenciatura Educação Especial e Inclusiva. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação e Diversidade - GPEP / Linha da Educação Especial e Inclusiva: da formação a prática pedagógica docente. Atuando nos seguintes temas: Formação de professores para Educação Especial no contexto da educação inclusiva; Tecnologias educacionais; Tecnologia assistiva e Desenho Universal de Aprendizagem.

Published

2024-11-21