BatuCantada: Women in percussion subverting the musical patriarchy
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.9951Keywords:
BatuCantada, Percussion, Women, MusicAbstract
This article explores the BatuCantada collective, the first carnival bloco and percussion group exclusively formed by women in Pelotas (RS), highlighting its role as a space of resistance and female empowerment. The group promotes the inclusion of women in percussion and values Afro-Brazilian culture, particularly through the tambor de Sopapo, a symbol of resistance of the Black community in southern Rio Grande do Sul (Batista, 2021; Maia, 2008). By addressing the dynamics of musical patriarchy, which marginalizes and objectifies women in music (Camargo, 2020; Green, 2001), the article examines how BatuCantada contributes to the fight for gender equity, advocating for the recognition of women in percussion. The collective also strengthens female empowerment and that of the LGBTQIAPN+ community through workshops, events, and partnerships with samba schools, expanding opportunities and visibility for women in the musical and cultural contexts.
Downloads
References
BATISTA, José. O Sopapo Contemporâneo: Um Elo com a Ancestralidade. 1ª Ed. Porto Alegre, RS: MS2 Editora, 2021. 209p.
CAMARGO, Tamiê Pages. Mulheres no PEPEU: o poder interruptor da Educação Musical Feminista. 2020. 149 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2020.
GREEN, Lucy. Música, género y educación. 1ª Ed. Tradução de Pablo Manzano. Madrid: Editora Morata, 2001. 262 p.
GONÇALVES, Guilherme; COSTA, Odilon. O Batuque Carioca: As Escolas de
Samba do Rio de Janeiro.1ª Ed. Groove, 2000. 70p.
GONÇALVES, Guilherme; COSTA, Odilon. O Batuque Carioca: As Escolas de
Samba do Rio de Janeiro. 2ª Ed. Groove, 2012. 71p.
LACERDA, Vina. Instrumentos e ritmos brasileiros: volume I. 1ª Ed. Paraná, Edição do autor, 2014. 114p.
MAIA, Mario de Souza. O Sopapo e o Cabobu: Etnografia de uma tradição
percussiva no extremo sul do Brasil. 2008. 278 p. Tese (Doutorado em Música) –
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre,2008.
PRASS, Luciana. Saberes musicais de uma bateria de escola de samba:
Uma etnografia entre os ‘‘Bambas da Orgia’’.1998.211p. Dissertação (Mestrado
em Música) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1998.
WILLE, Regiana Blank. Educação musical formal, não formal ou informal: um estudo sobre processos de ensino e aprendizagem musical de adolescentes. REVISTA DA ABEM, v.13 n.13 p.39-48 2005. Disponível em: <https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/323> . Acesso em: 28 out.2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vanessa Ramos de Oliveira Souza, Denise Marcos Bussoletti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.