Uma saudade que ficou: the silencing in Dinorá de Carvalho’s compositional work
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.9869Keywords:
Dino´ra de Carvalho, Song, Brazilian music, Music Edition, SilecingAbstract
A document is the result of a conscious or unconscious montage of history, era, and society that produced it, and it is manipulated even by silence. This is the case of the song Uma saudade que ficou, by Dinorá de Carvalho, whose musical sources remained missing for many years. The main objectives of this article are: (i) to report the process of locating the sources of this song; (ii) to edit the score in its version for voice and piano; (iii) to make it accessible to the academic and artistic community. Regarding methodology, the contexts of creation and premiere of the song were verified through Documentary Analysis and critical musical editing will be undertaken. As result, we sought to assist in the task of overcoming the silence that acted as a mechanism for manipulating collective memory and that contributed to silencing the song Uma saudade que ficou, by Dinorá de Carvalho.
Downloads
References
ACADEMIA BRASILEIRA DE MÚSICA. Acadêmicos. Rio de Janeiro, RJ: ABM, c2024. Disponível em: https://abmusica.org.br/academicos/. Acesso em: 20 out. 2024.
ALVARENGA, Monique Mattos Azevedo de. A ortografia nas propagandas da década de 1930: um estudo preliminar. Revista Philologus (RPh), Rio de Janeiro, RJ, ano 27, n. 81, p. 361-368, set./dez. 2021. Disponível em:
https://revistaphilologus.org.br/index.php/rph/about/contact. Acesso em: 20 set. 2024. Supl.
ANDRADE, Mario de. Modinhas imperiais. Belo Horizonte, MG: Itatiaia, 1980. 49 p. (Obras completas de Mario de Andrade, 18).
CAMBRAIA, Cesar Nardelli. Introdução a critica textual. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2005. 216 p. (Leitura e critica). ISBN 8533620861 (broch.).
CARVALHO, Dinorá de. Carta a José [Cândido de Andrade Muricy?]. São Paulo: [s.n.], 29/06/1961. 03 docs. (09 p.). Localização: Música e Arquivo Sonoro - 01.03.12.20
CARVALHO, Dinorá de. Noite de São Paulo: phantasia em 3 actos. [S.l.: s.n., 19--]. 1 partitura. 22 p.
CARVALHO, Dinorá de. Uma saudade que ficou: modinha antiga. [S.l.: s.n., 19--b]. 1 partitura. 2 p.
CARVALHO, Flávio Cardoso de. Apresentação. In: CARVALHO, Dinorá de. Canções de Dinorá de Carvalho para voz e piano. Edição de Flávio Cardoso de Carvalho, Luciana Monteiro de Castro Silva Dutra. Belo Horizonte, MG: Escola de Musica da UFMG, 2017. 1 partitura (115 p.). (Cadernos musicais brasileiros, v. 8).
CARVALHO, Flávio Cardoso de. A contribuição dos periódicos na pesquisa bibliográfica sobre Dinorá de Carvalho. 2022. 138 f. Tese (Promoção para classe E - Professor Titular) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/35731 . Acesso em: 24 set. 2024.
CARVALHO, F.; TAFFARELLO, T. . 7 Canções para canto e orquestra de Dinorá de Carvalho: obra em criação contínua. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 262-277, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n1a2020-50399. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/56319/29497. Acesso em: 17 set. 2024
FERREIRA, Paulo Affonso de Moura (org.). Dinorá de Carvalho: catálogo de obras. São Paulo: Vitale; Ministério das Relações Exteriores, 1977.
FIGUEIREDO, Carlos Alberto. Música sacra e religiosa brasileira dos séculos XVIII e XIX: teorias e práticas editoriais. 2. ed. rev. [S. l.: s. n., 2014]. Disponível em: http://www.musicasacrabrasileira.com.br/ebooks/Musica_sacra.pdf. Acesso em: 14 ago. 2023.
GÓES, Marta. Alfredo Mesquita: um grã-fino na contramão. São Paulo, SP: Albatroz: Loqui: Terceiro Nome, 2007. 302 p.
GREEN, Lucy. Música, género y educación. Madrid: Morata, 2001. 262 p. (Pedagogía).
GRIER, James. The critical editing of music: history, method, and practice. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press, 1996. 267 p.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução: Irene Ferreira, Bernardo Leitão e Suzana Ferreira Borges. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2008. 541 p.
LIMA JUNIOR, Eduardo Brandão et al. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, MG, v. 20, n. 44, p. 36-51, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em: 20 set. 2024.
MESQUITA, Alfredo. Noite de São Paulo: peça em 3 actos. São Paulo: [s. n.], 1936a. Texto finalizado.
MESQUITA, Alfredo. Noite de São Paulo: peça em 3 actos. São Paulo: [s. n.], 1936b. Texto rascunho.
MOITEIRO, Rita de Cássia. Compositoras brasileiras e o processo de criação musical: uma análise aplicada à musicologia de gênero. 2015. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade de São Paulo. Ribeirão Preto: USP, 2015. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27157/tde-25112015-110952/pt-br.php. Acesso em: 22 out. 2024.
VASCONCELOS, Emerson Adriano Gomes. Magdalena Lébeis e o registro sistemático de um processo pedagógico: resgate histórico e análises iniciais. 2012. Dissertação (Mestrado em Processos de Criação Musical) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27158/tde-07032013-151843/pt-br.php. Acesso em: 26 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tadeu Moraes Taffarello, Raquel Juliana Prado Leite de Sousa, Flávio Cardoso de Carvalho, Vitor Alves de Mello Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.