The equivalence of sound and visual images in Di-stances, by Vânia Dantas Leite.

Visualizações: 29

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8824

Keywords:

acousmatic music, experimemtal music, Brazilian Electroacoustc Music, sound-visual images, Vânia Dantas Leite

Abstract

The article analyzes the homonymous versions of Di-stances, by Vânia Dantas Leite: music on fixed support, and audiovisual, based on drawings by Paulo Garcez. It contextualizes the first version, from 1982, in two aspects of contemporary music: acousmatic and experimental. Based on an unpublished text by the composer, it problematizes approaches and distances in each field, either because it has the musical reading of Garcez's drawings as its main theme, or because it is performed on a fixed support. Based on an analysis of the audiovisual work, it discusses the interpretations of Garcez's drawings, affirming the hypothesis, supported by Bayle, Garcia and Caesar, that there is a confluence between sound and visual images on the acousmatic version. It also highlights that, as it is an animation based on drawings upon the previously composed music, the audiovisual version makes this equivalence explicit, being an aesthetic exercise on the acousmatic work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Fenerich, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Professor, compositor, flautista e sound designer, é bacharel em música pela Unicamp (2001), mestre em Música pela UFRJ (2005) e doutor em Musicologia pela USP (2012). Publicou os discos: “Música Eletroacústica: 10 anos” (2014), “Coleção Peripatética de Sons” (2019) e “Fragmentos de Caminhos" (2024). Atuou na Escola de Cinema Darcy Ribeiro e no departamento de Música da UFJF. Atualmente é professor do IVL - Unirio. Foi bolsista pela Capes-Humboldt em 2019-2020 desenvolvendo trabalho na Universität der Kunst, Berlim. Seu projeto pela Faperj visa realizar um acervo de música eletroacústica experimental carioca de 1960 até 2010. Participa dos coletivos Acorda! e Revoada.

References

BAYLE, François. La musique acousmatique, ou l'art des sons projetés. In: BAYLE, F. Musique Acousmatique: propositions... ...positions. Paris: INA, 1993.

BOSSEUR, Jean-Yves. Le Sonore et le Visuel: intersections musique/arts plastiques aujourd’hui. Paris: Éditions Dis Voir, 1994.

BROWN, Earl. On December 1952. In: American Music. v. 26, No. 1, pp. 1-12, 2008. DOI: https://doi.org/10.2307/40071686

CAESAR, R. Som não é uma coisa em si, e sim o transporte de coisas que vazam. Revista Música, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 295-308, 2020. DOI: 10.11606/rm.v20i1.170730. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistamusica/article/view/170730. Acesso em: 21 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/rm.v20i1.170730

CAZNOK, Yara Borges. Música: entre o audível e o visível. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

CHION, Michel. Guide des objets sonores: Pierre Schaeffer et la recherche musicale. 2a ed. Paris: Ed. Buchet/Chastel, 1995.

FENERICH, A. S. & JUNIOR, S. D. Coleção de música eletroacústica e experimental carioca: aspectos preliminares do projeto, proposta de um catálogo de Vânia Dantas Leite e resultados iniciais. In: XXXII CONGRESSO DA ANPPOM. 2022, Natal. Anais do XXXII Congresso da ANPPOM. Disponível em: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2022/papers/1024/public/1024-5655-1-PB.pdf. Acesso em 05/06/2024.

FENERICH, A. S.; MELO, B. S. & MURTINHO, Arthur. Vânia Dantas Leite: notas sobre a catalogação de seu acervo e algumas perspectivas musicológicas. In: XXXIII CONGRESSO DA ANPPOM. 2023, São João del Rey. Anais do XXXIII Congresso da ANPPOM. Disponível em: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2023/papers/1490/public/1490-7809-1-PB.pdf. Acesso em 05/06/2024.

FLUSSER, Vilém. O Mundo Codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: UBU Editora, 2017.

GARCEZ, P. Desenhos-partitura. In: Acervo Vânia Dantas Leite (não-publicado). 2002.

GARCIA, Denise Hortência Lopes. Modelos Perceptivos na Música Eletroacústica. 1998. Tese. Doutorado em Comunicação e Semiótica. PUC, São Paulo, 1998.

JUTZ, Gabriele. Image-Sound Relations in Avant-garde Film. In: RAINER, Cosina; ROLLIG, Stella; DANIELS, Dieter & AMMER, Manuela. See This Sound: Versprechungen von Bild und Ton. Köln: Buchhandlug Walther König, 2009.

KANDINSKY, Wassily. A Arte Concreta. In: CHIPP, Herschel B. (Org). Teorias da Arte Moderna. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

LEITE, Vânia Dantas. Di-stances: música-vídeo de Vânia Dantas Leite; desenhos de Paulo Garcez. In: Coleção de Música Experimental Carioca (canal no Youtube) 2023. Vídeo. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=FKpkDB7wTfY. Acesso em 21 fev. 2024.

LEITE, Vânia Dantas. Di-stances. In: Música Eletroacústica Brasileira Vol. 1. Brasília: Sociedade Brasileira de Música Eletroacústica, 1996. CD.

LEITE, Vânia Dantas. Di-stances. In: Wellensz Theatre (canal no Youtube). Áudio digital. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FxwWOtW31dw. Acesso em 21 fev. 2024.

LEITE, Vânia Dantas. Entrevista de Vânia Dantas Leite concedida a Rodrigo Cicchelli Velloso. In: Eletroacústicas. Radio MEC FM e Escola de Música da UFRJ. Rio de Janeiro, 2016.

LEITE, Vânia Dantas. Piano Memory Partitura. Documento digital, texto, não publicado. 2012.

LEITE, Vânia Dantas. Relação Som/Imagem. 2004. Tese. Programa de Pós- Graduação em Música da UNIRIO. Rio de Janeiro, 2004.

LIMA, Marcelo Carneiro. La hibridación como base de una propuesta de análisis para el videomúsica. In: QUARANTA, Daniel & LIMA, Marcelo Carneiro. Perspectivas actuales en la creación y el análisis de la música electroacústica. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2021.

PUBLISON MACHINE. In: Vintage Digital: classic recording studio equipment. Disponível em: https://www.vintagedigital.com.au/publison-infernal-machine-90-stereo-audio-computer/. 2024. Acesso em 21 fev. 2024.

SCHAEFFER, Pierre. La musique concrète. Presses Universitaires de France, 1967.

SCHAEFFER, Pierre. Traité des objets musicaux: Essai Interdisciplines. Paris: Éditions du Seuil, 1966.

SCHÖNBERG, Arnold. Harmonielehre. 3a. Ed. Viena: Universal-Edition, 1922.

WAHRIG-BURFEIND, Renane. Wahrig: Wörterbuch der deutschen Sprache. München: DTV, 2018.

YAMAHA DX7. In: Wikipedia. Disponível em: https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_DX7. 2024. Acesso em 13 ago. 2024.

Published

2024-08-20

How to Cite

Fenerich, A. (2024). The equivalence of sound and visual images in Di-stances, by Vânia Dantas Leite. Vortex Music Journal, 12, 1–27. https://doi.org/10.33871/vortex.2024.12.8824

Issue

Section

Research Papers

Metrics