Two unpublished transcriptions by Sérgio Abreu: procedures, contexts and criteria for diplomatic editions

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.8359

Keywords:

Transcriptions for guitar, Arrangements for guitar, Guitar Editions, Sérgio Abreu, Eduardo Abreu

Abstract

The objective of the article is to point out not only how Sérgio Abreu's production as an arranger/transcriber can reveal decisive contributions to the expansion of the guitar repertoire, based on the survey, cataloguing, organization and editing of his production (known and unknown), but also outline the understanding of some of the possible procedures and processes that guided Sérgio's thinking in the creation of such works (the concept of montage and the addition of understanding and artistic value to adapted works, for example). To this end, as an introduction, we held a brief discussion on the terminology “transcription/arrangement”, discussed the historical perspectives and sociocultural functions of transcriptions and arrangements for guitar (focusing on the case of Sérgio Abreu), until we listed the criteria established for the diplomatic editions of two recently discovered unpublished arrangements that underwent a general review by Eduardo Abreu: Pachelbel and Gluck.

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Author Biographies

Humberto Amorim, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Humberto Amorim é violonista, professor e pesquisador, leciona violão na Universidade Federal do Rio de Janeiro desde 2007. Doutor em Musicologia pela UNIRIO, mestre em violão pela Universidade de Alicante (Espanha), com uma formação acadêmica que compreende sete diplomas (1 doutorado, 2 mestrados e 4 graduações). Publicou dezenas de artigos em revistas científicas e é autor de dois livros publicados pela Academia Brasileira de Música. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2622-8698. E-mail: humbertoamorim@musica.ufrj.br

Ricardo Dias, IREE – Instituto para Reforma das Relações entre Estado e Empresa

Tem formação de violonista clássico, tendo estudado ao lado de Sergio de Pinna, Leo Soares, Henrique Pinto e Jodacil Damaceno. Foi aluno do atelier Mario Jorge Passos e desde 1985 se dedica à luteria. Como luthier, desenvolveu estudos em ergonomia, e tem instrumentos em diversas partes do mundo. Criou e ministrou um curso de luteria na Universidade Gama Filho, no Rio de Janeiro (UGF – RJ) e realizou palestras na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e na Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), e em eventos, como o MIMO e Vital Medeiros. Foi jurado em concursos de música, como Associação de Violão do Rio de Janeiro (AV-Rio) e Villa Lobos, em Vitória, no Espírito Santo. Organizou o 1º festival de Violão de Serra Negra, em São Paulo e foi co-moderador do Fórum de Violão Erudito, que reuniu mais de 5000 membros, sendo o maior do mundo em conteúdo exclusivo. Escreveu diversos artigos em publicações especializadas, é autor do livro “Sergio Abreu, Uma Biografia”, e tem, no prelo, um guia sobre conservação de instrumentos.Participou das gravações de diversos CDs e mais recentemente, foi produtor musical de “Vento Brando”, de João Camarero.

Paulo Martelli, Movimento Violão

A concert performer with an international career and several awards at competitions, Paulo Martelli holds a doctorate in music from UNESP, with master's degrees from the Manhattan School of Music and the Julliard School (New York) and a postdoctoral degree from UFRN. His works include publishing books, CD's and performing on some of the most important stages in the world (including Carneggie Hall). He is the creator and director of the Movimento Violão series.

References

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Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22861

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Published

2023-10-12

How to Cite

Amorim, H., Dias, R. ., & Martelli, P. (2023). Two unpublished transcriptions by Sérgio Abreu: procedures, contexts and criteria for diplomatic editions. Vortex Music Journal, 11(2), 1–46. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.8359

Issue

Section

Dossier “Homage to Sérgio Abreu: guitar, contexts, practices and characters”

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