Behind the scenes of Francisco Mignone’s “Concerto for Guitar and Orchestra” reviewed by Sergio Abreu.

Visualizações: 53

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7933

Keywords:

Sérgio Abreu, Francisco Mignone, Concerto for guitar and orchestra, classical guitar, inventiveness

Abstract

This paper goes behind the scenes of a doctoral research dealing with some questions, concerns and technical and musical notes made by Sérgio Abreu (1948–2023) at the time of the thesis redaction and when he made revision suggestions for the Concerto for Guitar and Orchestra by Francisco Mignone (1897–1986). After carrying out preliminary analyses of other works from guitar repertoire, we associated the guitarist’s suggestions with the revisional tradition initiated by Andrés Segovia (1893–1987), and also with the concept of a horizontal non-hierarchical relationship (“relação horizontal [não hierarquizada])” between performers and composers. Subsequently, in order to approach five of the thirty suggestions proposed, we divide the analyses into two groups: one representing the reconciliation between technique and music, in a local scope, and the other four clearly aligned with the second group (inventive-musical), through which we make macro-structural conjectures and contributions to the work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maurício Orosco, Universidade Federal de Uberlândia

É professor de violão no curso de Música da Universidade Federal de Uberlândia desde 2003 e, em seu eixo formativo, estudou as obras de Isaías Sávio (mestrado) e Francisco Mignone (doutorado). Atua no programa de pós-graduação orientando projetos de pesquisa sobre o violão brasileiro em temáticas associadas a análise, revisão crítica, transcrição, arranjo, composição e performance. Exerce atividades como compositor, com destaque ao seu CD autoral “Da Própria Lavra. Vol. 1”; e, como concertista, dedica-se predominatemente à música brasileira para violão. ORCID: Maurício Orosco: https://orcid.org/0000-0002-2043-6771. E-mail: morosco5@gmail.com / morosco@ufu.br

References

ABDO, Sandra Neves. Execução/Interpretação musical. Per Musi. Belo Horizonte, v.1, p. 16-24, 2000.

ALMEIDA, Alexandre Zamith. Por uma visão de música como performance. Opus, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 63-76, dez. 2011.

APRO, Flávio. Os fundamentos da interpretação musical: aplicabilidade nos 12 estudos para violão de Francisco Mignone. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, 2004.

ABREU, Sérgio. [Correspondência eletrônica]. Destinatário: Xxxxx Xxxxx <. xxxxxxx, 14 out. 2011.

ABREU, Sérgio. [Correspondência eletrônica]. Destinatário: Xxxxx Xxxxx <. xxxxxxx, 07 fev. 2012.

ABREU, Sérgio. [Correspondência eletrônica]. Destinatário: Xxxxx Xxxxx <. xxxxxxx, 08 fev. 2012.

ABREU, Sérgio. [Correspondência eletrônica]. Destinatário: Xxxxx Xxxxx <. xxxxxxx, 10 fev. 2012.

ABREU, Sérgio. [Correspondência eletrônica]. Destinatário: Xxxxx Xxxxx <. xxxxxxx, 20 jan. 2013.

ABREU, Sérgio. [Correspondência eletrônica]. Destinatário: Xxxxx Xxxxx <. xxxxxxx, 13 jan. 2013.

ABREU, Sérgio. [Correspondência eletrônica]. Destinatário: Xxxxx Xxxxx <. xxxxxxx, 22 jan. 2013.

ABREU, Sérgio. Fandango [Tres Piezas Españolas], Joaquín Rodrigo: cópia de manuscrito extraído da gravação de Andrés Segovia (1959). (Partitura), Violão.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta de Moraes. Usos e abusos da história oral. (8ª edição) Rio de Janeiro: Editora FGV, p. 183-191, 2006.

KUEHN, F. M. C. Interpretação – reprodução musical – teoria da performance: reunindo-se os elementos para uma reformulação conceitual da(s) prática(s) interpretativa(s). Per Musi, Belo Horizonte, n.26, p.7-20, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-75992012000200002

LABOISSIERE, Marília. Interpretação Musical: a dimensão recriadora da comunicação poética. São Paulo, Anablume, 2007.

LIMA, Sonia A. de (org.). Performance & interpretação: uma prática interdisciplinar. São Paulo: Musa 2006.

OROSCO, Maurício. Concerto para violão e orquestra de Francisco Mignone: edição crítica a partir da versão de Sérgio Abreu. São Paulo. 346 f. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicação e Artes. Universidade de São Paulo, 2013.

PAGANINI, Niccolò. Grand sonata: per chitarra sola con accompagnamento di violin. Ed. Giuseppe Gazzelloni. USA: Chanterelle, 1990. (Partitura), 48p. Violão e Violino.

MADEIRA, Bruno. Horizontalizando Relações entre Obra, Performances, Compositor e Performer. Revista Vórtex, Curitiba, v.8, n.3, p. 1-12, 2020. DOI: https://doi.org/10.33871/23179937.2020.8.3.1.3

MIGNONE, Francisco. Concerto para violão e orquestra. Rio de Janeiro: Rio-Arte Editora, 1975. Redução (Partitura), 36p. Violão e Piano.

PEREIRA, Flávia Vieira. As práticas de reelaboração musical. 2011. 308 f. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicação e Artes. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

RIMSKY-KORSAKOV, N. Principles of Orchestration. New York: Dover, 1964.

RODRIGO, Joaquín. Fandango, in: Tres Piezas Españolas. Mainz, Schott’s, 1963. (Partitura), 5p. Violão.

RODRIGO, Joaquín. Fandango, in: Tres Piezas Españolas. Cópia de manuscrito de Sérgio Abreu. (Partitura), 5p. Violão.

SILVA, Luciano Cesar Morais e. Sérgio Abreu: sua herança histórica, poética e contribuição musical através de suas transcrições para violão. São Paulo. 204. Dissertação (Mestrado) – Escola de Comunicação e Artes. Universidade de São Paulo, 2007.

XXXXX, xxxxx. [Correspondência eletrônica]. Destinatário: Xxxxx Xxxxx . xxxxxxx, 21 set. 2011.

WENDLAND, Von Andrzej. Alexandre Tasman: Cavatina/Parte 1 (Prelúdio e Sarabanda). Gitarre & Laute 3, German, 1998.

Published

2023-10-12

How to Cite

Orosco, M. (2023). Behind the scenes of Francisco Mignone’s “Concerto for Guitar and Orchestra” reviewed by Sergio Abreu. Vortex Music Journal, 11(2), 1–27. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7933

Issue

Section

Dossier “Homage to Sérgio Abreu: guitar, contexts, practices and characters”