Searching for Villa-Lobos’s First Piano Trio
Visualizações: 95DOI:
https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7488Keywords:
Villa-Lobos, Flute trio, Agenor Bens, AdaptationAbstract
This article hypothesizes that a lost score by Villa-Lobos, the Trio for flute, cello and piano in C minor, Op. 25 (1913) would be an adaptation of Trio #1 for violin, cello and piano (1911), also in C minor, Op. 25. The coincidences observed in tonality, opus numbering and movement titles are indications that this adaptation was made in order to accommodate the instrumental formation of the chamber music concerts performed by Villa-Lobos in Friburgo in 1915, with the participation of his wife Lucília Guimarães on the piano and flutist Agenor Bens. The possible collaboration of Agenor Bens in the adaptation of the original violin part for flute gave rise to the research of the biographical profile of this musician, who transited between the universe of choro and concert music. In addition, an adaptation for flute is offered, proposing that the performance of the work can provide more support for the hypothesis formulated here.
Downloads
References
APPLEBY, David P. Heitor Villa-Lobos: A Bio-Bibliography. Westport: Greenwood Press, Inc., 1988.
BOCCHINO, Alceu. Villa-Lobos – testemunho de um intérprete. Presença de Villa-Lobos. Rio de Janeiro: MEC/Museu Villa-Lobos, v. 9, p. 9-19, 1974.
DICIONÁRIO CRAVO ALBIN DA MÚSICA POPULAR BRASILEIRA. “Agenor Bens”. Disponível em: https://dicionariompb.com.br/artista/agenor-bens/, 2021. Consultado em 08/01/2023.
GUIMARÃES, Luiz. Villa-Lobos, visto da plateia e na intimidade. Rio de Janeiro: Moderna, 1972.
NOGUEIRA, Andrea de A. Traço de humor: a arte de José Nelo Lorenzon. Revista Escritos, Ano 4, n. 4, 2010. Disponível em: http://escritos.rb.gov.br/numero04/andrea.pdf.
PINTO, Alexandre G. O Choro, reminiscências dos chorões antigos. Rio de Janeiro: edição do autor [1936]; Funarte, fac-símile, 1978.
ROCHA, Miriam B. Reflexões sobre o idiomatismo do piano no Trio nº 1 de Heitor Villa-Lobos e construção de uma interpretação para a performance. Tese de doutorado em Música. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2017.
SALLES, Paulo de Tarso. Estreias e intérpretes dos quartetos de cordas de Villa-Lobos: algumas anotações complementares. Anais do VI Simpósio Villa-Lobos, São Paulo, Universidade de São Paulo, 2021.
SALLES, Paulo de Tarso. Os quartetos de cordas de Villa-Lobos: forma e função. São Paulo: Edusp, 2018.
Periódicos
CORREIO DA MANHÃ (RJ), Ed. 3960, 22 mai. 1912, p.7.
CORREIO DA MANHÃ (RJ), Ed. 5047, 25 nov. 1912, p.5.
DIÁRIO NACIONAL (SP), Ed. 1160, 22 abr. 1931, p. 4.
JORNAL DO COMMERCIO (RJ), Ed. 41, 17 fev. 1928, p. 5.
O MALHO (RJ), Ed. 0492, 1912, s/p.
O PAIZ, Rio de Janeiro (RJ), Ed. 10598, 13 out. 1913, p. 3.
O PAIZ, Rio de Janeiro (RJ), Ed. 12311, 25 jun. 1918, p. 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paulo de Tarso Salles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.