Musical Transcription: creation and analysis in five approaches influenced by Luciano Berio

Visualizações: 105

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7459

Keywords:

Transcription, Musical creative, musicology., Luciano Berio

Abstract

Based on the reflections of composer Luciano Berio (1988; 2006; 2017) on transcription, we have separated five approaches that touch upon various areas of musical domains and discussed how they may relate to creative and analytical processes. We conclude that the study of transcription, according to Berio's broad definition, can contribute to advancements in the fields of composition and musicology in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Vasconcelos, Universidade Federal de Minas Gerais

Compositor, regente e professor de música. Doutor em Música pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) com bolsa CAPES, mestre pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) com bolsa CNPq e bacharel em Música peça UFMG. Como compositor, trabalha com música acústica e eletroacústica tendo obras premiadas e executadas no Brasil, Chile, Itália, México e Estados Unidos. Atualmente, é regente da Orquestra Real7 da Igreja Adventista do Sétimo Dia Central de Belo Horizonte, professor substituto na Universidade de Brasília (UnB) e realiza pós-doutorado na Escola de Música da UFMG.

References

ADLER, Samuel. The study of orchestration. 3ed. New York: W.W. Norton & Company, 2003.

BARTHES, Roland. Image, music, text. New York: Hill and Wang, 1977.

BAKHTIN, Mikhail. Os Gêneros do Discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BARENBOIM, Daniel. A Música Desperta o Tempo. São Paulo: Martins, 2009.

BERIO, Luciano. Entrevista sobre a Música Contemporânea (realizada por Rossana Dalmonte). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1988.

BERIO, Luciano. Remembering The Future. Cambridge/London: Harvard University Press, 2006. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1nzfghq

BERIO, Luciano. Interviste e Colloqui. (A cura di Vincenzina Caterina Ottomano) Torino: Einaudi, 2017.

BERLIOZ, Hector. Grand traité d’ instrumentation et d’ orchestration modernes. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

BOTA, João Victor. O processo criativo musical envolvido na transcrição da composição Agnus Dei de Krzysztof Penderecki. Revista Música Hodie, Goiânia, V.17 - n.2, 2017, p. 177-188. DOI: https://doi.org/10.5216/mh.v17i2.49314

BOULEZ, Pierre. Orientations. Cambridge: Harvard University Press, 1986.

BOULEZ, Pierre. Le pays fertile. Milão: Leonardo Editore, 1990.

BUSONI, Ferruccio. Sketch of a new aesthetic of music. Londres: Precinct, 2012.

CARTER, Elliott. Entretiens avec Elliott Carter: entrevistas realizadas por EDWARDS, Allen; ROSEN, Charles; HOLLINGER, Heinz. Genève: Contrechamps, 1992.

CHAILLEY, Jacques. Compendio de musicologia. Madri: Alianza Editorial, 1991.

CHAVES, Celso Loureiro. Transformação, admissibilidades, rupturas e continuidade: discurso sobre a evolução da música. Revista UFMG, Belo Horizonte, v. 21, n. 1 e 2, p. 200-221, 2014. DOI: https://doi.org/10.35699/2316-770X.2014.2648

CURINGA, Luisa. Trascrizione O Trasfigurazione? Elaborazioni Di Salvatore Sciarrino Da Carlo Gesualdo. In. CURINGA, Luisa (org.). La Musica del principe: Studi e prospettive per Carlo Gesualdo.Potenza: Convegno Internazionale di Studi Venosa. Milão: Libreria Musicale Italiana, 2008.

DEBUSSY, Claude. Monsieur Croche: e outros ensaios sobre música. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

DOMENICI, Catarina. A voz do performer na música e na pesquisa. In. SIMPOM, 2, 2012, Anais do II Simpósio Brasileiro de Pós-Graduandos em Música. p. 169-182.

FERNEYHOUGH, Brian. Univers parallèles: essais et entretiens sur la musique. Genève: Contrechamps, 2018. DOI: https://doi.org/10.4000/books.contrechamps.2817

FERRAZ, Silvio. Livro das sonoridades [notas dispersas sobre composição]. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2005.

GARCIA, Denise. Composição por metáforas. In. FERRAZ, Silvio (org.): Notas. Atos. Gestos. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007. p. 53-76.

GUBAIDULINA, Sofia. An Interview With Dorothea Redepenning. In. SCHWARTZ, Elliott; CHILDS, Barney. Contemporary Composer on Contemporary Music. EUA: Da Capo Press, 1998.

p. 448-454.

KRIEGER, Marcos. Notas de programa – Écfrase com implicações hermanêuticas na experiência estética do ouvinte. In. SEFiM, 2016, Porto Alegre, v. 2, n.2, p. 179-181.

LANNA, Oiliam. Aventuras Dialógicas. In. NASCIMENTO, Guilherme et al. (org.). A Música dos Séculos 20 e 21. Barbacena: Universidade do Estado de Minas Gerais, 2014. pp. 13-19.

MELLO, Maria Ignez. Aspectos Interculturais da transcrição musical: análise de um canto indígena. Opus: Revista eletrônica da ANPPOM. v. 11, p. 221-236, 2005.

MESSIAEN, Oliver. Technique de mon langage musical. Paris: Alphonse Luduc, 1944.

MONTEVERDI, Claudio. Cartas de Claudio Monteverdi. São Paulo: Editora UNESP, 2011.

MOLINO, Jean. Analyser. In: Analyse Musicale (revue de la Societe Francaise d’Analyse Musicale). Paris, junho, 1989, p. 11-13.

NATTIEZ, Jean-Jacques. Music and discourse: toward a semiology of music. Princeton: Princeton University Press, 1990.

ROBERTS, Paul. The Chemins Series. In. HALFYARD, Janet (ed.): Berio’s Sequenzas: essays on performance, composition and analysis. New York: Routledge, 2016. p. 117-136. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315096476-8

SADIE, Stanley. Dicionário Grove de música. (edição concisa). Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

SAID, Edward W. Estilo Tardio. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

SEEGER, Anthony. Porque cantam os Kisêdjê: uma antropologia musical de um povo amazônico. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

STRAVINSKY, Igor. Poética Musical em Seis Lições. Rio de Janeiro: Zahar, 1996.

SCIARRINO, Salvatore. Carte da suono (1981-2001). Palermo: Novecento, 2001.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora34, 2017.

ZAMPRONHA, Edson. Notação, representação e composição: um novo paradigma da escritura musical. Tese (doutorado em comunicação e semiótica), PUC – São Paulo, 1998

ZAMPRONHA, Edson. Notação interpretativa: invenção e descoberta. In. RICCIARDI, Rúbens; ZAMPRONHA, Edson (orgs.), Quatro ensaios sobre música e filosofia. Ribeirão Preto, 2013.

Published

2023-05-20

How to Cite

Vasconcelos, F. (2023). Musical Transcription: creation and analysis in five approaches influenced by Luciano Berio. Vortex Music Journal, 11(1), 1–22. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7459

Issue

Section

Research Papers