Neither idiomatism nor extended technique: vibraphone approaches on Traldi and Rosauro

Visualizações: 59

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7312

Keywords:

Compositional approach, Percussive practice philosophies, Solo vibraphone, Ney Rosauro, Cesar Traldi

Abstract

Quite common in the brazilian academic debate on vibraphone (and often in researches on music composition, analysis or performance for a particular instrument) the concepts of idiomatism and expanded technique are approached through a systematic review of literature, emphasizing the problematization found on Padovani and Ferraz (2011), Romão (2012), Labrada (2014) and Hashimoto (2017). From this review, it is proposed a conceptual perspective of the “approaches”, based on the two “philosophies” that Globokar (1992) identifies in the twentieth-century percussion practices. The objective is to comprehend how two vibraphonists-composers (brazilians, still active today) relate to their own instrument when composing, in two specific pieces: Ney Rosauro’s Lied and Cesar Traldi’s SKYY. Although not an analytical method, this conceptual proposition may help to redirect this debate and also to understand how they both transit between different approaches, according to their aesthetic options.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabella Tais Sonsin, Universidade Estadual de Londrina

Isabella Tais Sonsin é percussionista, possui graduação em Música/Licenciatura pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e possui especialização em Neuropsicopedagogia Institucional. Artista e educadora, Isabella participou como instrumentista em diversos festivais, shows e concertos, transitando por diferentes gêneros e estilos musicais, no Brasil e também na Bélgica. Ministrou aulas particulares, coletivas, workshops e participou de editais e projetos culturais - municipais e estaduais.

Alexandre Remuzzi Ficagna , Universidade Estadual de Londrina

Alexandre Remuzzi Ficagna é compositor, pesquisador e docente no Departamento de Música e Teatro da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Possui graduação em Música/Licenciatura pela UEL, mestrado e doutorado em Música/Processos Criativos pela Unicamp. Possui composições estreadas por Abstrai Ensemble, Fábio Prèsgrave, Fabrício Ribeiro, Jairo Wilkens, quarteto mut657, dentre outros. Coordena o projeto de pesquisa “A impropriedade da composição musical no regime estético: estudo analítico e composicional a partir dos conceitos de imagem pensativa e perturbação literária, de Jacques Rancière”.

References

BARTOLOZZI, Bruno. New Sounds for Woodwind. London. London; New York: Oxford University Press, 1967.

BOK, Henri; WENDEL, Eugen. Nouvelles techniques de la clarinette basse. Paris: Editions Salabert, 1989.

ESCUDEIRO, Daniel. Intertextualidade idiomática na música: apontamentos para um conceito e prática no século XXI. In: II Simpósio Brasileiro de Pós-graduandos em Música (SIMPOM). 2012, Rio de Janeiro. Anais. Disponível em: <http://seer.unirio.br/index.php/simpom/article/viewFile/2436/>. Acesso em: 9 jul. 2020.

GLOBOKAR, Vinko. Anti-Badabum. Tradução Nancy François. Percussive Notes, Indianapolis, EUA, n. 31, n. 1, p. 77-82, outubro de 1992.

HASHIMOTO, Fernando. Técnicas estendidas em obras brasileiras para tímpanos solo: inovação e soluções técnico-instrumentais. ÍMPAR: Online Journal for Artistic Research, v. 1, n. 2, p. 63-70, 2017.

LABRADA, Leonardo. Possibilidades e Categorias de Exploração Tímbrica: considerações sobre as relações intérprete/instrumento na Performance. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2014.

LACHENMANN, Helmut (1966). Typologie de la musique contemporaine. In: LACHENMANN, Helmut. Écrits et entretiens. Org.: Martin Kaltenecker. Trad.: Olivier Mannoni e Martin Kaltnecker. Paris: Contrechamps, 2009. 37-104. DOI: https://doi.org/10.4000/books.contrechamps.748

LIAO, Wan-Chun. Ney Rosauro’s Two Concert for Marimba and Orchestra: Analysis, Pedagogy and Artistic Considerations. DMA diss., University of Miami, 2005.

MARTINS, Natali. Música cênica no repertório de percussão contemporâneo: estudo interpretativo de Toucher, de Vinko Globokar. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, 2015. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/285193>. Acesso em: 28 ago. 2020.

MISINA, Guilherme Massao. Estudo interpretativo da obra SKYY (2015), de Cesar Traldi. Anais II Congresso Brasileiro de Percussão - UFMG, Belo Horizonte, MG, p. 171-178, 2019.

NASCIMENTO, Ismael. O idiomatismo na obra para violão solo de Sebastião Tapajós. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2013. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/95097>. Acesso em: 17 mai. 2021.

PADOVANI, José Henrique; FERRAZ, Silvio. Proto-história, evolução e situação atual das técnicas estendidas na criação musical e na performance. Revista Música Hodie, v. 11, n. 2, 2011.

PERPETUO, Irineu Franco. O voo do clarinete solo brasileiro. In: WILKENS, Jairo. Clarinete Solo Brasileiro. Curitiba, PR: Paideia Musical, 2016. 1 CD.

PILGER, Hugo Vargas. Aspectos idiomáticos na fantasia para violoncelo e orquestra de Heitor Villa-Lobos. Anais do SIMPOM, n. 1, 2010. pp. 758-767.

RANCIÈRE, Jacques. “A literatura impensável”. In: RANCIÈRE, Jacques. Políticas da escrita. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995. pp. 25-46.

REHFELDT, Philip. New directions for clarinet. Revised edition. Oxford: The Scarecrow Press, 1994.

ROCHA, Miriam. Reflexões sobre o idiomatismo do piano no Trio nº 1 de Heitor Villa-Lobos e construção de uma interpretação para a performance. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017. Disponível em: <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/AAGS-AVLFU9>. Acesso em: 17 mai. 2021.

ROMÃO, Paulo César Veríssimo. Técnicas estendidas: reflexões e aplicações ao violão. Anais do SIMPOM, n. 2, 2012. pp. 1293-1302.

ROSAURO, Ney. Lied (From Sonata Periods of Life). Frankfurt: Zimmermann Verlag, 1985. Partitura. 6 páginas. Vibrafone

SCARDUELLI, Fabio. A obra para violão solo de Almeida Prado. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, 2007. Disponível em: <https://repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=482002>. Acesso em: 28 ago. 2020.

SCHAEFFER, Pierre. Traitée des Objets Musicaux. Paris: Seuil, 1966.

SMALLEY, Denis. Spectromorphology: explaining sound-shapes. Organized Sound, nº 2, p. 107- 126, 1997. DOI: https://doi.org/10.1017/S1355771897009059

STRANGE, Allen; STRANGE, Patricia. The contemporary violin: extended performance techniques. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2001.

TRALDI, César A. SKYY. Edição não publicada disponibilizada pelo compositor, 2015. Partitura. 3 páginas. Vibrafone.

TULLIO, Eduardo Fraga. O idiomatismo nas composições para percussão de Luiz D’Anunciação, Ney Rosauro e Fernando Iazzetta: Análise, Edição e Performance de obras selecionadas. In: Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Música, 15., 2005, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2005, pp. 296-303.

Published

2023-05-16

How to Cite

Sonsin, I. T., & Remuzzi Ficagna , A. (2023). Neither idiomatism nor extended technique: vibraphone approaches on Traldi and Rosauro. Vortex Music Journal, 11(1), 1–37. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7312

Issue

Section

Research Papers