Development and Construction of a Crotales Dampening System by Pedal - SACRO2020

Visualizações: 163

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.7119

Keywords:

Percussion Technologic Innovation, Dampening System, Crotales, Prototype, SACRO2020

Abstract

When we come across the percussive repertoire that contemplates works with the crotales instrument we realize that, in many cases, the possibilities of its musical expressiveness are not explored at all. One of these factors is due to the lack of implementation of the use of the pedal to generate distinctive phrases with crotales. When we reviewed dampening mechanisms for crotales it was observed that they only meet specific marks, limiting their use. Believing that this is a determining factor for composers and performers not to use this artifice, we propose here the development and construction of a prototype of a universal crotale damper, able to fit any crotale on the market. Besides the review on musical works, patent deposits were also visited. The project had a multidisciplinary team, using design software and rapid prototyping, giving rise to the Dampening Crotales System by Pedal - SACRO-2020. We hope to contribute to the musical community, providing a system that can be used by any place/performer that has crotales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Martins de Castro Chaib, Universidade Federal de Minas Gerais

Atua como performer em diversos países como Alemanha, Áustria, Itália, Portugal, Espanha, EUA, Uruguai, Chile, Venezuela, Brasil, China e Taiwan. Bacharel em Percussão pela UNESP, realizou Mestrado e Doutorado na Universidade de Aveiro (Portugal). Possui prêmios como solista e camerísta em Portugal, Itália e Brasil. Vem apresentando trabalhos científicos em eventos no Brasil, Portugal, Argentina, Uruguai e Canadá, publicando artigos em periódicos indexados. É docente na Graduação e Pós-Graduação da EMUFMG. É membro do grupo Impact(o) www.impacto.mus.br e codiretor do Grupo de Percussão da UFMG.

Charles Augusto , Universidade Federal de Minas Gerais

Charles Augusto -Mestre em música pela UFMG e graduado pela UNESP. É professor da UFOP de percussão, percepção musical e diretor artístico do Grupo de Percussão desta instituição. Atualmente direciona seus principais trabalhos para performances de música e tecnologia. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4707-9628. E-mail: charles.augusto.bl@gmail.com

Leandro César, Universidade Federal de Minas Gerais

Leandro César é músico, construtor de instrumentos e esculturas sonoras. Vem se aprofundando no trabalho de invenção e criação de instrumentos permeando a canção até a música contemporânea e experimental. Trabalhou com o grupo UAKTI na manutenção de instrumentos, em turnês como técnico excursionando por todo Brasil, EUA e diversos países da Europa. Como compositor e arranjador tem seu trabalho registrado em diversos shows e discos de Irene Bertachini, Urucum, Diapasão, Coletivo ANA, Rafael Dutra, Makely Ka,Ilumiara e outros. Trabalhou ao lado de Benjamim Taubkin, Marco Antônio Guimarães, Tom Zé, Marco Scarassatti, Lívio Tragtenberg, Mauro Rodrigues, Décio Ramos, Titane, Ná Ozzetti, Déa Trancoso, Rafael Martini, Alexandre Andrés e Felipe José. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2875-8329. E-mail: leandroarces@yahoo.com.br

Tiago Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Tiago Silva -É graduando do curso de Design da UFMG, vem trabalhando como bolsista PIBIC sob orientação do prof. Fernando Chaib. Possui artigos e resumos publicados em congressos nacionais. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6457-9758. E-mail: alexandre4122@gmail.com

References

BAU, João Silvestre Medeiros de. Prototipagem Musical: Novo Design De Instrumentos de Teclado Antigos. Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação (FAAC)/UNESP, 2015.

BAXTER, MR. Projeto de Produto - Guia Prático Para O Design De Novos Produtos. 3a ed.; trad. Itiro Iida. São Paulo, Brasil: Edgard Blücher Ltda, 2011. p. 344, ISBN13 978‒85‒212‒0614‒9.

HUREL, P. (1999) Tombeau - In memoriam Gérard Grisey. Paris: Henry Lemoine.

KOLBERG, Percussion. Disponível em https://kolberg.com/ Acesso e: 10 out. 2017.

LENS. Disponível em < https://www.lens.org/ > Acesso e: 05 de mai. 2017.

PAISTE. Disponível em http://www.paiste.com/e/tuned_percussion. php?menuid=68 . Acesso em 15 de julho 2018.

PORTNOY, M. http://www.mikeportnoy.com/drums/purple/. Acesso e: 02 abr. 2018.

PÚBLICO. 2013. Pedro Carneiro estreia-se em Los Angeles e dirigido por Dudamel. https://www.publico.pt/2013/09/25/culturaipsilon/noticia/pedro-carneiro-estreiase-em-los-angeles-dirigido-pelo-maestro-gustavo-dudamel-1607077. Acesso e: 19 ago. 2019.

SCIARRINO, S. (2005). Archeologia del Telefono. Roma: Rai Trade.

STOCKHAUSEN, K. Kontakte. Londres: Universal Edition. 1959 - 1960.

TAKEMITSU, T. Rain Tree. Nova Iorque: Schott. 1981.

THOMMAN. Bergerault BE-CAP1 Crotales A=442Hz. Disponível em https://www.thomann.de/pt/bergerault_be_cap1_crotales_a442hz.htm. Acesso e: 06 nov. 2017.

USPTO - United States Patent and Trademark Office Disponível em < http://patft.uspto.gov/netahtml/PTO/search-bool.html > Acesso e: 05 de mai. 2017.

USPTO - Patent Full – text and image database Disponível em < https://worldwide.espacenet.com/?locale=en_EP > Acesso e: 05 de mai. 2017.

FPO - Free pantents online. Disponível em < http://www.freepatentsonline.com/ > Acesso em: 05 de mai. 2017.

Published

2022-11-03

How to Cite

Martins de Castro Chaib, F., Augusto , C., César, L., & Silva, T. (2022). Development and Construction of a Crotales Dampening System by Pedal - SACRO2020. Vortex Music Journal, 10(2), 1–32. https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.7119

Issue

Section

Research Papers