The notion of silence in John Cage and Toru Takemitsu under the post-human theory

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.6824

Keywords:

Silence, John Cage, Toru Takemitsu, Posthuman, Rosi Braidotti

Abstract

This paper argues on two types of silence, one positive and one negative, respectively, in John Cage and Toru Takemitsu, under the light of Rosi Braidotti's post-human theory. We notice that while Cage approaches Eastern philosophies to reach his definition of silence as absence of intention and detachment from the ego, Takemitsu presents conceptions closer to Western culture, where silence is a confrontation with the self and a representation of the ephemerality of human life. Thus, we argue, based on Braidotti, that silence in Takemitsu is linked to anthropocentric humanism, silence being a negative silence, representing the definitive end. On the other hand, we defend that Cagean silence is posthuman as it introduces a paradigm shift that equates the sounds produced by the human species with the other sounds of the world, in a geocentric view of man as part of a whole greater than and equal to them.

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Author Biographies

Guilherme Stromberg Guinski, Universidade Federal do Paraná

Guilherme Stromberg Guinski é compositor, performer e artista audiovisual. Possui graduação em Jornalismo e é mestrando em Música, na linha de Criação Sonora, pela Universidade Federal do Paraná, sob a orientação do Prof. Dr. Indioney Rodrigues. Atualmente pesquisa influência das ideias de Marshall Mcluhan na apresentação do silêncio de John Cage. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7822-5654. E-mail: gsguinski@gmail.com

Indioney Carneiro Rodrigues, Universidade Federal do Paraná

Indioney Rodrigues é compositor, arranjador e educador musical. Estuda aspectos do tempo musical e da temporalidade do processo composicional musical (PhD, UL, Londres), gesto polimétrico e politempo (mestrado, USP, SP). É professor associado da Universidade Federal do Paraná. Seus atuais interesses de pesquisa incluem o estudo de aspectos temporais, epistemológicos e ontológicos envolvidos no processo criativo musical, e aspectos rítmicos formais emergentes no ato composicional. Também desenvolve pesquisas em processos criativos experimentais envolvendo improvisação livre, tecnologias interacionais e de realidade aumentada, e interfaces artísticas multiartes, incluindo performances híbridas, teatro musical e ópera. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9292-7724 E-mail: indioney@ufpr.br

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Published

2023-04-08

How to Cite

Stromberg Guinski, G., & Carneiro Rodrigues, I. (2023). The notion of silence in John Cage and Toru Takemitsu under the post-human theory. Vortex Music Journal, 11(1), 1–20. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.6824

Issue

Section

Research Papers

Metrics