Searching for the sonority in the scope of Popular Music

Visualizações: 320

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.6761

Keywords:

musical analysis, sonorities, popular music

Abstract

“Sgt. Pepper’s Lonely Heart Club” (1967) not only represented a milestone within the history of Popular music, but it was also important in the definition of a new aesthetics, the aesthetics of sonority. According to Molina (2014), the album helped define this aesthetics through new approaches to compositing, proposing creative processes during recording sessions, concerning mainly with different configurations to sound layers. Molina called this kind of composition, “Música de montagem” (assemblage music). In this article, I present tools that may contribute to analysis process, as well to composition processes, keeping the sonority as the object. These tools represent a synthesis of the resources presented in Molina (2014) and Guigue (2011). At the end of this article, we discuss the possible application of this tools in different musical contexts, pointing out the impact of this aesthetics in popular music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luisa Meirelles, Universidade Estadual de Campinas

Luisa Meirelles é cantora, compositora e pesquisadora da área de Música. Mestre em música pela UNICAMP e doutoranda em música pela mesma instituição. Sua linha de pesquisa envolve criação musical, educação musical, canto popular e música popular. Em 2022, através de financiamento da Secretaria de Cultura do Estado de São Paulo, por meio do PROAC, lançou o álbum “Água Clara” que conta com composições próprias e em parceria com a cantora e compositora Luciana Viana.

Jônatas Manzolli, Universidade Estadual de Campinas

Jônatas Manzolli É graduado em Matemática Aplicada Computacional (1983) e em Composição e Regência (1987) e é mestre em Matemática Aplicada (1988) ambos pela Uncamp. Desenvolveu seu doutorado (PhD) na University of Nottingham (1993) sobre Composição Musical. Atualmente é Professor Titular do Instituto de Artes da Unicamp e Coordenador do Núcleo Interdisciplinar de Comunicação Sonora (NICS). Compositor e matemático, pesquisa a interação entre Arte e Tecnologia em criação musical, computação musical e ciências cognitivas. Atua no programa de pós-graduação em Música com ênfase em Processos Criativos e Fundamentos Teóricos em Música e Tecnologia.

Regina Machado, Universidade Estadual de Campinas

Regina Machado é cantora, violonista, compositora e pesquisadora. Possui 4 cds lançados (“Sobre a Paixão”, “Pulsar”, “agora o céu vai ficando claro” e “Multiplicar-se única- canções de Tom Zé”). É professora da graduação em Música Popular e da pós-graduação em Música da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Autora do livro A voz na canção popular brasileira-um estudo sobre a vanguarda paulista pelo Ateliê Editorial.

References

ANGER, Violaine (org.). La sens de la musique. Paris: Rue d’Uilm, 2005.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora brasiliense, 1994.

EIGENFELDT, Arne. Exploring moment-form in generative music. Conference: Sound and Music Computing, Hamburg, 2016.

FERRAZ, Silvio. Livro das sonoridades: notas dispersas sobre composição. Rio de Janeiro: 7 letras, 2013

GUIGUE, Didier. Estética da sonoridade. São Paulo: Perspectiva, 2011.

KRAMER, Jonathan D. Moment Form in Twentieth Century Music. The Musical Quarterly Vol. 64, No. 2 , pp. 177-194 (18 pages). Published By: Oxford University Press, 1978.

JAROCINSKY, Stephan. Debussy, impressionisme et symbolisme. Paris: Seuil, 1970.

MACHÊ, François-Bernard. Connaissance des structures sonores. La Revue Musicale, n. 244, 1959.

MOLINA, Sergio. A composição de música popular cantada: A construção de sonoridades e a montagem dos álbuns no pós-década de 1960. 2014.Tese (doutorado em música). USP, São Paulo, 2014.

SOLOMOS, Makis. From Music to Sound: The Emergency of Sound in 20th- and 21th- Century Music. Routledge, 2019.

PETERSON, R.A. ‘Prof. compares disco to jazz and rock eras’. Billboard, 22 de julho, p. 61. 1978.

ROSA, Gilberto; MANZOLLI, Jônatas. A DAW e o loop criativo: entre o determinismo tecnológico e a tábula rasa. In: XXXI Congresso da ANPPOM, João Pessoa, 2021.

TATIT, Luiz. A canção: eficácia e encanto. São Paulo: Atual, 1986.

___________. Semiótica da canção: melodia e letra. São Paulo: Escuta, 1994.

REFERÊNCIAS FONOGRÁFICAS

BJÖRK. Crystalline. Universal International, 2011.

CAYMMI, Dorival (Compositor e intérprete). É doce morrer no mar. Odeon Records, 1954.

DA VIOLA, Paulinho (Compositor e intérprete). Sinal Fechado. Odeon Records, 1970.

LENNON, John; MCCARTENY, Paul (Compositores e intérpretes). Strawberry fields forever. Parlophone, 1967.

LENNON, John; MCCARTNEY, Paul (Compositores e intérpretes).Blackbird. Apple Records, 1968.

NASCIMENTO, Milton; BASTOS, Ronaldo. Fé cega, faca amolada. EMI, 1975.

NASCIMENTO, Milton; BORGES, Lô (Compositores). Clube da esquina. Rio de Janeiro: EMI-Odeon, 1972.

NASCIMENTO, Milton. Milagre dos Peixes. Rio de Janeiro: EMI-Odeon, 1973.

THE BEATLES. Sgt. Pepper’s Lonely Heart Club Band. Parlophone, 1967.

THE BETALES. Revolver. Capitol Records, 1966.

VELOSO, Caetano; COSTA, Gal; GIL, Gilberto; LEÃO, Nara; OS MUTANTES; TOM ZÉ (Compositores e intérpretes). Panis et Circenses. Philips Records, 1968.

Published

2022-09-29

How to Cite

Meirelles, L. D. A. M., Manzolli, J., & Machado, R. (2022). Searching for the sonority in the scope of Popular Music. Vortex Music Journal, 10(2), 1–28. https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.6761

Issue

Section

Dossier “55 years of Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band”