To Kill Prejudice, I Was Reborn: Two Black Women’s Voice in a Carnival Bloco
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.9953Keywords:
carnival, black women, comuna que pariuAbstract
This article deals with a Rio carnival group called Comuna Que Pariu! Organized by the Brazilian Communist Party, the block had, between 2013 and 2020 (the period covered in the text), two black women as handlers. Proposing a discussion about black female representations in carnival and the role of women in samba schools (the block's main reference) we point to the importance of a block like this having these two singers as its main ones.
Downloads
References
ABREU, M. C.; DANTAS, C. V. MÚSICA POPULAR, IDENTIDADE NACIONAL E ESCRITA DA HISTÓRIA. Textos Escolhidos de Cultura e Arte Populares, [S. l.], v. 13, n. 1, 12 maio 2016. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/article/view/20749. Acesso em: 23 jun. 2021.
ANDERSON, J. L. Ruth Landes e A Cidade das Mulheres: uma releitura da antropologia do candomblé. Salvador, BA: EDUFBA, 2019.
COMUNA QUE PARIU. Lugar de mulher é... É onde ela quiser! Rio de Janeiro: [s. n.], 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=S-l3zE1xvHk&t=2s. Acesso em: 17 nov. 2021.
DANTAS, C. V. A nação entre sambas, cordões e capoeiras nas primeiras décadas do século XX. Artcultura, Uberlândia, v. 13, n. 22, 26 nov. 2011. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/14017. Acesso em: 13 jun. 2021.
DAVIS, A. Mulheres, Raça e Classe. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.
GOMES, F. dos S.; SCHWARCZ, L. M.; LAURIANO, J. Enciclopédia Negra. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal, [S. l.], v. 10639, v. 03, p. 39–62, 2005.
GONZALEZ, L. Democracia Racial? Nada disso! Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, intervenções e diálogos. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020a.
GONZALEZ, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, intervenções e diálogos. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020b.
HISTÓRIAS DOS NOSSOS CARNAVAIS - MARINA IRIS. Rio de Janeiro: [s. n.], 13 maio 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KBVfYPjjb-c. Acesso em: 14 abr. 2022.
HISTÓRIAS DOS NOSSOS CARNAVAIS - NINA ROSA. Rio de Janeiro: [s. n.], 20 maio 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9YnhAWfySNU. Acesso em: 4 dez. 2021.
KILOMBA, G. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. 2. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2020.
MACHADO, M. H. P. T. Mulher, Corpo e Maternidade. Dicionário da Escravidão e Liberdade: 50 textos críticos. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p. 334–340.
MANGUEIRA. A verdade vos fará livre. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=avtD1xVztlQ. Acesso em: 19 abr. 2022.
MANGUEIRA. História Pra Ninar Gente Grande. Rio de Janeiro: [s. n.], 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JMSBisBYhOE. Acesso em: 7 abr. 2022.
MARINA IRIS E NINA ROSA - PRA MATAR PRECONCEITO - RAUL DICAPRIO E MANU DA CUÍCA. Rio de Janeiro: [s. n.], 13 maio 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=pwbI78cFf1o. Acesso em: 19 abr. 2022.
PRUDENTE, C. L.; COSTA, H. Escolas de samba: comunicação e pedagogia a resistência do quilombismo. Revista Extraprensa, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 274–294, 12 dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/extraprensa/article/view/174392. Acesso em: 24 jun. 2021.
SOUZA, Renata. Cria da Favela: resistência à militarização da vida. São Paulo: Boitempo Editorial, 2020.
WERNECK, J. P. O Samba Segundo as Ialodês: Mulheres negras e a cultura midiática. 2007. Tese (Programa de Pós-graduação em Comunicação, Escola de Comunicação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Thiago de Souza Borges, Samuel Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.