The therapeutic power of black women's music: perspectives for the clinic
DOI:
https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.9867Keywords:
Mental Health, Blackness, Racialized Clinic, Gender, Music TherapyAbstract
This article aims to investigate the use of music composed and/or performed by black Brazilian women as a therapeutic tool in racialized clinical practice. A qualitative analysis of the musical compositions Acalanto, by Luedji Luna, and Povoada, by Sued Nunes, was carried out, investigating essential elements for the mental health of black people, such as the construction of black identity, belonging, quilombola and ancestry present in the compositions, in addition to reflections on how these examples can be used in clinical interventions. Interdisciplinary references were used in order to deepen discussions on the intersection between music, mental health and black women. The results highlighted that the analyzed songs allow us to question historical roles attributed to black women, acting as a means of expression, resistance and resignification of life trajectories. Future studies can focus on analyzing other songs that discuss the various social oppressions that affect women.
Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade?. Belo Horizonte: Letramento, Justificando, 2018.
AMARO, Tainá Valente; MATTOS, Amana Rocha. "Eu quero uma psicóloga preta": prática clínica, racialização e identificações no contemporâneo. Tempo psicanal., Rio de Janeiro, v. 54, n. 2, p. 297-325, dez. 2022 .
BORGES, Bárbara; GOMES, Francinai. Saber de Mim: autoconhecimento em escrevivências negras. Edições 70, 1. ed. São Paulo, 2023.
CHAVEIRO, Maylla Monnik. Psicologia africana e clínica afrocentrada: estratégias e ferramentas metodológicas. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S. l.], v. 16, n. Edição Especial, 2023. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1590/1429. Acesso em: 14 ago. 2025.
CHAVEIRO, Maylla Monnik. Psicologia Clínica Africana: teoria e prática. São Paulo: Editora Dialética, 2024.
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.
CRENSHAW, Kimberlé Williams. Demarginalizing the intersection of race and sex; a black feminist critique of discrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, Chicago, p. 139-167, 1989.
CRENSHAW, Kimberlé. A interseccionalidade na discriminação de raça e gênero. Cruzamento: raça e gênero. Brasília, DF: Unifem, 2002.
DONDA, D. C.; LEÃO, E. R.. Music as an intervention in health projects. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 55, p. 03715, 2021.
GUMES, Nadja Vladi; RODRIGUES LIMA, Tatiana. A performance decolonial de Rachel Reis no álbum Meu Esquema e a cena musical afrolatina de Salvador. Revista Vórtex, [S. l.], v. 12, p. 1–30, 2024. DOI: 10.33871/vortex.2024.12.8724. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/vortex/article/view/8724. Acesso em: 14 ago. 2025.
GUMES, N. V.; GARSON, M.; ARGÔLO, M. “Por acaso eu não sou uma mulher?” Interseccionalidade em Luedji Luna e na cena musical de Salvador. Cadernos Pagu, n. 67, p. e236704, 2023.
HOOKS, bell. Vivendo de amor. In: WERNECK et al. O livro da saúde das mulheres negras. Rio de Janeiro: Pallas, 2006.
HOOKS, bell. Irmãs do Inhame: mulheres negras e autorecuperação. São Paulo: editora WMF Martins Fontes, 2023.
LUNA, Luedji. Acalanto. Intérprete: Luedji Luna. In: Um Corpo no Mundo. São Paulo: Independente, 2017. Álbum.
MACHADO, Sara Abreu da Mata; ARAUJO, Rosângela Janja Costa. Capoeira Angola, corpo e ancestralidade: por uma educação libertadora. Horizontes, v. 33, n. 2, p. 99-112, jul./ dez. 2015.
NAGAISHI, Karen Yuriko; CIPULLO, Marcos Alberto Taddeo. Canção como recurso de trabalho para psicólogos: um levantamento de artigos publicados. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. 67, n. 146, jan. 2017. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432017000100007. Acesso em: 14 ago. 2025.
NUNES, Sued. Povoada. Intérprete: Sued Nunes. In: Travessia. [s. l.]: [s. n.], 2021. Álbum.
REQUIÃO, L. Mulheres musicistas e suas narrativas sobre o trabalho: um retrato do trabalho no Rio de Janeiro na virada do século XX ao XXI. Revista Eco-Pós, v. 23, n. 1, p. 239–265, 2020. DOI: 10.29146/eco-pos.v23i1.27436. Disponível em: https://doi.org/10.29146/eco-pos.v23i1.27436
ROSA, Laila; NOGUEIRA, Isabel. O que nos move, o que nos dobra, o que nos instiga: notas sobre epistemologias feministas, processos criativos, educação e possibilidades transgressoras em música. Revista Vórtex, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 25–56, 2015. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/vortex/article/view/887. Acesso em: 14 ago. 2025.
ROSA, Antonilde; CÂMARA, Andréa Albuquerque Adour da. Ópera, raça e gênero sob o ponto de vista de artistas negras/os. Revista Música, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 149–172, 2019. DOI: 10.11606/rm.v19i1.158115. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistamusica/article/view/158115. Acesso em: 14 ago. 2025.
SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro. Rio de Janeiro: Graal, 1983.
VEIGA, L. M.. Descolonizando a psicologia: notas para uma Psicologia Preta. Fractal: Revista de Psicologia, v. 31, n. spe, p. 244–248, dez. 2019.
ZERBINATTI, Camila Durães; NOGUEIRA, Isabel Porto; PEDRO, Joana Maria. A emergência do campo de música e gênero no Brasil: reflexões iniciais. Descentrada, v. 2, n. 1, p. e034, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sara Santos Dias Costa, Maylla Monnik Rodrigues de Sousa Chaveiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.