“WHAT IS LITERATURE FOR?”: NOTES ON TEACHING LITERATURE IN SCHOOL CONTEXTS FROM THE FILM “EL SUPLENTE” (2022)
Notas sobre o ensino da literatuta literária em contextos escolares a partir do filme “EL SUPLENTE” (2022)
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.8987Keywords:
Literatura, Educação, CinemaAbstract
A problematization is presented regarding the teaching of literary literature in school contexts, taking as a starting point the film “El suplente” (The substitute), from 2022, directed by Diego Lerman. For this, relevant bibliographies are used, especially the teaching of literature. The central question of the film asked by professor Lucio (played by Juan Minujín), which is, “What is literature for?”, is taken as a base for problematization, to problematize one of the main teaching challenges for teaching literature for certain sectors of students, whose attitudes can be summarized in a kind of recurring catchphrase among members of this segment: what is this content for? Based on notes from Antonio Candido and Nuccio Ordine, the question “what is literature for?” can give rise to a significant variety of positions, the validity of which will depend, among other factors, on the conceptions of literature, education and the world, both of those who ask and those who respond to this question.
Downloads
References
ALVES, R. F.; INNOCENTE, K. C. M. L.; ULIAM, L. R. Psicologia e educação: uma experiência de ensino no curso de história. Ciência ET Praxis, Passos, v. 12, n. 23, p. 45-50, 2019. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/praxys/article/view/4042. Acesso em: 2 mar. 2024.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Váriosescritos. 5. ed. Ouro sobre azul: Rio de Janeiro, 2011. p. 171-193.
DANAGA, A. C. Fragmentos autobiográficos de uma leitora desviada pelo tempo. In: LEAL, L. F.; SILVA, C. R. (org.). Leituras & leitores: trajetos e trajetórias. Porto Alegre: Fi, 2022. p. 117-136.
DE MASI, D. O ócio criativo. 3. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2000.
DONAIRE, S. K.; OLIVEIRA, W. G.; LIMA, A. P. Leitura, literatura e cinema: interlocuções em uma prática de formação cultural. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Presidente Epitácio, v. 1, p. 63-78, 2020. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/recet/article/view/1624/1091#:~:text=A%20Leitura%20e%20o%20Cinema%20em%20uma%20pr%C3%A1tica%20de%20forma%C3%A7%C3%A3o%20cultural&text=No%20campo%20do%20ensino%2C%20empenhados,da%20experi%C3%AAncia%20est%C3%A9tica%2C%20foram%20estabelecidas. Acesso em: 10 nov. 2023.
GERALDI, J. W. Textos sobre textos: registros de leituras. São Carlos: Pedro & João, 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIROTTO, C. G. G. S.; COSTA, Y. K. M.; SOUZA, R. J. Perfil leitor de alunos ingressantes: quatro universidades em análise. Linha Mestra, São Paulo, n. 30, p. 452-455, set.-dez. 2016. Disponível em: https://www.lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/592. Acesso em: 12 abr. 2022.
LAFARGUE, P. O direito à preguiça. 2. ed. São Paulo: Hucitec; Unesp, 2000.
LEAL, L. F.; SILVA, C. R. Desenredo de trajetórias que não têm fim. In: LEAL, L. F.; SILVA, C. R. (org.). Leituras & leitores: trajetos e trajetórias. Porto Alegre: Fi, 2022. p. 280-289.
LIMA, A, A. O uso do vídeo com instrumento didático e educativo em sala de aula: um estudo de caso do CEFET-RN. 2001. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.
LOUREIRO, B. R. C. A política como motivo: as leituras de uma trajetória. In: LEAL, L. F.; SILVA, C. R. (org.). Leituras & leitores: trajetos e trajetórias. Porto Alegre: Fi, 2022. p. 163-181.
LUNA JIMÉNEZ, G. I. La experiencia de la lectura para un zapoteca del Istmo de Tehuantepec, México. In: LEAL, L. F.; SILVA, C. R. (org.). Leituras & leitores: trajetos e trajetórias. Porto Alegre: Fi, 2022. p. 99-116.
MORAES, A. I. D.; SILVA, C. R. O “homem pobre rural” estuda?: escola e educação escolar em filmes brasileiros da década de 2000 que abordam o rural. Revista Teias de Conhecimento, [S. l.], v. 1, n. 2, 2022. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/teias/article/view/19805. Acesso em: 16 jan. 2024.
MORTATTI, M. R. L. Os órfãos do construtivismo. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n. esp. 4, p. 2267-2286, 2016. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9193. Acesso em: 16 jan. 2017.
ORDINE, N. A utilidade do inútil. Um manifesto. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.
PASQUIM, F. R. Ler: uma “felicidade clandestina”. In: LEAL, L. F.; SILVA, C. R. (org.). Leituras & leitores: trajetos e trajetórias. Porto Alegre: Fi, 2022. p. 152-162.
PERINELLI NETO, H.; PAZIANI, R. R. Cinema, prática de ensino de história e geografia e formação docente: produção de curtas-metragens – experiências e estudos de caso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 4, p. 279-304, out.-dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/fYdwts5hjQGTVpGphGWjk6h/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 out. 2022.
SANTANA, M. S. R.; SOUTO, D. C. G. A organização do ensino escolar visando o desenvolvimento do pensamento teórico. Communitas, Rio Branco, v. 4, n. 8, p. 407-420, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4103. Acesso em: 15 out. 2022.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, C. R. Crianças imigrantes: desafios contemporâneos para uma educação mais inclusiva. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023059, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8674211. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8674211. Acesso em: 16 jan. 2024. SILVA, E. T. Unidades de leitura– trilogia pedagógica. 2. ed. 1. reimpr. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
VALENTE, J. A. Informática na Educação: uma questão técnica ou pedagógica? Pátio, Porto Alegre, a. 3, n. 9, p. 20-23, mai.-jul., 1999.
Filmografia
El suplente. Direção: Diego Lerman. IntérpretesJuan Minujín, Alfredo Castro, Bárbara Lennie, Renata Lerman. Argentina: Desencarnada, Sutil, 2022 (111 min.).
Pro dia nascer feliz. Direção, Edição e Roteiro: João Jardim. Produção: Flávio R. Tambellini, João Jardim. Fotografia: Gustavo Habra. Música: Dado Villa-Lobos. Som: Herlon Alencar, Aluisio Compasso. Brasil: Tambellini Filmes, 2006 (89 min.).
Downloads
Published
Versions
- 2025-05-28 (4)
- 2024-06-27 (3)
- 2024-06-27 (2)
- 2024-06-26 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).