A Geometria na formação do professor dos anos iniciais

revisão sistemática a partir da BDTD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9907

Abstract

The training of teachers for the Early Years is a widely discussed topic in various studies due to its complexity. Research has highlighted the weaknesses in the training provided to these professionals in Pedagogy courses, describing this education as somewhat generalist, resulting in gaps in the initial preparation of pedagogy teachers. Thus, this study aims to analyze theses and dissertations produced between 2013 and 2023 that investigate the theme "Geometry in the Training of Early Years Teachers." The methodology employed is a systematic literature review of research available on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) platform, maintained by the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT). Findings reveal that, although a significant number of studies indicate weaknesses in initial teacher training programs related to geometric content, few studies have specifically investigated Geometry within the scope of initial training for these professionals 

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Author Biographies

Géssica Cristina Nicodemo Proença, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM, Universidade Estadual de Maringá - UEM.

Mariana Moran, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática, docente do Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática (PCM) e do Departamento de Matemática (DMA) da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Sandra Regina D’Antonio Verrengia, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática, docente do Departamento de Matemática da Universidade Estadual Maringá (UEM)

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Published

2025-04-30

How to Cite

Proença, G. C. N., Moran, M., & Verrengia, S. R. D. (2025). A Geometria na formação do professor dos anos iniciais: revisão sistemática a partir da BDTD. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(33), 01–24. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9907

Issue

Section

Artigos Científicos