A relação entre ética comunitária e labor conjunto mobilizada por meios semióticos

um relato de experiência na pós-graduação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9538

Abstract

Abstract: Faced with a scenario of educational theories still strongly based on individualism, whose learning would be the product of the subject's effort, the Theory of Objectification (TO) emerges as an alternative in the sense of a sociocultural perspective based on the philosophy of Hegel and in the dialectical historical materialism of Marx and Ilyenkov. These recognize the relationship between culture and the constitution of the subject. In OT, learning is related to the process of objectification, which is the encounter with knowledge, which depends on semiotic means and occurs through activity, a central ontological category of the theory, called joint labor. In this sense, the present work aimed to analyze the semiotic means that foster the relationship between community ethics and joint work, based on the development of an activity in a postgraduate class. To this end, the instrument used in this analysis came from the activity adapted from a doctoral thesis that dealt with spatial orientation. Postgraduate students analyzed this activity to identify the semiotic means that generated the objectification of students participating in the thesis. The main results indicate that the vectors of community ethics, responsible for joint work, were present during most of the development of the work. Furthermore, the reports and actions observed in the classroom highlight the importance of semiotic means in identifying the vectors that constitute community ethics, such as respect, care, and commitment of those involved in the educational process.

Keywords: Objectification Theory. Joint labor.  Semiotic means. Community Ethics.

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Author Biographies

Luciana Gomes da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2011), especialização em Educação Inclusiva, com ênfase em Educação Especial, pelo Centro Universitário Barão de Mauá (2015), e em Educação Matemática: Teoria e Prática no Ensino Fundamental, pelo Instituto de Educação Superior Presidente Kennedy (2018). Foi aluna especial do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (2020.2) e concluiu o mestrado na mesma área pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2024). Atualmente, atua como docente nas redes estaduais de ensino da Paraíba e do Rio Grande do Norte, com interesse de pesquisa voltado às áreas de Cultura, Epistemologia e Educação em Ciências e Matemática. É membro do Núcleo de Pesquisa em História e Educação Matemática (NuPHEM) e do Grupo Potiguar de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GPEP), ambos vinculados à UFRN. Desenvolve estudos sobre a Teoria da Objetivação, Formação de Professores, História da Matemática, História da Educação Matemática e os Critérios de Adequação Didática aplicados à Educação Matemática.

Robson de Oliveira Santos, Instituto de Formação Superior Presidente Kennedy

Especialista em Ensino de Língua Portuguesa e Matemática sob uma perspectiva transdisciplinar, Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática Pelo Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da UFRN e atua como professor - SECRETARIA MUNICIPAL DA EDUCAÇÃO (Ensino básico) e SECRETARIA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DO RIO GRANDE DO NORTE (Ensino superior).

Vanessa Chaves Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2021). Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGEd/UFRN) integrada à linha de pesquisa "Educação, construção das ciências e práticas educativas". Licencianda em Pedagogia pela mesma instituição supracitada.

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Published

2025-04-30

How to Cite

Silva, L. G. da, Santos, R. de O., & Medeiros, V. C. (2025). A relação entre ética comunitária e labor conjunto mobilizada por meios semióticos: um relato de experiência na pós-graduação. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(33), 01–16. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9538

Issue

Section

Relatos de Experiência