A relação entre ética comunitária e labor conjunto mobilizada por meios semióticos
um relato de experiência na pós-graduação
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.9538Abstract
Abstract: Faced with a scenario of educational theories still strongly based on individualism, whose learning would be the product of the subject's effort, the Theory of Objectification (TO) emerges as an alternative in the sense of a sociocultural perspective based on the philosophy of Hegel and in the dialectical historical materialism of Marx and Ilyenkov. These recognize the relationship between culture and the constitution of the subject. In OT, learning is related to the process of objectification, which is the encounter with knowledge, which depends on semiotic means and occurs through activity, a central ontological category of the theory, called joint labor. In this sense, the present work aimed to analyze the semiotic means that foster the relationship between community ethics and joint work, based on the development of an activity in a postgraduate class. To this end, the instrument used in this analysis came from the activity adapted from a doctoral thesis that dealt with spatial orientation. Postgraduate students analyzed this activity to identify the semiotic means that generated the objectification of students participating in the thesis. The main results indicate that the vectors of community ethics, responsible for joint work, were present during most of the development of the work. Furthermore, the reports and actions observed in the classroom highlight the importance of semiotic means in identifying the vectors that constitute community ethics, such as respect, care, and commitment of those involved in the educational process.
Keywords: Objectification Theory. Joint labor. Semiotic means. Community Ethics.
Downloads
References
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Dados Qualitativos. In: BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação - uma introdução à teorias e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. p. 147- 202. Disponível em: https://www.academia.edu/6674293/Bogdan_Biklen_investigacao_qualitativa_em_educacao. Acesso em: 25 mar. 2024.
CAMPOS, J. T. Paulo Freire e as novas tendências de educação. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 3, n. 1, 2007. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/3196. Acesso em: 31 jan. 2024.
FARIA, R. A. Teorias com abordagens semióticas: possibilidade de um diálogo interteórico. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 19, n. 43, p. 139-152, dez. 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v19i43.14160. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14160. Acesso em: 07 jan. 2024.
MARX, K. The German ideology, including theses on Feuerbach and introduction to the critique of political economy. Nova York: Prometheus Books, 1998.
MOREY, B. B. Abordagem semiótica na Teoria da Objetivação. In: GOBARA, S. T.; RADFORD, L. (org.). Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2020. p. 43-68.
RADFORD, L. A. Teoria da Objetivação e seu lugar na pesquisa sociocultural em Educação Matemática. In: MORETTI, V. D.; CEDRO, W. L. (orgs.). Educação Matemática e a Teoria Histórico-cultural: um olhar sobre as pesquisas. São Paulo: Mercado de Letras, 2017. p. 229 -261. Disponível em: http://www.luisradford.ca/pub/2017%20-%20Radford%20A%20teoria%20da%20Objetic%CC%A7a%CC%83o%20e%20seu%20lugar%20na%20pesquisa%20sociocultural%20em%20educac%CC%A7a%CC%83o%20matema%CC%81tica.pdf. Acesso em: 05 jun.2024.
PAIVA, J. P. A. A; NORONHA, C. A. O entrelaçamento entre os processos de objetivação e subjetivação no labor conjunto em uma tarefa sobre orientação espacial para alunos do 6º ano do ensino fundamental. In: GOBARA, S. T; RADFORD, L.(orgs.). Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2020. p. 153-173.
PAIVA, J. P. A. A. A teoria da objetivação e o desenvolvimento da orientação espacial no ensino-aprendizagem de geometria. 2019. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e
Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/29055/1/Teoriaobjetivacaodesenvolviment./o_Paiva_2019.pdf. Acesso em: 19 nov. 2023.
RADFORD, L. Algunos desafíos encontrados en la elaboración de la teoría de la objetivación. PNA, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 61-80, 2018. Disponível em: https://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/article/view/6965/6080. Acesso em: 5 jul. 2024.
RADFORD, L. Teoria da objetivação: uma perspectiva Vygotskiana sobre conhecer e vir a ser no ensino e aprendizagem da matemática. Tradução de Bernadete B. Morey e Shirley T. Gobara. São Paulo: Livraria da Física, 2021.
SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa Científica. In: ENGEL, T. G.; SILVEIRA, D. T. (orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. 120 p. Disponível em: http://meiradarocha.jor.br/news/tcc/files/2017/12/Gerhardt-e-Silveira.-M%C3%A9todos-de-Pesquisa-EAD-UFRGS.pdf. Acesso em: 25 mar. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







