Financial Education
an analysis of production in Brazilian theses between 2013 and 2023
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9267Abstract
This study mapped research trends in Financial Education (FE) in Brazilian doctoral theses (2013-2023) on the Sucupira database in the CAPES catalog of theses and dissertations. Twenty-six theses were selected on the basis of inclusion criteria (explicit focus on FE, delimited period between 2013 and 2023, authorized disclosure) and exclusion criteria (secondary focus, period outside the selected cut-off). A horizontal bibliographic mapping approach was adopted, examining area of concentration, year and place of defense, data sources, level of education, themes and theoretical-methodological foundations. The results indicate that 53.8% of the theses are linked to Education programs, although there is relevant production in the areas of Psychology, Economics, Engineering, Design, Social Sciences and others. The largest number of defenses was concentrated in 2019, possibly due to the implementation of the National Common Curriculum Base (BNCC). Geographically, the Southeast leads the way, with 15 theses; followed by the South (8); Northeast (2); and Midwest (1); no theses were registered in the North. Although the field of study on PE in doctoral theses has advanced in thematic and methodological diversity, gaps persist in specific contexts and populations, pointing to the need for studies centered on teachers and on stages of basic education that have not yet been covered. We emphasize that this study can help identify the paths already traveled in scientific research on PE, fostering new study proposals in this area.
Downloads
References
BARROSO, Dejair Frank. Potencialidades da Educação Financeira: um estudo sobre o letramento financeiro do estudante que cursa a licenciatura em Matemática usando sequências de atividades. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2023.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para Consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Ed Zahar. 2008.
BIEMBENGUT, Maria Salett. Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, Brasília: MEC/SEF, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, Brasília: MEC/SEF, 2018.
BRASIL. Decreto nº 7.397 de 22/12/2010. Senado Federal. Brasília: Educação, 2010. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/579167/publicacao/15760457. Acesso em: 12 jul. 2023.
BRASIL. Decreto nº 10.393, de 9 de junho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira - FBEF. Presidência da República, 2020
BRASIL. Implementando A Estratégia Nacional De Educação Financeira, COREMEC, 2010. Disponível em: https://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf
Acesso em 23/03/2024.
CAVALCANTI, José Dilson Beserra A noção de relação ao saber: história e epistemologia, panorama do contexto francófono e mapeamento de sua utilização na literatura científica brasileira. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.
FERREIRA, Susana Machado. Construção de Conceitos De Educação Financeira Escolar na Formação Inicial de Professores dos Anos Iniciais na Perspectiva da Educação Matemática Realística. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2020.
HOFMANN, Ruth Margareth. Educação Financeira no Currículo Escolar: uma Análise Comparativa das Iniciativas da Inglaterra e da França. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Economização, Capital Humano e Literacia Financeira na Ótica Instrumental da OCDE e da ENEF. In: CAMPOS, Celso Ribeiro; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva (Orgs.). Educação Financeira no Contexto da Educação Matemática: pesquisas e reflexões. Taubaté, SP: Editora Akademy, 2020. Cap. 1, p. 15-50.
LEITE. Anna Barbara Barros. Educação financeira de estudantes do ensino fundamental II: o que sabem sobre lucro? Tese (Doutorado em Psicologia Cognitiva) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.
MAZZI, Lucas Carato; BARONI, Ana Karina Cancian. Diálogos possíveis entre Educação Financeira e Educação Matemática Crítica. In: BARONI, A. K. C.; HARTMANN, A. L. B.; CARVALHO, C. C. S. Uma abordagem crítica da educação financeira na formação do professor de matemática. Curitiba: Appris, 2021.
MINISTÉRIO DA ECONOMIA. Membros e Estrutura Organizacional da OCDE. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/economia/pt-br/assuntos/ocde/membros-e-estrutura-organizacional-da-ocde#:~:text=A%20Organiza%C3%A7%C3%A3o%20para%20a%20Coopera%C3%A7%C3%A3o,o%20M%C3%A9xico%20e%20a%20Turquia. Acesso em 05/12/2022
MUNIZ, Ivail. Econs ou humanos? um estudo sobre a tomada de decisão em ambientes de Educação Financeira Escolar. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal do Rio De Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
OECD. Improving Financial Literacy ANALYSIS OF ISSUES AND POLICIES, ISBN 92-64-01256-7 – OECD 2005, disponível em: https://www.oecd.org/en/publications/improving-financial-literacy_9789264012578-en.html acesso em 03/03/2025.
PERGHER, Bruno Spanevello. Proposta de Ambiente Virtual Tridimensional como instrumento para a Educação Financeira de jovens e adultos brasileiros. Tese (Doutorado em em Design e Tecnologia), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
PESSOA, Cristiane. Educação Financeira: O que tem sido produzido em mestrados e doutorados defendidos entre 2013 e 2016 no Brasil? In: CARVALHÊDO, J.; CARVALHO, M. V.; ARAUJO, F. (orgs.). Produção de conhecimentos na Pós-graduação em educação no nordeste do Brasil: realidades e possibilidades. Teresina: EDUPI, 2016.
RODRIGUES, Marcio; SILVA, Jaqueline; RODRIGUES, Rosiane. Estado da arte de dissertações e teses no brasil sobre Educação Financeira e/ou matemática financeira no
Período de 2000 a 2020. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, vol. 12, n. 2, 2021.
SANTOS. Lais Thalita Bezerra. Como estudantes de 5º ano refletem sobre temáticas relacionadas à Educação Financeira Escolar? Um olhar na perspectiva dos atos dialógicos. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2023.
SILVA, Amarildo; POWELL, Arthur. Um Programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática- XI ENEM, Curitiba, 2013.
SILVA, Fabiana Gomes. Conhecimentos docentes para o Ensino de Educação Financeira Escolar. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2021.
SILVA, Fabiana, Gomes; PESSOA, Cristiane; SANTOS, Laís Thalita. Educação Financeira: um estudo dos livros dos 4º e 5º anos do Ensino Fundamental no âmbito da Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF). Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 33, 2020.
SILVA, Inglid. Programa de Educação Financeira nas escolas de Ensino Médio: uma análise dos materiais propostos e sua relação com a Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
SOUZA, Rafael Marin Machado. STIMA: Sistema Tutor Inteligente Multiagente para Educação Financeira de Adultos No Brasil. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica e Computação) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Pulo, 2021.
VIEIRA, Glauciane; OLIVEIRA, Marilene; PESSOA, Cristiane. Educação Financeira: análise do material do MEC para os anos iniciais. EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação, v. 6, p. 1-20, 2019.
VIEIRA, Glauciane; SILVA, Fabiana; PESSOA Cristiane. ENEF: um estudo dos livros de educação financeira dos anos finais do ensino fundamental. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 12, n. 1, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







