Nature, purposes, ways of teaching, and learning strategies
the understanding of Math teachers and teachers-to-be in Basic Education
Abstract
This paper aims to answer the following: what is Mathematics? Why teach Mathematics? How is it taught and how is it learned? Such questions compose the research problem described as: how Math teachers and teachers-to-be understand Mathematics, its purpose, its teaching and learning methods? Analytically inspired by the late thinking of Ludwig Wittgenstein, as well as in some research assigned to the Mathematics Education field (Boff, 2020; Meneguetti; Trevisan, 2013; Garcia, 2009; Fiorentini, 2003; 1995), the conception of Math is described as presented by students from five degree courses in Mathematics, a federal public institution (2002) and in-service Math teachers in Basic Education public schools (2023); it is then analyzed how these conceptions are intertwined with teaching possibilities narrated by them and the understanding they assign to the process of acquiring and constructing mathematical knowledge. Made by means of Google Forms online questionnaires, the research material was organized, described, and analyzed considering the theorization that this investigation is assigned to. The analytical undertaking shows that, albeit recognized for its abstract and formal nature, Mathematics is understood as a language of communication with the world. Besides, it becomes evident that in order to teach Math one must master mathematical knowledge and its teaching methods, in a way that personal investment is imperative to its learning.
Downloads
References
BAHIA, S. B. M. H.; FABRIS, E. T. H. Grupos de sentido. In: LIMA, Samantha Dias de (org.). Vocabulário LABPED: saberes construídos no Laboratório Pedagógico de experiências Educativas. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. p. 71-74.
BOFF, D. S. O espectro da teoria-prática na docência em Matemática: uma lente para pensar a formação de professores. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020.
CONDÉ, M. L. L. As teias da razão: Wittgenstein e a crise da racionalidade moderna. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2004.
DUARTE, C. G. A “realidade” nas tramas discursivas da educação matemática escolar. 2009. 198f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS, São Leopoldo, 2009.
FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, v. 3, n. 1, p. 1-38, 1995.
FIORENTINI, D. (org.). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.
GARCIA, V. C. V. Fundamentação teórica para as perguntas primárias: O que é matemática? Por que ensinar? Como se ensina e como se aprende? Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p. 176-184, maio-ago., 2009.
GOTTSCHALK, C. A natureza do conhecimento matemático sob a perspectiva de Wittgenstein: algumas implicações educacionais. Cad. Hist. Fil. Ci., Campinas, Série 3, v.14, n.2, p.305-334, jul.-dez. 2004.
MENEGHETTI, R. C. G.; BICUDO, I. O que a história do desenvolvimento do Cálculo pode nos ensinar quando questionamos o saber matemático, seu ensino e seus fundamentos. Revista Brasileira de História da Matemática. São Paulo, v. 2, n. 3, p. 103-118, abr., 2002.
MENEGHETTI, R. C. G.; TREVISANI, F. M. Futuros matemáticos e suas concepções sobre o conhecimento matemático e seu ensino e aprendizagem. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 147-178, 2013.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
PARAÍSO, M. A. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (orgs.). Metodologias de pesquisa pós-críticas em educação. 2 ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014. p. 25-47.
WITTGENSTEIN, L. Gramática filosófica. Trad. Luís Carlos Borges. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2010.
WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. Trad. Marcos G. Montagnoli; revisão da tradução e apresentação: Emmanuel Carneiro Leão. 9. ed., Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Universitária São Francisco, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







