Triangle area

a teaching approach through Problem Solving

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9946

Abstract

This article presents the results of part of a master's degree research whose objective was to investigate the contributions of the implementation of the Teaching-Learning-Evaluation Methodology of Mathematics through Problem Solving in teaching the concept of triangle area, with students in the 8th grade of Elementary School. The research, qualitative adopts an action-research approach, collected data through participant observation, analysis of student resolutions, notes from the researcher and transcriptions of interactions between students among themselves and with the researcher. Data analysis, of a descriptive nature, aims to identify and interpret patterns and themes emerging from pedagogical practice. During the research, students worked on solving a problem that involves formulating strategies for calculating the area of ​​a triangle. The results indicate that the Teaching-Learning-Assessment Methodology for Mathematics through Problem Solving promotes a deeper and more critical understanding of the concepts involved, making students protagonists of their learning. It is concluded that the implementation of the Methodology favors the construction of the concept of the area of ​​a triangle and promotes the appreciation of prior knowledge. Despite the advances, difficulty was observed in generalizing formulas, indicating the importance of continuous work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Vanderlinde da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Matemática pela Universidade de São Paulo (USP).
Docente do Programa de Pós-graduação em Matemática em Rede Nacional na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

References

ALLEVATO, N. S. G. Trabalhar através da resolução de problemas: possibilidades em dois diferentes contextos. Vidya Educação, Santa Maria, v. 34, n. 1, p. 209–232, 2014.

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: Por que através da resolução de problemas? In: Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Edição: 2. Jundiaí: Paco e Littera, 2021. p. 37–58.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação. Porto:Porto Editora, 336 p., 1994.

CAI, J.; LESTER, F. K. Por que o ensino com resolução de problemas é importante para a aprendizagem do aluno? Boletim GEPEM, n. 60, p. 147–162, 2012. Tradução: BASTOS, A. S. A. M.; ALLEVATO, N. S. G.

DREYFUS, T. Advanced mathematical thinking processes. In David Tall (Org.). (p. 25–41). Dordrecht: Kluwer, 1991.

MORAIS, R. S.; ONUCHIC, L. R. Uma abordagem histórica da resolução de problemas. In: Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Edição: 2. Jundiaí: Paco e Littera, 2021. p. 19–36.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. As conexões trabalhadas através da Resolução de Problemas na formação inicial de professores de Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 1–14, 2019.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, p. 73–98, 2011.

PEDUZZI, L. O. Q. Sobre a resolução de problemas no ensino da Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 14, n. 3, p. 229- 253, dez. 1997.

POSSAMAI, J.; ALLEVATO, N. S. G. Resolução de Problemas: o entendimento de professores de Ciências e Matemática em formação. Revista Pedagógica, v. 24, n. 1, p. 1–20, 2022.

SCHROEDER, T.; LESTER, F. K. Developing understanding in mathematics via problem solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE A. P (Ed.). New directions for elementary school mathematics. Reston: NCTM, 1989. p. 31–42.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443–466, 2005.

VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental: Formação de Professores e Aplicação em Sala de Aula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. 583 p. Tradução: Paulo Henrique Colonese.

VIEIRA, G.; ALLEVATO, N. S. G. Resolução de problemas em Educação Matemática e o desenvolvimento de habilidades de pensamento de ordem superior. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, v. 7, 15 p. 2021.

Published

2025-08-31

How to Cite

Friedel, C., & Vanderlinde da Silva, A. (2025). Triangle area: a teaching approach through Problem Solving. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(34), 01–18. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9946

Issue

Section

Relatos de Experiência