Equity in a teaching sequence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9551

Keywords:

Equidade, Ensino Fundamental, Educação Matemática, Análise Textual Discursiva

Abstract

The objective of this research is to analyze a teacher's equity perspectives during the planning and development of a teaching sequence about decimal numbers, after carrying out studies on the topic. The theoretical contributions include equity from the perspective of the principles and standards of the National Council of Teachers of Mathematics, the dimensions of equity proposed by Gutiérrez, the theoretical structure of equity relationships for learning mathematical concepts proposed by Santana and Castro, and social justice from the perspective of Rawls. This research is qualitative in nature, involving a Mathematics teacher who teaches in the 6th year of Elementary School and who participated in a training process on equity. The criterion for selecting the teacher was their participation in all training meetings and stages of the research. The data collected comes from audio and video recordings of meetings in the training process and the planning and development of the teaching sequence. Discursive Textual Analysis was used as the analysis methodology, categorizing the data. The teacher's perspectives are expressed through her speeches and attitudes in the classroom, which considered bringing the students' context to the classroom, offering varied resources for the teaching process, adjusting teaching according to the students' needs, and recognizing the importance of expanding the search for students’ future achievements. These actions helped to promote equity during the planning and development of the teaching sequence, covering the dimensions and relationships of equity, in addition to aspects of social justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rayane Vieira Ribeiro, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestranda em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Estadual de Santa Cruz. E-mail: prof.rvribeiro@gmail.com - OCID: https://orcid.org/0000-0002-0107-1543.

Eurivalda Ribeiro dos Santos Santana, Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui graduação em Ciências Matemática pela Federação das Escolas Superiores de Ilhéus e Itabuna (1991), mestrado em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (2001), doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2010). Pós-doutorado em Didática da Matemática pela Universidade de Lisboa (2017). Atualmente é professora Plena da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). 

Luana Cerqueira de Almeida, Universidade Federal do Sul da Bahia

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2014). Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2017). É doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente Assistente da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB).

References

ALMEIDA, L. C.; SANTANA, E. R. S.; GUSMÃO, T. C. R. S. Prática Pedagógica Declarada por Professores de Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 45, p. 1-19, 1 maio 2024.

CARRIJO, M. O Resgate do Poder Social da Matemática a partir da Educação Matemática Crítica: uma possibilidade na formação para a cidadania. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 3, n. 5, p. 248-270, 17 nov. 2014.

D'AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 8a edição. ed. Campinas-SP: Papirus, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GUTIERREZ, R. Context matters: How should we conceptualize equity in mathematics education? In: B. Herbel-Eisenmann; J. Choppin, D. Wagner; D. Pimm (Eds.). Equity in Discourse for Mathematics Education: Theories, Practices, and Policies, p. 17-33. (Mathematics Education Library; Vol. 55), 2012. Springer. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-94-007-2813-4_2 Acesso em: 20 jan. 2024.

KOESTLER, C. et al. Early Elementary Lessons to Explore, Understand, and Respond to Social Justice. 1 ed. Thousand Oaks, California: Corwin, 2022.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução de Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. 3 ed., Ijuí: Unijuí, 2016.

NCTM. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. 2 ed. Tradução de Magda Melo. Associação de Professores de Matemática (APM), 2008.

RAWLS, J. Uma teoria da justiça. Tradução de Almiro Pisetta e Lenita M. R. Esteves. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

SANTANA, E. R. S. Adição e subtração: o suporte didático influencia a aprendizagem do estudante? Ilhéus: Editus, 2012.

SANTANA, E. R. S; CASTRO, J. B. Equidade e Educação Matemática: experiências e reflexões. Com a Palavra, o Professor, v. 7, n. 17, p. 79-98, 2022.

SKOVSMOSE, O. Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. Tradução de Maria Aparecida Viggiani Bicudo. São Paulo: Cortez, 2007.

TOMAZ, V. S.; DAVID, M. M. Interdisciplinaridade e aprendizagem da matemática em sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2021.

WHITAKER, M. C.; VALTIERRA, K. M. The dispositions for culturally responsive pedagogy scale. Journal for Multicultural Education, p. 10-24, vol. 12, n. 1, 2018. Emerald Publishing Limited. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JME-11-2016-0060. Acesso em: 14 fev. 2024.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2025-08-31

How to Cite

Ribeiro, R. V., Ribeiro dos Santos Santana, E., & Cerqueira de Almeida, L. (2025). Equity in a teaching sequence. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(34), 01–23. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9551

Issue

Section

Artigos Científicos