LITERATURE AND MATHEMATICS CLUB
A FREIREAN SPACE FOR INTERDISCIPLINARY LEARNING IN/FOR TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.32.9498Abstract
The article reviews some of the data produced in the extension action entitled Literature and Mathematics Club, which had teachers and undergraduates as participants, and which was part of a master's dissertation that investiga-te the potential of the articulation between literature and mathematics in teacher formation. The main objective at the moment is to deepen discussions along Freire’s perspective, with the aim of discussing and encouraging the creation of literature and mathematics clubs as Freire’s spaces for interdisciplinary learning in/for teacher formation. Through exhibitions, dialogues and poems brought in and prepared by the participants, it became clear that a literature and mathematics club is a suitable space for exercising Freire’s dialogicity, insofar as the participants were invited and responded to the invitation, establishing connections between mathematics and literature, something new and challenging, which required research, study and autonomy. The discussions in the club raised awareness about the unfinished work that characterizes the teacher’s action and the need of systematic spaces for building and sharing knowledge, ideas and interdisciplinary experiences, like the Mathematics and Literature Club.
Downloads
References
BARROS, L. P. de; KASTRUP, V. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da. (org.). Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. 1. ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2020. p. 52-75.
BOSCO, G. Il sistema metrico decimale: 2 Edicizone migliorata ed acresciuta. Torino: Battista Paravia e Comp, Tipographia Editori, 1849.
BRITO, A. J.; OLIVEIRA, A. G. Utopias e ensino de matemática: uma história. RIPEM, v. 10, n. 2, p. 107-119, 2020. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/ripem/article/view/2168. Acesso em: 28, fev. 2024.
CARROLL, L. Uma história embrulhada. Campinas: Papirus: 1992.
CUNHA, A. V. da. Guardados do baú da vovó: sobre matemática, contação de histórias e a construção do conceito de número. 2019. 104 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Tecnologia) - Instituto Federal Sul-rio-grandense, Pelotas, 2019.
CUNHA, A. V. da; MONTOITO, R. Uma revisão sobre pesquisas brasileiras que investigam as inter-relações entre Literatura Infantil e Matemática. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, e462997496, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7496. Acesso em: 28, fev. 2024.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs. Volume 4. São Paulo: Editora 34, 2012.
FREIRE, P. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, P. À sombra desta mangueira. [Livro eletrônico]. 11. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz & Terra, 2015.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1983.
FREIRE, P. Educação e mudança. [Livro eletrônico]. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60. ed. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz & Terra, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FUX, J.. Literatura e Matemática: Jorge Luis Borges, Georges Perec e o Oulipo. 1 ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.
GADOTTI, M.; FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Pedagogia: diálogo e conflito. São Paulo: Cortez, 1995.
IMBERNÓN, F. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. [Livro eletrônico]. São Paulo: Cortez, 2022a.
IMBERNÓN, F. Formação Permanente do Professorado: novas tendências. [Livro eletrônico]. São Paulo: Cortez, 2022b.
KASTRUP, V. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da. (org.). Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. 1. ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2020. p. 32-51.
MARIA, L. de. O clube do livro: ser leitor – que diferença faz? São Paulo: Globo, 2009.
MONTOITO, R. Às avessas: outros percursos para se pensar/discutir as inter-relações entre matemática e literatura. RIPEM, v. 10, n. 2, p. 89-106, 2020. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/ripem/article/view/2170. Acesso em: 28, fev. 2024.
MONTOITO, R.; DALCIN, A.; RIOS, D. F. Aproximações entre matemática, literatura e história: reflexões sobre o ensino e a pesquisa. São Paulo: Livraria da Física, 2021.
MONTOITO, R. Entrelugares: pequeno inventário inventado sobre matemática e literatura. Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 64, p. 892-915, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/bolema/v33n64/1980-4415-bolema-33-64-0892.pdf. Acesso em: 05, mar. 2024.
OLIVEIRA, A. G. Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940. 2015. 201 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro-SP, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/123717. Acesso em: 05, mar. 2024.
PASSOS, E.; BARROS, R. B. de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da. (org.). Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. 1. ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2020. p. 17-31.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da. Apresentação. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da. (org.). Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. 1. ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2020. p. 7-16.
PLATÃO. Diálogos. Volume V. Bauru: EDIPRO, 2010.
ROUBAUD, J. Poesía, etcétera: puesta a punto. Madrid: Hiperión, 1995.
STACHELSKI, A. H. Clube de Literatura e Matemática como espaço de diálogo e formação docente. 2023. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Matemática e Estatística, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Porto Alegre, 2023.
WEISSHEIMER, R.; MONTOITO, R. As aventuras (topológicas) do avião vermelho [Produto educacional]. 2020. Disponível em http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/573008. Acesso em 28, fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.