Da contagem de camelos à inclusão
o ensino de matemática através da contação de histórias
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.32.9488Abstract
This paper aims to characterize the storytelling as a mathematical didactic resource, using the story told in chapter III of the book Man Calculating, in this perspective we started the paper reporting the contributions of Professor Júlio César de Mello e Souza, the Malba Tahan, for Brazilian education, especially for Inclusive Mathematics Education. Initially we bring a cut with his main works and academic trajectory, then we did a qualitative research using as methodology the case study. We analyzed storytelling as a didactic tool in the process of teaching math with students with SEN.
Downloads
References
ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisas quantitativas e qualitativas. 4 ed., São Paulo: Pioneira, 2004.
AZEVEDO, Edith D. M. Apresentação do trabalho Montessoriano. Revista de Educação & Matemática, n. 3, p. 26-27, 1979.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: SEEP; 2008.
BIANCHINI, G.; DULLIUS, M. M.; GERHARDT, T. Jogos no Ensino de Matemática “Quais as possíveis contribuições do uso de jogos no processo de ensino e de aprendizagem da matemática?” Revista Destaques Acadêmicos, CETEC/UNIVATES, Ano 2, n. 4, 2010.
CORREIA, L. M. Inclusão e necessidades educativas especiais: Um guia para educadores e professores. Porto: Porto Editora, 2008.
COSTA, L. S. Malba Tahan e a revista al-karismi: diálogos e possibilidades interdisciplinares com a história da educação matemática no ensino fundamental. 2015. 112 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.
FARIA, J. C. de. A Prática Educativa de Júlio César de Mello e Souza Malba Tahan: um olhar a partir da concepção de Interdisciplinaridade de Ivani Fazenda. 2004. 286 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2004.
LORENZATO, S. Um (re)encontro com Malba Tahan. Revista Zetetiké, Ano 3, n. 4, nov. 1995.
LORENZATO, S. Malba Tahan – um precursor. Revista Educação Matemática, n. 16, p. 63-66, 2004.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 1986.
MELO e SOUZA, J. C. de (Malba Tahan). O homem que calculava. São Paulo: Record, 1990.
MICHAILOFF, G. T. As contribuições de Malba Tahan ao ensino da matemática. 2009. 41 f. Monografia (Licenciatura em Matemática) - Departamento de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim.
MIRANDA, T. G.; ROCHA, N. S.; SANTOS, P. A. O papel da sala de recursos para inclusão do aluno com deficiência. Congresso Brasileiro Multidisciplinar De Educação Especial, 5, Londrina. Anais... Londrina: Universidade Estadual de Londrina, p. 2107-2116, 2009.
MOREIRA, G. E. Representações sociais de professoras e professores que ensinam matemática sobre o fenômeno da deficiência. Tese. (Doutorado em Educação Matemática). Departamento de Matemática. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
PIAGET, J. Problemas gerais da investigação interdisciplinar e mecanismos comuns. Lisboa: Bertrand, 1973.
PONTE, J. P. O estudo de caso na investigação em Educação Matemática. Quadrante, Vol. 3, n. 1, p. 3-17, 1994.
RÊGO, R. G. do; RÊGO, R. M.; GAUDÊNCIO, S. J. A Geometria do Origami. João Pessoa, PB: Editora Universitária/ UFPB, 2003.
SALLES, P. P.; NETO, A. P. Malba Tahan: muito além do pseudônimo. Anais... ECA/USP, s/n, São Paulo, 2015.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Cultura. Depoimento gravado, MIS – Museu da Imagem e do Som, Rio de Janeiro, 15 abr. 1973.
SCOPEL, A. J. C. Contribuições didáticas de Malba Tahan para o ensino de matemática. 2010. 118 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
SERRA, R.; BIANI, R. P. Malba Tahan e o dia nacional da matemática. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: SBEM, 1996.
SIQUEIRA, F., MOYSÉS G. Malba Tahan: episódios do nascimento e manutenção de um autor-personagem. São Paulo: Livraria da Física, 2013.
SILVEIRA, M. R. Matemática é difícil: um sentido pré-construído evidenciado na fala dos alunos. In: Reunião anual da ANPED, 25, MG. Anais... MG: ANPED, 25. p. 1-17, CD- ROM, 2002.
SOUSA, E. K. V. de; FOSSA, J. A. O pioneirismo de Malba Tahan na Educação Matemática Brasileira. In: Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, 14, 2014, Belo Horizonte. Anais... s/n, Belo Horizonte, 2014.
SOUZA, A. da S.; MOREIRA, G. E. As influências de Malba Tahan para a educação matemática: um legado de um educador a frente do seu tempo. Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, n 19, p. 294-309, mai/ago 2018.
SOUZA, S. E. O uso de recurso didático no ensino escolar. IN: I Encontro de Pesquisa em Educação IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da UEM: Infância e práticas educativas. Maringá, PR, 2007.
TEIXEIRA, C. J.; MOREIRA, G. E. Ensino-Aprendizagem da matemática por meio da proposição de problemas: uma proposta metodológica. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, v. 6, n. 1, 2022.
TEIXEIRA, C. J.; MOREIRA, G. E. Movimentos do trabalho pedagógico em relação à formulação/reformulação/elaboração de problemas de matemática. Revista de Matemática, Ensino e Cultura – REMATEC, Belém/PA, n. 47, e2024002, 2024.
TORRES, S. M.; TETTAMANZY, A. L. L. Contação de histórias: resgate da memória e estímulo à imaginação. Nau Literária: revista eletrônica de crítica e teoria de literaturas, Porto Alegre, v. 4, n. 1, jan/jun 2008.
VENTURA, M. M. O Estudo de Caso como Modalidade de Pesquisa. Revista SOCERJ, v. 20, n. 5, p. 383-386, 2007.
VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas V. Fundamentos de defectología. Tradução Julio Guillermo Blank. Madrid: Visor, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.