A noção de relação pessoal ao saber na teoria antropológica do didático
uma análise sobre seu uso nas teses brasileiras de 2012-2022
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2024.13.32.9481Abstract
This article aimed to analyse the use of the notion of personal relationship to knowledge in Brazilian theses defended in the period between 2012 and 2022, whose Anthropological Theory of Didactics (TAD) was the main reference. The study is an excerpt from the first author's master's thesis, whose main objective was to propose a set of categories to optimize the use of the notion of personal relationship to knowledge as a unit of analysis in TAD. We start from the hypothesis that the notion, despite being important for theory, has not been used as a unit of analysis, indicating what Chevallard (1999) calls naturalization, that is, when knowledge or technique is made invisible in institutional practice. Thus, in this study our guiding question is: is the notion of personal relationship to knowledge used as a unit of analysis in Brazilian theses defended in the period between 2012 and 2022, of which TAD was the main reference? The study is qualitative and bibliographic in nature, which, through vertical mapping, observed the understanding of how this notion is used within the scope of the studies that were part of the corpus. The results show that, in most research, the notion is announced in the theoretical framework, but is not used as a unit of analysis, partly corroborating our hypothesis that the notion could be naturalized. However, in the theses in which it is used, the notion of personal relationship proves to be fundamental for understanding the phenomena investigated.
Downloads
References
ALVES, P.V. C. A RELAÇÃO AO SABER DO PROFESSOR: Um olhar a partir dos níveis de co-determinação propostos na Teoria Antropológica do Didático. Dissertação de Mestrado PPECM-CCA-UFPE. Caruaru, 2022.
ARAYA, A.; MATHERON, Y. Una problemática de la memoria: proposiciones y ejemplos para su estudio antropológico en didáctica de las matemáticas. In: RUIZ-HIGUERAS, L.; ESTEPA, A.; GARCÍA, F. J. Sociedad, escuela y matemáticas. Aportaciones de la Teoria Antropológica de lo didático (TAD). Jaén: Servicio de publicaciones de la Universidad de Jaén, 2006. p. 261-278.
AVILA, A. Noção intuitiva de conjuntos: um ambiente tecnológico de ajuda ao estudo na transição entre o ensino médio e o superior para um curso de tecnologia da informação. Tese de Doutorado em Educação Matemática – UNIAN. São Paulo, 2014.
BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento Trad. – Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. Tradução de Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. (Obra original de 1935).
BEILLEROT, J.; BOUILLET. A.; BLACHARD-LAVILLE, C.; MOSCONI, N. Savoir et rapport au savoir. Élaborations théoriques et cliniques. Paris, éditions universitaires, 1986.
BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna. 2008.
CAVALCANTE, J. L. A dimensão cognitiva na teoria antropológica do didático: reflexão teórico-crítica no ensino de probabilidade na licenciatura em matemática. Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática do PPGEC-UFRPE. Recife. 2018.
CAVALCANTI, J. D. B. A noção de relação ao saber: história e epistemologia, panorama do cenário francófono e mapeamento de sua utilização na literatura científica brasileira. Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática do PPGEC-UFRPE. Recife. 2015.
CHAACHOUA, H.; BITTAR, M. A TEORIA ANTROPOLÓGICA DO DIDÁTICO: PARADIGMAS, AVANÇOS E PERSPECTIVAS. Anais do I Simpósio Latino-americano de Didática da Matemática - LaDiMa. Bonito - MS: [s.n.]. 2016.
CHAACHOUA, H. Desenvolvimento do modelo praxeológico: T4TEL. In: Escola de Altos Estudos, Grupo de Estudos em Didática da Matemática – DDMAT, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, 2019. Disponível em: https://youtu.be/FHYFD5K51Uw. Acesso em: 03 mar. 2023.
CHAACHOUA, H. T4TEL: Un cadre de référence pour la formalisation et l’extension du modèle praxéologique. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 22 n. 4, pp. 103-118, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/49182. Acesso: 04 de abr. 2023.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CHEVALLARD, Y. Le concept de rapport au savoir. Rapport pesonnel, rapport institutionnel, rapport officiel. IREM Aux Marseille. Marseille. 1988.
CHEVALLARD, Y. Concepts fondamentaux de la didactique : perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 12, n. 1, 1992.
CHEVALLARD, Y. Conceitos Fundamentais da Didática: as perspectivas trazidas por uma abordagem antropológica. In: BRUN, J. Didáctica Das Matemáticas. Tradução de Maria José Figueredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.
CHEVALLARD, Y. L´analyse des pratiques enseignantes en Théorie Anthropologie Didactique. Recherches en Didactiques des Mathématiques, Grenoble, v. 19, n. 2, p. 221-266, 1999.
CHEVALLARD, Y. La TAD face au professeur de mathématiques, Toulouse, 29 avril 2009. Disponivel em: < http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/La_TAD_face_au_professeur_de_mathematiques.pdf >. Acesso em: 19 maio 2017. Communication au Séminaire DiDiST.
CHEVALLARD, Y. Uma ruptura epistemológica em ato. In: ALMOULOUD, S. A.; FARIAS, L. M. S.; HENRIQUES, A. A teoria antropológica do didático: princípios e fundamentos. Editora CRV. Curitiba, 2018.
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GOULART, J. S. S. Uma proposta didática para o ensino da álgebra vetorial fundamentada pelo modelo t4tel no contexto de um ambiente híbrido de aprendizagem. Doutorado em ENSINO, FILOSOFIA E HISTÓRIA DAS CIÊNCIAS – UFBA. Salvador, 2021.
MATEUS, P. Derivadas de funções reais de uma variável real e integral de riemann: construção e aprendizagem de conceitos mediadas por mídias e práticas usuais. Doutorado em EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS – UFPA. Belém, 2014.
PASSOS, C. L. et al. Desenvolvimento profissional do professor que ensina matemá- tica: uma metanálise de estudos brasileiros. Quadrante, v. XV, n. 1 e 2, 2006.
SANTOS JUNIOR, V. B. Juros simples e compostos: análise ecológica, praxeológica e um percurso de estudo e pesquisa. Tese de Doutorado em Educação Matemática – UNIAN. São Paulo, 2014.
SANTOS, S. P. A teoria antropológica do didático: condições e restrições reveladas pelas teses e dissertações defendidas no Brasil na área da educação matemática. Tese Doutorado PPGEFHC – UFBA. Salvador, 2020.
SILVA, R. O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica. 2013. 172 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2013.
SOUSA, G. B. Memória didática numa perspectiva narrativa: a história de vida de um professor pesquisador da área de educação matemática. Doutorado em EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS – UFPA. Belém, 2019.
ZIMMER, L. Qualitative meta-synthesis: a question of dialoguing with texts. J. adv. Nuts, p. 311-318, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.