Mathematical Education and Foucault's Human Sciences
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9471Keywords:
Ciências Humanas, Arqueológico, As palavras e as coisas, Educação MatemáticaAbstract
This article aims to analyze the contributions of Michel Foucault's thought to Mathematics Education, especially from the work The Order of Things. The study presents an overview of the main moments of Foucault's thought — archaeological, genealogical and ethical — highlighting how the modern subject emerges in the context of the Human Sciences. It also brings knowledge related to the triple relationship between Biology, Economics and Philology, making a connection of the three with Mathematics. Methodologically, this is a qualitative study of theoretical-philosophical nature, based on the archaeological and genealogical analysis of Foucault's discourse, being a bibliographical research. The results show that mathematical teaching cannot be understood only as a technical or neutral practice, but as part of a discursive system that forms and is formed by historically situated subjects. It is concluded that Mathematics, when analyzed from the perspective of the Human Sciences, reveals itself as a cultural and historical practice, capable of integrating knowledge and contributing to the constitution of critical and autonomous subjects. The Foucaultian perspective thus offers powerful analytical tools for rethinking educational practices and opening up space for more meaningful mathematical teaching that is connected to the social realities of learners.
Downloads
References
BRANCA, N. A resolução de problemas como meta, processo e habilidade básica. In: KRULIK, S; REYS, R. E. (Org). A resolução de problemas na matemática escolar. São Paulo: Atual, 1997
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Presidência da República, [2018]. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempointegral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 3 fevereiro de 2024.
D´AMORE, B. Elementos de didática da matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2007.
EVES, H. Introdução à história da Matemática. Campinas, SP: Unicamp, 2004.
FERREIRINHA, I. M. N.; RAITZ, T. R. As relações de poder em Michel Foucault: reflexões teóricas. Revista de Administração Pública, 44(2), p. 367-383, mar./abr. 2010. Acesso em 18/12/2021.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.
FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 8ª ed, São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, M. As palavras e as coisas (1966). Tradução de Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade: doze lições. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
GERALDINI, J. R. As ciências humanas na arqueologia de Michel Foucault. Revista de Ciências Humanas, v. 41, n. 1 e 2, 2007. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/revistacfh/article/view/15625.
GHEDIM, E. Ensino de Ciências e suas epistemologias. Boa Vista, UFRR, 2017
JAPIASSU, H. Introdução ao pensamento epistemológico. 7ª. Ed, Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
MEDEIROS, A. M. Michel Foucault. Sabedoria Política, 2017. Disponível em https://www.sabedoriapolitica.com.br/filosofia-politica/filosofia contempor%C3%A2nea/michel-foucault/. Acesso em 16/12/2021.
MOREIRA, M. A. O mestrado (profissional) em ensino. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 1, n. 1, p. 131-142, jul. 2004.
MUCHAIL, S. T. Foucault, simplesmente. São Paulo: Loyola, 2004. (Leituras Filosóficas).
OLIVEIRA, Guilherme Saramago. Metodologia do ensino da matemática: fundamentos teóricos e práticos. Uberlândia: FUMCAMP, 2020
PORFÍRIO, F. "Michel Foucault"; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/filosofia/michel-foucault.htm. Acesso em 02/12/2021
Resumo da História da Matemática. Resumo Escolar. Disponível em https://www.resumoescolar.com.br/matematica/resumo-da-historia-da-matematica/# Acesso em 27/11/2023
SOUZA, W. L. Ensaio sobre a noção de poder em Michel Foucault. Revista Múltiplas Leituras, v. 4, n. 2, p. 103-124, 2011.
STEPHEN, R. R. E. A Resolução de problemas na Matemática escolar. São Paulo, SP: Atual, 1997. p. 4-12.
TEMES, J. Foucault e o Nascimento das Ciências Humanas. História Revista, v. 9, n. 2, 2010. DOI: 10.5216/hr.v9i2.10443. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/10443. Acesso em: 13 jun. 2025.
UVA, M. Como surgiu a matemática no mundo? Marcelo Uva. Disponível em
https://www.marcelouva.com.br/origem-da-matematica. Acesso em 14/12/2023
VEIGA-NETO, A. Foucault e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







