Mathematical Education and Foucault's Human Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9471

Keywords:

Ciências Humanas, Arqueológico, As palavras e as coisas, Educação Matemática

Abstract

This article aims to analyze the contributions of Michel Foucault's thought to Mathematics Education, especially from the work The Order of Things. The study presents an overview of the main moments of Foucault's thought — archaeological, genealogical and ethical — highlighting how the modern subject emerges in the context of the Human Sciences. It also brings knowledge related to the triple relationship between Biology, Economics and Philology, making a connection of the three with Mathematics. Methodologically, this is a qualitative study of theoretical-philosophical nature, based on the archaeological and genealogical analysis of Foucault's discourse, being a bibliographical research. The results show that mathematical teaching cannot be understood only as a technical or neutral practice, but as part of a discursive system that forms and is formed by historically situated subjects. It is concluded that Mathematics, when analyzed from the perspective of the Human Sciences, reveals itself as a cultural and historical practice, capable of integrating knowledge and contributing to the constitution of critical and autonomous subjects. The Foucaultian perspective thus offers powerful analytical tools for rethinking educational practices and opening up space for more meaningful mathematical teaching that is connected to the social realities of learners.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Osmilcy Feitosa, Universidade Estadual de Roraima

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática, Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Itamar Miranda da Silva, Universidade Federal do Acre

Doutor em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará. Possui graduação em Matemática, pela Universidade Federal do Acre (2001) , Especialização em Ensino de Matemática, pela Universidade Federal do Acre e Bacharelado em Direito também, pela Universidade Federal do Acre( 2010). Atualmente é Professor Associado I, do Centro de Educação, Letras e Artes atuando na Licenciatura em Matemática e em Pedagogia, bem como nos Programas de Pós Graduação: Mestrado Profissional em Ensino de Matemática e no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Acre e no doutorado Rede Amazônica de Ensino de Ciências e Matemática-Reamec. Participa dos seguintes grupos de pesquisa: Trans(formar) que pequisa a formação do professor e do formador de professor em Ciências e Matemática; Gedim que pesquisa e estuda as condições e restrições sobre a difusão do saber matemático à luz da Didática da Matemática. Problemáticas que vem pesquisando: a relação do professor com o saber matemático; praxeologias do professor de matemática; formação de professores de matemática e Didática da Matemática com enfoque na Teoria Antropológica do Didático além das abordagens epistemológicas da Educação Matemática.

References

BRANCA, N. A resolução de problemas como meta, processo e habilidade básica. In: KRULIK, S; REYS, R. E. (Org). A resolução de problemas na matemática escolar. São Paulo: Atual, 1997

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Presidência da República, [2018]. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempointegral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 3 fevereiro de 2024.

D´AMORE, B. Elementos de didática da matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2007.

EVES, H. Introdução à história da Matemática. Campinas, SP: Unicamp, 2004.

FERREIRINHA, I. M. N.; RAITZ, T. R. As relações de poder em Michel Foucault: reflexões teóricas. Revista de Administração Pública, 44(2), p. 367-383, mar./abr. 2010. Acesso em 18/12/2021.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 8ª ed, São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas (1966). Tradução de Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade: doze lições. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

GERALDINI, J. R. As ciências humanas na arqueologia de Michel Foucault. Revista de Ciências Humanas, v. 41, n. 1 e 2, 2007. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/revistacfh/article/view/15625.

GHEDIM, E. Ensino de Ciências e suas epistemologias. Boa Vista, UFRR, 2017

JAPIASSU, H. Introdução ao pensamento epistemológico. 7ª. Ed, Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

MEDEIROS, A. M. Michel Foucault. Sabedoria Política, 2017. Disponível em https://www.sabedoriapolitica.com.br/filosofia-politica/filosofia contempor%C3%A2nea/michel-foucault/. Acesso em 16/12/2021.

MOREIRA, M. A. O mestrado (profissional) em ensino. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 1, n. 1, p. 131-142, jul. 2004.

MUCHAIL, S. T. Foucault, simplesmente. São Paulo: Loyola, 2004. (Leituras Filosóficas).

OLIVEIRA, Guilherme Saramago. Metodologia do ensino da matemática: fundamentos teóricos e práticos. Uberlândia: FUMCAMP, 2020

PORFÍRIO, F. "Michel Foucault"; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/filosofia/michel-foucault.htm. Acesso em 02/12/2021

Resumo da História da Matemática. Resumo Escolar. Disponível em https://www.resumoescolar.com.br/matematica/resumo-da-historia-da-matematica/# Acesso em 27/11/2023

SOUZA, W. L. Ensaio sobre a noção de poder em Michel Foucault. Revista Múltiplas Leituras, v. 4, n. 2, p. 103-124, 2011.

STEPHEN, R. R. E. A Resolução de problemas na Matemática escolar. São Paulo, SP: Atual, 1997. p. 4-12.

TEMES, J. Foucault e o Nascimento das Ciências Humanas. História Revista, v. 9, n. 2, 2010. DOI: 10.5216/hr.v9i2.10443. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/10443. Acesso em: 13 jun. 2025.

UVA, M. Como surgiu a matemática no mundo? Marcelo Uva. Disponível em

https://www.marcelouva.com.br/origem-da-matematica. Acesso em 14/12/2023

VEIGA-NETO, A. Foucault e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Published

2025-08-31

How to Cite

Feitosa, O., & Silva, I. M. da. (2025). Mathematical Education and Foucault’s Human Sciences. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(34), 01–15. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9471

Issue

Section

Artigos Científicos