Visually understanding the arithmetic progression formula
a didactic experience through figurate numbers, geometry, and the History of Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.9177Keywords:
Progressão Aritmética, História da Matemática, Materiais Manipulativos, Resolução de ProblemasAbstract
Arithmetic Progression (AP) is a mathematical topic pertinent to High School education that is typically taught and demonstrated algebraically, often reducing the content to formula memorization. The only commonly made historical consideration about this topic is the anecdote of Gauss, recounting his childhood genius - an elitist narrative that contrasts with the trajectory of the average student. With such issues in mind, a didactic project was developed that articulates the History of Mathematics, manipulative materials, and problem-solving to teach AP in a contextualized manner. The goal of this article is to describe this approach so that other Math teachers can also benefit from it. Given that sequences were extensively studied by the Pythagoreans in Antiquity using the visual resource of figurate numbers, such a context was chosen to situate the study of AP. Through investigative activities with colored chips, it was demonstrated in the classroom how the formulas of AP can be visually deduced from triangular numbers - a type of figurate number of great historical importance. Finally, using this manipulative material, it was pictorially demonstrated why the formula for the sum of AP terms is identical to the formula for the area of a trapezoid. Through a final evaluative activity, students demonstrated having developed a pictorial and algebraic understanding of APs, successfully solving complex problems. The didactic experience proved to be a success, considering the students' positive perception and the articulation of diverse contents developed and executed successfully.
Downloads
References
ALVES, F.R.V.; BARROS, F.E. Plane and Space Figurate Numbers: Visualization with the GeoGebra's Help. Acta Didactica Napocensia, v.12, n.1, p. 57-74, 2019.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2018. <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 05 mar.2024.
BROWN, P. C.; ROEDIGER, H. L.; MCDANIEL M. A., Make it Stick. Londres: The Belknap Press of Harvard University Press, 2014.
CHICONELLO, L. A. Números figurados e as sequências recursivas: uma atividade didática envolvendo números triangulares e quadrados. São Carlos, SP. 2013.
HEATH, T. History of Greek Mathematics. Oxford: Dover Publications, 1921.
LEFÈVRE, F. História do Mundo Grego Antigo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
LORENZATO, S. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, S. (Orgs.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. São Paulo: Autores Associados, 2006.
MASSENO, T. C. S.; PEREIRA, A. C. C. O Ensino de Sequências Numéricas por meio dos Números Triangulares utilizando a História da Matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 7, n. 19, p. 103–115, 2020.
MENDES, A. Duarte; YAMAMOTO, F. S. Osiro. Trincas Pitagóricas e Números Figurados: Um Enfoque Histórico para o Ensino do Teorema de Pitágoras. Revista Paranaense De Educação Matemática, Campo Mourão, PR, Brasil, v.11, n.24, p.505-526, jan.-abr. 2022.
MIGUEL, A. As Potencialidades Pedagógicas da História da Matemática em Questão: Argumentos Reforçadores e Questionadores. Zetetiké, v. 5, n. 8, 1997.
ONUCHIC, L. R; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, v. 25, n. 41, 2011.
ROQUE, T. História da Matemática. 3ª Reimpressão. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2012.
SAITO, F. Interface entre História da Matemática e Ensino: uma Atividade Desenvolvida com Base num Documento do Século XVI. Ciência & Educação, v. 19, n.1, p. 89-111, 2013.
YASSUNAGA, E. J. I., & BORTOLI, A. de. GeoGebra-Ferramenta para Explorar Atividades Históricas sobre Números Figurados desde sua Representação Geométrica. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, v.7, n.4, p. 92–111, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







